Artykuł zewnętrzny
Umowa z agencją marketingową - 7 wskazówek
Każdy przedsiębiorca chce zaistnieć na rynku i generować zyski, jednak nie każdy wie jak tego dokonać. Jak znaleźć dobrą agencję marketingową i zabezpieczyć swoje interesy? Oto kilka rzeczy, o których nie można zapomnieć przed zawiązaniem współpracy.
Powiedzenie, że pierwsze wrażenie jest najważniejsze znają wszyscy – agencje marketingowe również. Przed podpisaniem umowy warto przeprowadzić szybki research. Trzeba wiedzieć koniecznie od kiedy istnieje agencja, co oferuje, jak kształtują się jej relacje z klientami i mediami, jak wyglądają wyniki przeprowadzanych kampanii promocyjnych, portfolio i opinie klientów. Jeżeli mamy powierzyć losy naszej firmy zupełnie obcym osobom, musimy przekonać się o ich efektywności i profesjonalizmie – od tego zależy przyszłość naszej firmy, a co za tym idzie - nasza własna.
Mając już na oku kilka wybranych agencji możemy zwrócić się do nich z prośbą o przygotowanie dla nas oferty i wyceny. Specjaliści przeprowadzą analizę rynku i konkurencji, zweryfikują nasze potrzeby i oczekiwania, a następnie zaproponują odpowiednie działania. To jeszcze nie obliguje nas do nawiązania współpracy.
Podjąłeś decyzję i już wiesz, komu powierzysz losy swojej firmy. Zanim formalnie zwiążesz się z wybraną agencją, poświęć trochę czasu na dokładne przeczytanie treści umowy i zwróć uwagę na kilka istotnych formalnych kwestii.
Jak najwięcej danych. W części umowy, w której przedstawiono strony niezbędne są imię i nazwisko właściciela firmy oraz jej nazwa, adres zamieszkania właściciela, adres do korespondencji, PESEL, NIP i REGON. Dwa ostatnie numery można sprytnie wykorzystać – sprawdzając w internecie prawdziwość reszty danych. Jeżeli podejmujemy współpracę ze spółką do powyższego zestawu warto dorzucić jej formę prawną, KRS i adres siedziby.
W myśl zasady, że zawsze chodzi o kasę, sprawdź kilkakrotnie kwotę wynagrodzenia. Jeśli jej wysokość różni się od wcześniej uzgodnionej, spójrz czy nie wpisano wartości brutto, a później upewnij się jeszcze w zapisie słownym. W kwestii finansowej nie można pozwolić na nieścisłości.
Nie zakładaj z góry, że współpraca może zakończyć się niepowodzeniem, ale pamiętaj, że życie bywa przewrotne. Najpierw sprawdź długość okresu obowiązywania umowy, a zaraz potem przeczytaj uważnie warunki jej wypowiedzenia lub odstąpienia od niej i idące za tym ewentualne kary pieniężne.
Kto pyta, nie błądzi, dlatego jeżeli któreś z postanowień wydaje ci się niejasne poproś o wyjaśnienie lub doprecyzowanie. Podejmując decyzje, które mają wpływ na dalsze losy naszej firmy – trzeba być pewnym.
Najłatwiej zapomnieć o tym, co najbardziej oczywiste, więc nie zapomnij o czytelnym podpisie na ostatniej stronie. Sprawdź czy złożyła go również druga strona.
Umowy nie są frapującą lekturą – to kwestia bezsporna. Może jednak lepiej pomęczyć się trochę czytając nawet tak nieciekawy dokument jak umowa z agencją marketingową niż cierpieć później, ponosząc przykre konsekwencje swojego niedopatrzenia. Wtedy pretensje będzie można mieć tylko do siebie.
Jeśli chcesz wiedzieć więcej, zajrzyj na qantum.pl