Czym jest społeczność?
Społeczność kojarzona jest przede wszystkim z grupą ludzi - i słusznie. Zgodnie z definicją, którą podaje słowik języka polskiego, przez społeczność należy rozumieć ludzi, zamieszkujących określony teren albo przynależących do określonej grupy społecznej czy też zawodowej.
Zatem społeczności mogą być różnorodne - mieszkańcy Warszawy, hutnicy, uczniowie etc. W obecnych czasach coraz więcej społeczności tworzy się także online - dzięki sieci wcale nie musimy już mieszkać blisko siebie, co więcej - wcale nie musimy się znać. W jaki sposób tworzą się takie “sieciowe” społeczności? Na początku głównym kanałem komunikacji pomiędzy ludźmi były chaty, czyli miejsca, w których można było po prostu porozmawiać. Do dziś mamy do czytanie z wieloma odmianami tego rodzaju kontaktu - można dołączyć do rozmowy w odpowiedniej grupie zainteresowań, wiekowej czy też ze względu na miejsce zamieszkania. Tym samym chat (czy też spolszczony czat) trafia do naprawdę wielu osób, oferując im szyte na miarę społeczności.
Dziś chaty ustępują jednak miejsca innym społecznościom, mianowicie serwisom społecznościowym, znanym chyba wszystkim, którzy kiedykolwiek mieli styczność z Internetem. Obecnie największe triumfy popularności święci Facebook, natomiast ma on całkiem sporo konkurencji - jak Twittera, Pinterest, Google+ czy rodzimą Naszą-klasę. Obok ogólnych portali, coraz częściej pojawiają się także strony dedykowane - jak np. LinkedIn albo Goldenline, które służą do budowania sieci kontaktów biznesowych.
Społeczność internetowa a marketing
Skoro zatem Internet w tak dużym stopniu zrzesza ludzi, że wirtualne społeczności powstają jak grzyby po deszczu, to można go wykorzystać także nieco bardziej przedsiębiorczo. Wirtualne społeczności to doskonali adresaci kampanii marketingowych, dzięki którym można wyjść poza dotychczasowe media prasa, radio i telewizja. Sieć dostarcza wielu dodatkowych narzędzi, które pozwalają na dotarcie do ludzi na naprawdę różnorodnych płaszczyznach.