Efektywne zarządzanie czasem w dużej mierze polega na optymalnym wykorzystaniu go w konsekwentnym dążeniu do celu. Celem tym może być wykonanie konkretnego zadania, długofalowe działania lub solidny odpoczynek. Jak pokazują badania, Polacy są jednymi z najmniej wydajnych pracowników na świecie, przy czym tygodniowy czas pracy w naszym kraju należy do najdłuższych w Europie. Zatem statystyczny polski pracownik pracuje długo, ale nieefektywnie. Jaka może być tego przyczyna? Źródła problemu należy szukać w niewłaściwym planowaniu i gospodarowaniu czasem. Sztuka dobrego zarządzania terminowym wykonywaniem zadań nie jest darem, z którym człowiek się rodzi lub nie, jest umiejętnością, którą można wypracować. Poznaj metody na skuteczne zarządzanie czasem!
Proces taki składa się z następujących elementów:
- Analiza wykorzystania czasu;
- Wyznaczanie celu;
- Planowanie;
- Podejmowanie decyzji (priorytety);
- Realizacja i organizacja;
- Kontrola.
Zarządzanie czasem - analiza
Punktem, od którego należy rozpocząć zarządzanie czasu względem pracy, jest analiza. Dokładne zbadanie zalet, słabości i błędów, które wydłużają pracę można wykonać za pomocą analizy SWOT. Sporządzona w ten sposób tabela czynników ułatwia podjęcie najkorzystniejszych decyzji odnośnie przyszłych działań:
- Czynniki zewnętrze:
- Szanse – są na zewnątrz osoby, nie są jej własnością. Są to wydarzenia, zjawiska, po których jednostka nie spodziewa się, że mogą pomóc w rozwoju.
- Zagrożenia – są na zewnątrz osoby, nie są jej własnością. Są to te wydarzenia, zjawiska, po których jednostka spodziewa się, że mogą jej przeszkodzić w trenerskim rozwoju zawodowym.
- Czynniki wewnętrzne:
- Silne strony – cechy, zdolności, umiejętności, które posiada dana osoba. Przynoszą jednostce pożytek. Silne strony to także takie cechy, które nie są akceptowane przez daną osobę, choć inni je podziwiają.
- Słabe strony – zachowania, nawyki, przyzwyczajenia, które utrudniają skuteczne działanie i mają wpływ na jednostkę. Ważne, aby nie pomijać tu także informacji zwrotnych otrzymywanych od innych.
Po sporządzeniu analizy czynników, które wpływają na czas i jakość pracy, należy przebadać wykorzystywany czas. Istnieją dwa sposoby, które pozwalają dokonać rzeczowej oceny eksploatacji czasu:
- budżet czasu - polega na zapisywaniu co 15 min przez kilka dni co w danym czasie jest robione, a następnie analizie zanotowanych działań Jest to dość pracochłonna metoda i wymaga dużej wytrwałości i samodyscypliny. Dzięki opracowaniu budżetu czasu można ”przejrzeć na własne oczy” co się dzieje z czasem, jak jest wykorzystywany.
- analiza „złodziei czasu” - polega na stworzeniu listy czynników zewnętrznych i wewnętrznych, które obniżają efektywność i wydłużają czas wykonania powierzonych zadań. Warto pamiętać, że często przyczyna marnowania czasu leży w samym człowieku, a nie poza nim. Dlatego podczas sporządzania takiej listy wskazana jest również ocena swoich zachowań.
Do najczęstszych pożeraczy czasu należą:
- Niewłaściwy system segregowania dokumentów;
- Odwracanie uwagi, hałas;
- Niezapowiedziani goście;
- Brak motywacji, obojętny stosunek do pracy;
- Nieprecyzyjna komunikacja lub jej brak;
- Próba wykonania wszystkiego na raz;
- Przerwy na nieplanowane rozmowy telefoniczne;
- Zbyt rozbudowana komunikacja;
- Niedostateczna koordynacja pracy zespołu;
- Brak priorytetów;
- Za mało delegowania zadań;
- Brak samodyscypliny;
- Osobista dezorganizacja – „zawalone biurko”;
- Czas oczekiwania (np. umówione spotkania, terminy);
- Nieumiejętność mówienia “nie”;
- Niewłaściwa kontrola delegowanych zadań;
- Niepełne, spóźnione informacje;
- Niedoprowadzanie spraw do końca;
- Przedłużające się posiedzenia;
- Prywatne pogawędki;
- Odkładanie pracy na później;
- Chęć posiadania informacji o wszystkim;
- Pośpiech, zniecierpliwienie;
- Przesiadywanie na Facebooku i innych serwisach społecznościowych.
Wytyczanie celów i priorytetów
Sposobem na wyeliminowanie czynników, które dekoncentrują i obniżają wydajność jest wyznaczenie wyraźnego celu i określenie priorytetów w dążeniu do niego. Na początek można zrobić coś prostego i przyjemnego, dzięki temu satysfakcja z pierwszego osiągniętego sukcesu zmotywuje do realizacji następnych, trudniejszych celów.
