Wypromowanie własnej strony w Internecie to niełatwe zadanie. Wymaga z jednej strony wiedzy ściśle marketingowej, z drugiej natomiast - informatycznej. Strona może być bowiem doskonała pod względem układu, kolorystyki i treści, ale nieodpowiednie dopasowanie do wymagań wyszukiwarki spowoduje, że nie zostanie odnaleziona przez potencjalnych użytkowników. Z drugiej strony - sama walka o pozycję w sieci może wpłynąć negatywnie na zawartość strony, zniechęcając czytelników, którzy na nią trafili. Co zatem należy zrobić? Nauczyć się, jak działa…
Content marketing
Za popularną anglojęzyczną nazwą kryje się po prostu marketing treści - czyli takie dostosowanie treści zamieszczanych na stronie, tak aby były one atrakcyjne zarówno dla ludzi, jak i zautomatyzowanej wyszukiwarki.
Aby trafić do ludzi, trzeba zamieszczać przede wszystkim treści ciekawe, użyteczne, w dobrej formie. Jeśli teksty - to nie reklamy, ale pisane lekkim piórem artykuły bez błędów ortograficznych czy składniowych, zaprezentowane odpowiednią czcionką w odpowiednim kolorze na odpowiednim tle. Jeśli grafiki - to czytelne, wyraźne, zapadające w pamięć. Jeśli filmy, to także zrobione w jak najlepszym stylu. Ważne, żeby było widać, że to odbiorca jest najważniejszy dla twórcy strony.
A jak trafić do wyszukiwarki? Dla przeciętnego użytkownika sieci sprawa nie będzie niestety tak oczywista, jak wpływ na ludzi. Zautomatyzowany program działa na określonych zasadach, i dlatego łatwo jest popełnić błędy. Co może źle wpłynąć na wyniki strony? Umieszczanie na niej treści, które wcześniej były już publikowane i zindeksowane, treści zbyt krótkie, które nie zatrzymują użytkownika i tym samym są traktowane jako odrzucenia etc. Także zabiegi w postaci linkowania do serwisów - własnych czy zewnętrznych - mogą się skończyć różnie, jako że firma Google już dawno wypuściła programy dokonujące “przesiewu” działań mających na celu tylko wspięcie się wyżej w wynikach wyszukiwania.
Co można zrobić?
Twórca internetowej witryny wcale nie jest bezbronny w obliczu podstępnych działań wyszukiwarki czy też wymagań użytkowników. Dobrze zaprojektowana i zaplanowana strona internetowa może skutecznie trafić zarówno do czytelników, jak i do wyszukiwarki. Konieczne jest natomiast poznanie chociaż podstawowych zasad, rządzących content marketingiem.