0 0
dni
0 0
godz
0 0
min
0 0
sek

Elektroniczna wysyłka deklaracji podatkowych i pliku JPK_V7

Nasz ekspert:
Artykuły autora

Wielkość tekstu:

Od kilku lat wszystkie deklaracje podatkowe muszą być wysyłane elektronicznie. Taki obowiązek wynika z przepisów ustawy o VAT. Przedsiębiorcy nie mogą samodzielnie decydować czy deklaracje będą składane papierowo czy elektronicznie - regulują to przepisy narzucając obowiązek korzystania z e-deklaracji. Obowiązującym standardem jest również przesyłanie ujednoliconej struktury JPK_V7, łączącej deklarację z ewidencją. Elektroniczna wysyłka deklaracji podatkowych wcale nie musi być trudna! Jak zatem składać deklaracje podatkowe przez Internet?

Elektroniczna wysyłka deklaracji podatkowych

Elektroniczna wysyłka deklaracji podatkowych wynika wprost z artykułu 99 ust. 11b ustawy o VAT.

Art. 99 ust. 11b ustawy o VAT
Deklaracje, o których mowa w ust. 1-3, 3c-6, 8-9 i 11a, składa się wyłącznie za pomocą środków komunikacji elektronicznej.

Jednak wysyłka elektroniczna nie dotyczy wyłącznie struktury JPK_V7M czy JPK_V7K, ale również i informacji podsumowującej VAT-UE (składają ją przedsiębiorcy dokonujący transakcji wewnątrzwspólnotowych).

Informacje podsumowujące VAT-UE:
Art. 100 ust. 3 ustawy o VAT
Informacje podsumowujące składa się za okresy miesięczne, za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym: 1) powstał obowiązek podatkowy z tytułu dokonania transakcji, o których mowa w ust. 1 pkt 1-4; 2) dokonano przemieszczenia towarów lub zmiany w zakresie procedury, o których mowa w ust. 1 pkt 5.
Art. 101 ustawy o VAT
W przypadku stwierdzenia jakichkolwiek błędów w złożonej informacji podsumowującej podmiot, który złożył informację podsumowującą, jest obowiązany złożyć niezwłocznie korektę tej informacji za pomocą środków komunikacji elektronicznej.

Wprowadzenie JPK_V7

Obowiązująca struktura JPK_V7 zastąpiła wcześniejszą deklarację VAT i plik JPK_VAT. Struktura ta jest podstawą do rozliczenia VAT przedsiębiorców będących czynnymi podatnikami VAT, a zarazem ogranicza liczbę danych przesyłanych do urzędów w postaci jednego dokumentu dotyczącego ewidencji VAT.

Jak składać deklaracje podatkowe przez Internet?

Warto jest korzystać w tym zakresie z programów księgowości online, które w pełni dostosowane są do wymogów prawa. Jednym z takich systemów jest wFirma.pl, który ułatwi komunikację elektroniczną z urzędem skarbowym. W systemie wfirma.pl możliwe jest generowanie deklaracji podatkowych typu:

  • JPK_V7M (czynni podatnicy VAT rozliczający się miesięcznie),
  • JPK_V7K (czynni podatnicy VAT rozliczający się kwartalnie),
  • VAT-UE (podatnicy dokonujący transakcji wewnątrzwspólnotowych),
  • VAT-9M (podatnicy zwolnieni z VAT dokonujący transakcji zagranicznych - import usług),
  • VAT-8 (podatnicy zwolnieni z VAT, zarejestrowani do VAT-UE, dokonujący transakcji zagranicznych).

Elektroniczna wysyłka JPK_V7 - termin

Termin złożenia JPK_V7M mija 25. dnia miesiąca następującego po tym, za który deklaracja jest generowana. Odpowiednio dla rozliczających się kwartalnie elektronicznej wysyłki JPK_V7K dokonuje się do 25 dnia miesiąca za I i II miesiąc kwartału i obejmuje tylko część ewidencyjną, natomiast do 25 dnia miesiąca następującego po kwartale, którego rozliczenie dotyczy - część ewidencyjna za III miesiąc kwartału oraz część deklaracyjna - za cały kwartał.

