Od 1 stycznia 2021 roku podatnicy mogą dobrowolnie korzystać z KSeF – Krajowego Systemu e-Faktur. Jego fakultatywność niedługo się jednak skończy. Polska zyskała bowiem zgodę Komisji Europejskiej na wdrożenie obowiązkowych e-faktur. Natomiast w Ministerstwie Finansów nadal trwają prace nad koncepcją biznesową i prawną docelowego KSeF. Sprawdźmy, kiedy zostanie wprowadzona obowiązkowa e-faktura w Polsce.
KSeF – Krajowy System e-Faktur
Organy administracyjne wprowadzają coraz więcej rozwiązań mających na celu ułatwienie rozliczeń między firmami oraz zapewniających im bezpieczeństwo. Nowe narzędzia docelowo ułatwiają identyfikację oszustw podatkowych, zapobiegając m.in. karuzelom VAT. Od początku 2021 roku podatnicy mogą dobrowolnie wystawiać faktury przez KSeF, czyli Krajowy System e-Faktur. Dzięki niemu zmieniony został proces wystawiania i odbierania faktur. Po wystawieniu faktury wysyła się ją z systemu finansowo-księgowego do KSeF za pomocą API. Następnie zostaje ona udostępniona przez system i możliwa jest do pobrania przez kontrahenta.
Wprowadzenie e-faktur to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji obiegu faktur oraz księgowania faktur między podatnikami. System KSeF posłuży również do przechowywania i archiwizowania faktur przez okres 10 lat, dzięki czemu nie będzie możliwości zniszczenia lub zagubienia faktury ani potrzeby wystawiania duplikatów. Co więcej, wystawianie faktur ustrukturyzowanych uprawnia podatnika do zwrotu VAT w skróconym o 1/3 terminie – z 60 do 40 dni.
Obowiązkowa e-faktura
W Ministerstwie Finansów trwają nadal prace związane z wdrożeniem KSeF jako obowiązkowego narzędzia w obrocie gospodarczym. Po otrzymaniu zgody Komisji Europejskiej do wprowadzenia obowiązkowej e-faktury wniosek przekazano do Rady UE. Uzgodnienie rozwiązań biznesowych i prawnych finalnego KSeF ma zostać przeprowadzone w dialogu z biznesem podczas konsultacji publicznych.