Poradnik Przedsiębiorcy

Oprogramowanie sklepu internetowego – co wybrać?

Przed otwarciem sklepu internetowego należy zadbać o szereg szczegółów, bez których jego poprawne działanie jest właściwie niemożliwe. Poza stworzeniem biznesplanu, określeniem targetu i asortymentu oraz wyborem dostawców trzeba zająć się e-sklepem od jego strony technicznej czyli zakupić, m.in. domenę, hosting i oprogramowanie sklepu internetowego ułatwiające administrowanie. W tej chwili na rynku istnieje wiele firm proponujących oprogramowania sklepów internetowych. Wybór takiego oprogramowania oczywiście nie może być decyzją pochopną i podjętą pod wpływem chwili. Należy dokładnie sprawdzić, co dane oferty zawierają i co ewentualnie trzeba byłoby dokupić.

Wiele rodzajów oprogramowań i ich rozbieżność cenowa utrudniają ten wybór, dlatego też czasem warto skorzystać z wersji demo oprogramowania, bo większość firm oferuje taką możliwość. Zatem na początek dokonujemy wstępnej selekcji, a następnie wybieramy kilka oprogramować, które testujemy, by finalnie wybrać ten jeden najlepszy.

Oprogramowanie sklepu internetowego - rodzaje

W zasadzie można wyróżnić trzy bazowe rodzaje oprogramowań:

  1. Gotowe oprogramowania – te z kolei dzielą się na:
    • Pudełkowe - ten model oprogramowania polega na instalacji gotowego systemu na komputerze. Jego główną wadą jest to, że wszelkie zmiany i udoskonalenia w sklepie muszą być często wprowadzane przez specjalistów, a aktualizacje systemu w większości są płatne. W przypadku oprogramowania zamkniętego często w ogóle nie ma możliwości modyfikacji sklepu.
    • Oprogramowanie jako usługa - czyli Software As a Service, jest to najwygodniejsza forma oprogramowania dla e-commerce. Nie musisz instalować żadnych programów, ponieważ całość usługi świadczona jest online. Wystarczy dostęp do internetu i z każdego miejsca, o dowolnej porze możesz zarządzać swoim sklepem internetowym. Uruchomienie sklepu w takim modelu jest proste, ponieważ założenie konta to kwestia kilka minut, a sam system udostępnia gotowe szablony i integracje z różnymi narzędziami, dzięki czemu dostosowanie sklepu do sprzedaży także nie powinno zająć zbyt wiele czasu.
  2. Indywidualne oprogramowania, których stworzenie od podstaw zleca się firmie informatycznej. Najbardziej kosztowne i czasochłonne z rozwiązań (im więcej funkcji będzie zawierać, tym będzie droższe), uzależnione od naszej wizji.

Zalety oprogramowań

  1. Gotowych:
    • gotowe oprogramowania często zawierają powszechne funkcje, dlatego też nie musimy się zamartwiać tym, czy nasze oprogramowanie na pewno będzie należycie działać, mamy przed sobą konkretną ofertę, która w zależności od ceny posiada szereg dodatkowych opcji;
    • większość sklepów proponuje darmowe przetestowanie oprogramowania, dzięki czemu jeszcze przed zakupem mamy szansę ocenić oprogramowanie na podstawie własnego doświadczenia;
    • przed dokonaniem zakupu możemy także zobaczyć już wdrożone projekty oraz zwrócić uwagę na opinie dotychczasowych użytkowników;
    • szybkie wdrożenie i instalacja oprogramowania (bez konieczności czekania na stworzenie oprogramowania od podstaw), a do tego stała pomoc techniczna;
    • w przypadku gotowych oprogramowań, które przed wprowadzeniem do sprzedaży przeszły szereg testów, istnieje naprawdę niskie ryzyko, że coś po instalacji będzie działać nieprawidłowo.
  2. Indywidualnych, tworzonych na zlecenie:
    • wprowadzamy w życie własną wizję, czyli tworzymy od podstaw takie oprogramowanie, które sprosta wszystkim naszym wymaganiom;
    • konkurencyjność oprogramowania czyli decydujemy się na oprogramowanie, którego jeszcze nie ma na rynku, nie ma ryzyka, że stworzymy sklep podobny do innego;
    • skupiamy się tylko na najpotrzebniejszych funkcjach, te mało istotne możemy pominąć;
    • bez opłat licencyjnych;

Wady oprogramowań

  1. Gotowych:
    • małe pole manewru, z góry ustalony zestaw funkcji, niezezwalający na wprowadzenie własnych wizji;
    • do gotowych oprogramowań często trzeba doliczać wysokie opłaty licencyjne;
    • z czasem na rynku mogą pojawić się udoskonalone rozwiązania, których wprowadzenie do gotowego oprogramowania może okazać się albo niemożliwe, albo bardzo kosztowne (w przypadku programów pudełkowych)
  2. Indywidualnych, tworzonych na zlecenie:
    • długi czas uruchamiania sklepu oraz testowania i wdrażania oprogramowania, a konkurencja przecież nie śpi;
    • wysokie koszty tworzenia;
    • ryzyko pojawienia się ewentualnych błędów po uruchomieniu;
    • brak możliwości poznania opinii wcześniejszych użytkowników.

Oprogramowanie sklepu internetowego - co wybrać?

Coraz więcej firm oferuje oprogramowania, dlatego też analiza i przetestowanie tych ofert może zająć trochę czasu. Jednak to w przyszłości zaowocuje oprogramowaniem dopasowanym do naszych oczekiwań. Pochopne podejmowanie decyzji może skazać nasz biznes na niepowodzenie już na starcie, bo przecież bez sprawnego oprogramowania ani rusz. 

Z kolei wybór indywidualnego oprogramowania również powinien zostać poddany wcześniejszej analizie – czy jest potrzebny akurat dla naszego profilu działalności i czy mamy odpowiednią sumę pieniędzy na jego stworzenie. Ponadto musimy mieć wyraźnie nakreśloną wizję, jak nasz sklep ma wyglądać.

Oba rozwiązania wiążą się z innymi funkcjami i odpowiadają innym wymogom. Na początek warto zastanowić się, czego właściwie chcemy i na tej podstawie, po przeprowadzeniu odpowiedniego researchu, przystąpić do wyboru określonego oprogramowania.