Zmiany w JPK_V7 - wersja 3

Zmiany, których należy się spodziewać w związku z wejściem KSeF (w lutym/kwietniu 2026 r.) to przede wszystkim:

1. Dodanie numeru KSeF w ewidencji

To najważniejsza zmiana techniczna. Struktura JPK_V7 będzie musiała zostać dostosowana tak, aby w części ewidencyjnej uwzględniać numer KSeF każdej faktury. Obecnie faktura identyfikowana jest po numerze własnym nadanym przez sprzedawcę. W nowym JPK_V7 kluczowy będzie unikalny numer nadany przez system KSeF. Pozwoli to na automatyczne powiązanie odliczenia VAT z konkretną fakturą w systemie centralnym. W przypadku braku numeru KSeF konieczne jest zastosowanie jednego z trzech nowych znaczników: OFF, BFK lub DI, gdzie:

  • OFF - oznacza faktura wystawiona podczas potwierdzonej awarii KSeF, która na dzień złożenia ewidencji nie ma jeszcze przydzielonego numeru w systemie lub nie została do niego przesłana (stosowane w sytuacjach określonych w art. 106nf ust. 1 ustawy o VAT),
  • BFK - dotyczy faktur elektronicznych i faktur w postaci papierowej, które zostały wystawione bez użycia KSeF (stosowane w przypadkach, gdy podatnik korzysta z włączeń przewidzianych w ustawie)
  • DI - dotyczy wszytkich innych dokumentów, które nie są fakturą i nie kwalifikują się jako OFF i BFK (stosowane dla dokumentów które nie są fakturami: dokumenty wewnętrzne, celne, inne dowody księgowe).

2. Dodanie pozycji - kaucje za opakowania zwrotne

W związku z wprowadzeniem systemu kaucyjnego dodano nowe pola do ewidencji podatku należnego. Jest to pole opcjonalne, w którym wykazuje się wysokość podatku od niezwróconej kaucji za produkty w opakowaniach na napoje objęte systemem kaucyjnym.

3. Usunięcie Oznaczenia MPP

Zarówno w sekcji sprzedaży, jak i zakupu, usunieto pole MPP (Mechanizm Podzielonej Płatności)

4. Skrócenie terminu zwrotu VAT

To zmiana pozytywna, wynikająca pośrednio ze zmiany analityki opartej na JPK i KSeF. Dzięki temu, że fiskus będzie widział faktury w systemie od razu, podstawowy termin zwrotu VAT ma ulec skróceniu (standardowo z 60 do 40 dni dla podatników korzystających z KSeF). Będzie to wymagało odpowiedniego oznaczenia w deklaracji (w części deklaracyjnej JPK_V7).

Czy JPK_V7 zniknie całkowicie?

Nie. W roku 2026 JPK_V7 nadal będzie kluczowym dokumentem, ponieważ:

1. Należy rozliczać zakup: Podatnik nadal decyduje, kiedy odlicza VAT (w którym miesiącu). KSeF tego nie zrobi (data wpływu faktury to jedno, a prawo do odliczenia to drugie).

2. Należy rozliczać inne dokumenty: JPK_V7 nadal będzie służył do raportowania sprzedaży bezfakturowej (kasy fiskalne) oraz transakcji z podmiotami zagranicznymi, które nie wchodzą do KSeF.

Generowanie i wysyłka JPK_V7 w systemie wfirma.pl

Aby wygenerować strukturę JPK_V7 w systemie wfirma.pl wystarczy wprowadzić dane dotyczące danego miesiąca / kwartału, a następnie w zakładce START » PODATKI » JEDNOLITY PLIK KONTROLNY » DODAJ JPK VAT i następnie wybrać odpowiedni okres, za który ma zostać sporządzony, a jako cel wskazać: ZŁOŻENIE DEKLARACJI. 

elektroniczna wysyłka deklaracji podatkowych

Tak wygenerowany JPK_V7 należy wysłać na serwer Ministerstwa Finansów, poprzez zaznaczenie pliku i skorzystaniu z opcji WYŚLIJ/EKSPORTUJ » WYŚLIJ DO URZĘDU.

elektroniczna wysyłka deklaracji podatkowych

Elektroniczna wysyłka JPK_V7 jest możliwa z zakładki BEZ PODPISU, gdzie w celach autoryzacji wysyłki należy wprowadzić wymagane dane i podać przychód z roku 2023 (gdzie znaleźć kwotę opisano w artykule Deklaracje - podpisywanie deklaracji przychodem w 2025 roku)

Jak potwierdzić elektroniczną wysyłkę deklaracji?

Jeżeli koperta ma kolor zielony - oznacza, że nastąpiła poprawna elektroniczna wysyłka deklaracji podatkowych i można pobrać UPO - czyli Urzędowe Poświadczenie Odbioru, które potwierdza niezaprzeczalnie, że deklaracja została poprawnie przesłana do urzędu.

elektroniczna wysyłka deklaracji podatkowych

System wfirma.pl jako jeden z nielicznych udostępnia również możliwość elektronicznej wysyłki deklaracji ZUS.

Artykuły
Brak wyników.
Więcej artykułów
Wzory
Brak wyników.
Więcej wzorów