W dążeniu do wyznaczonych celów należy wystrzegać się doskonałości i perfekcjonizmu. Ustalenie pewnego marginesu na niedoskonałości eliminuje pośpiech, niepotrzebne stresy i demotywację z powodu niezrealizowania w 100% powierzonego zadania.
Cechy dobrze sformułowanego celu określa zasada (ER):
S – (specific) konkretny - aby było wiadomo, do czego się dąży;
M – (measurable) mierzalny- powinien istnieć sposób, aby jednoznacznie określić, kiedy cel zostanie osiągnięty;
A – (achievable) osiągalny- możliwy do zrealizowania;
R – (realistic) realny- czyli osadzony w rzeczywistości;
T – (time & cost oriented) określony w czasie i kosztach;
E – (exciting) ekscytujący- zwiększa motywację do jego osiągnięcia;
R – (recorded) zapisany- dowód postanowień i realizacji.
Cele można przyporządkować do różnych kategorii. Ze względu na zasięg czasowy, wyróżnia się cele:
- długoterminowe (strategiczne) na 3-5 lat, wyznaczają kierunek działania;
- krótkoterminowe (taktyczne) na 2-3 miesiące, proponują rozwiązania ;
- bieżące (operacyjne) na najbliższy tydzień, dają konkretne zadania.
Aby określić priorytety można wykorzystać metodę kombinacji ważności i pilności. Kluczem do sprawnego gospodarowania czasem jest nadanie jednoznacznych kierunków zaplanowanym pracom. W tym celu należy wykorzystać Macierz Eisenhowera - listę zadań uporządkowaną w czterech grupach:
- ważne i pilne - są to sprawy naglące; trudne i kryzysowe; sprawy „na wczoraj”; zadania o określonym terminie realizacji- do wykonania osobiście natychmiast!;
- nieważne, ale pilne - plany dalekosiężne; zapobieganie problemom; zlecanie zadań; szkolenia - planować! systematycznie realizować! sprawdzać stopień realizacji!
- ważne, ale niepilne - zwykłe zadania; spotkania, listy, raporty; niektóre telefony; pomaganie innym - delegować!
- nieważne i niepilne - przyjemności niekonieczne; złodzieje czasu; niektóre telefony; perfekcjonizm - unikać!
Zarządzanie czasem - zasady planowania
1. Zasada TRZOS opiera się na trzech założeniach:
- Spisanie terminu spraw i zajęć;
- Określenie ram czasowych wykonywanej pracy;
- Zaplanowanie rezerwy, według reguły 60/40- polega na opracowaniu 60% dnia pracy i przeznaczenie 40% na nieprzewidziane zadania i zakłócenia.
2. Metoda ALPEN polega na:
- Stworzeniu listy zadań;
- Oszacowaniu czasu trwania czynności, z uwzględnieniem reguły 60/40;
- Wyznaczeniu priorytetów i delegowaniu zadań;
- Kontroli realizowanych zadań.
Zarządzanie czasem - Jak realistycznie podejść do czasu?
Umiejętność oszacowania czasu, względem realizacji zadania jest niezwykle istotna przy planowaniu. W systemie pracy funkcjonują dwa czasy:
- zarezerwowany - nie jest uwzględniany przy planowaniu, ponieważ jest już zarezerwowany na regularne czynności, jak np: spotkania, codziennie wykonywane zadania, pracę rutynową, niepożądane przerwy;
- dostępny - realny czas, który podlega planowaniu i kontroli, przy czym jest to zaledwie 20% całego dnia pracy.
Czas dostępny należy dzielić na taki, kiedy są realizowane rutynowe zadania, w trakcie których można przerwać pracę oraz na taki, kiedy konieczna jest pełna koncentracja na ważnych zadaniach i nie można przerwać pracy. Są to czerwone i zielone godziny.
Czerwone godziny są czasem wytężonej pracy i nie można ich przerywać. Organizacja pracy w tym czasie jest wskazana przy zadaniach wymagających intensywnej koncentracji i pracy merytorycznej. Ze względu na całkowite wykluczenia niepożądanych przerw, pracownik jest bardziej wydajny i realizuje kluczowe dla firmy zadania.
Zielone godziny są przeciwieństwem godzin czerwonych. Jest to moment, w którym pracownik jest dostępny dla innych osób i wykonuje rutynowe zadania jak np: odpowiadanie na e-maile.
Delegowanie zadań
W przypadku, gdy realizacja celu wymaga udziału kilku osób, należy delegować część zadań. Rozdzielanie pracy pomiędzy pracowników posiada wiele zalet:
- delegowanie odciąża i pozwala zdobyć dodatkowy czas na działalność zwiększającą wartość firmy;
- dzięki delegowaniu uprawnień pracodawca może sprawdzić umiejętności innego pracownika na tym stanowisku;
- delegowanie rozwija umiejętność rozwiązywania problemów pracowników, promuje ich inicjatywę, samodzielność i kompetencje;
- delegowanie prac ma często pozytywny wpływ na motywację do pracy i zadowolenie współpracowników.
Aby skutecznie delegować, należy odpowiedzieć na pięć podstawowych pytań:
Co? - Zaplanowanie co trzeba zrobić.
