Wybór oprogramowania dla firmy to sprawa istotna, gdyż to głównie na nim będzie opierać się całe jej działanie. Obecnie funkcjonują dwa typy oprogramowań – tradycyjne, instalowane na prywatnym komputerze klienta, dodatkowo wymagające wykupienia licencji oraz oprogramowanie zdalne, którego aplikacje udostępniane są na platformie serwerowej dostawcy, nie wymaga ono ani instalacji na komputerze ani wykupienia licencji. Do tego drugiego typu należy Software as a Servise.
Model SaaS pojawił się na rynku stosunkowo niedawno, a już cieszy się dość sporą popularnością. Dzieje się tak, ponieważ oprogramowanie to, w stosunku do tradycyjnego, wiąże się z naprawdę wieloma korzyściami. Poniżej prezentujemy zestawienie najważniejszych zalet z punktu widzenia zarówno jego użytkowników jak i dostawców.
Zalety z punktu widzenia klienta
Niski koszt TCO czyli całkowity koszt pozyskania, instalacji, utrzymania, użytkowania (plus możliwość rezygnacji w dowolnym momencie bez dodatkowych kosztów) – niedrogie, stałe miesięczne abonamenty, np. w wfirma.pl – firmie udostępniającej księgowość on-line – najtańszy abonament miesięczny kosztuje 8,33 zł. Szczegółowy cennik wfirma.pl można zobaczyć tutaj
Koszty rozłożone w czasie, a co za tym idzie – poprawa płynności finansowej firmy.
Niskie koszty wdrożenia aplikacji.
Brak poważnych inwestycji w infrastrukturę IT oraz obsługę serwisową.
Brak kosztów związanych z wykupieniem licencji i w związku z tym likwidacja konieczności amortyzacji.
Szybkie uruchomienie i wdrożenie oprogramowania plus małe ryzyko ewentualnego niepowodzenia.
Brak konieczności instalacji oprogramowania na prywatnym komputerze klienta – używana jest standardowa przeglądarka WWW.
Proste użytkowanie, bez konieczności spędzenia wielu godzin nad rozgryzaniem tajników danego oprogramowania.
Wysoki poziom bezpieczeństwa i skalowalności, gwarantowane umową z dostawcą – SaaS świadczony jest przez systemy informatyczne zabezpieczone fizycznie i logicznie.
Standaryzacja procedur.
Możliwość zdalnej pracy – korzystanie z oprogramowania z dowolnego miejsca, z dowolnego komputera i o dowolnym czasie, a co za tym idzie – także jego duża dostępność.
Przewidywalne koszty operacyjne i inwestycyjne.
Dostęp do nowinek technologicznych i najnowszej wersji oprogramowania, bez konieczności ręcznej aktualizacji aplikacji, jak to ma miejsce w przypadku tradycyjnych oprogramowań – robi to dostawca.
Darmowa pomoc techniczna ze strony dostawcy oraz gratis porady specjalistów w danej dziedzinie.
Częste tworzenie kopii danych, które dzięki temu zabiegowi są zabezpieczane przed utratą.
Brak ograniczeń co do ilości użytkowników – model ten powstał z myślą o obsłudze, na jednej platformie serwerowej, wielu niezależnych klientów.
Wysoki poziom niezawodności – opracowano rozwiązania gwarantujące ciągłość pracy na wypadek klęsk żywiołowych lub poważnych awarii.
Brak konieczności gromadzenia stosu płyt z nagranym oprogramowaniem oraz posiadania numerów licencyjnych i klucza instalacyjnego.
Brak zmartwień związanych z wirusami.
Zaawansowane raportowanie.
Możliwość skoncentrowania uwagi przedsiębiorcy na strategicznych kwestiach biznesowych oraz wykorzystania wolnych środków na opłacenie innych projektów.
Zauważalna poprawa jakości obsługi klienta – system CRM.
Możliwość korzystania ze skomplikowanych aplikacji, które w przypadku modelu tradycyjnego wymagają wielu dodatkowych kosztów.
Zalety z punktu widzenia dostawcy
Możliwość dotarcia do klienta globalnego.
Łatwe i szybkie dotarcie do szerszej, w stosunku do oprogramowania tradycyjnego, grupy klientów – Internet kontra klasyczne płyty CD.
Mniejsza liczba problemów związanych z użytkowaniem oprogramowania – brak wirusów, korzystanie z oprogramowania tylko poprzez przeglądarkę WWW w związku z tym także brak konieczności dostosowywania oprogramowania do różnorodnych konfiguracji sprzętowych. A jak już pojawiają się jakieś problemy, są szybko usuwane, działanie aplikacji jest na bieżąco poprawiane.
Centralne zarządzanie oprogramowaniem przez dostawcę, czyli dostawca panuje nad poprawnością działania oprogramowania, samodzielnie dokonuje wdrożenia, aktualizacji oraz utrzymania.
Możliwość kontroli napływającej liczby użytkowników.
Efektywne wykorzystanie platformy sprzętowej dzięki wielowątkowości usługi, czyli w danym momencie, z różnych miejsc z aplikacji może korzystać wielu użytkowników.
Eliminacja problemu piractwa – z oprogramowania korzystają tylko zarejestrowani użytkownicy opłacający stały abonament.
Zalety SaaS są niewymierne i pewnie z czasem będzie ich przybywać, ponieważ ten typ oprogramowania wciąż znajduje się w fazie ciągłych przeobrażeń, stale się rozwija. Decydując się na SaaS, przedsiębiorcy przede wszystkim mogą rozpocząć jego użytkowanie niemal od razu po opłaceniu abonamentu, bez konieczności czasochłonnego wdrażania się w jego tajniki. Ponadto nie muszą mieć przy sobie prywatnego komputera, by móc z niego skorzystać, z powodzeniem mogą to zrobić na każdym innym komputerze. Jednak wielu użytkowników podkreśla, iż najistotniejszą zaletą SaaS jest możliwość rezygnacji z niego w każdej dowolnej chwili, likwiduje to problem uzależnienia od jednego dostawcy.