Kto? - Wybranie odpowiedniej osoby.
Dlaczego? - Uzasadnienie wyboru.
Jak? - Określenie, jak należy to zrobić.
Kiedy? - Zdefiniowanie czasu realizacji.
Delegowanie zadań jest z jednym z najważniejszych narzędzi, jakim dysponuje pracodawca. Nieumiejętne ich wykorzystywanie może prowadzić do spadku motywacji w zespole, powstania konfliktów i nieterminowego realizowania projektów. Unikanie takich sytuacji jest możliwe poprzez:
- Delegowanie zadań w początkowym stadium realizacji projektu;
- Planowanie rezerwy czasowej;
- Przydzielanie zadań i obowiązków adekwatnie do zdolności i możliwości pracownika;
- Angażowanie pracownika postawą osoby, która deleguje zadanie;
- Stosowanie pochwał za dobre wypełnianie powierzonych obowiązków.
Prowadzenie spotkań a oszczędność czasu
Spotkania z pracownikami są absolutną koniecznością. Dobra i sprawna komunikacja w firmie przekłada się na możliwość zaoszczędzenia znaczącej ilości czasu. Dobrze zorganizowane i przeprowadzone zebranie, np. omawiające pracę przy realizacji projektu, skutkuje skuteczną, płynną i efektywną pracą całego zespołu.
Technika prowadzenia zebrania:
1. Przygotowanie zebrania:
- ustalić termin (należy sprawdzać, czy nie koliduje on z innymi wydarzeniami lub lokalnymi świętami),
- upewnić się, czy ważni uczestnicy nie są na zwolnieniu lekarskim albo na urlopie,
- precyzyjnie określić temat oraz opracować właściwą kolejność postępowania – oceniać, ile czasu potrzeba na zebranie,
- ustalić, kto musi wziąć w nim udział,
- przygotować niezbędne materiały (statystyki, dokumenty) oraz sprzęt (filmy, przeźrocza, projektory, materiały do demonstracji, ewentualna tablica podręczna, odpowiednia liczba krzeseł, ewentualnie dodatkowo odpowiednia obsługa),
- jeżeli wymaga tego rodzaj zebrania, z odpowiednim wyprzedzeniem poprosić pracowników o przygotowanie raportów, które będą potrzebne na zebraniu, oraz ustalić terminy ich dostarczenia,
- zarezerwować salę,
- jeśli zachodzi taka potrzeba, ustalić protokolanta,
- jeżeli to konieczne, przygotować tabliczki z nazwiskami uczestników (karty do postawienia na stole, duże litery itp.)
2. Zaproszenie na zebranie:
- odpowiednio wcześniej poinformować uczestników, podając godzinę rozpoczęcia i zakończenia obrad,
- w zaproszeniu jasno określić cel zebrania,
- zaznaczyć w nim (jeśli to konieczne), jakie materiały należy ze sobą zabrać,
- ewentualnie prosić w nim także o przygotowanie się do danego tematu (zanotowanie istotnych przemyśleń, praktycznych doświadczeń, krytyki),
- podać w zaproszeniu (w razie potrzeby) nazwiska uczestników.
3. Prowadzenie zebrania:
- należy powitać i przedstawić zaproszone osoby,
- jasno formułować cel zebrania, wymienić problemy, które należy rozwiązać,
- jeśli to konieczne, zdefiniować poszczególne pojęcia, aby nie tracić czasu na wyjaśnianie nieporozumień,
- wybrać protokolanta, jeśli zachodzi taka potrzeba,
- pilnować porządku zebrania,
- nie dopuszczać do wygłaszania długich referatów, w zamian zachęcać do owocnej dyskusji, wzajemnego stymulowania się, rzetelnych rozważań we wspólnym interesie (myśl przewodnia: tempo, humor, rzeczowość),
- nie tolerować bezproduktywnej krytyki,
- pilnować, by dyskusja zbaczała z tematu,
- rozważanie tematów ubocznych dopuszczać tylko wówczas, gdy są istotne dla celu zebrania,
- nie tolerować monologu,
- nie tolerować dłuższych rozmów 'na stronie',
- ukrócać złośliwe polemiki,
- zamykać rozważania nad jedną sprawą przed rozpoczęciem omawiania następnej. Podjęte decyzje podsumowuje przewodniczący zebrania (usunięcie nieporozumień, możliwość kontroli dla protokolanta),
- w wypadku dłuższych zebrań organizować przerwy,
- po zakończeniu zebrania trzeba podziękować uczestnikom za współudział, deklarując przy tym, że chętnie przyjmie się wszelkie dalsze sugestie; ustalić termin oddania protokołu.
4. Ocena zebrania:
- kontrola dokonań przewodniczącego zebrania na podstawie prowadzenia i wyników spotkania,
- szybkie doręczenie protokołu uczestnikom,
- organizacyjne opracowanie decyzji podjętych na zebraniu (wydawanie dyrektyw, powiadamianie odnośnych instancji i pracowników, kontrola realizacji uchwał),
- ewentualny raport dla zarządu firmy.