Wiarygodność klienta w branży ubezpieczeniowej to szerokie pojęcie. Wiąże się zarówno z kwestią potwierdzenia tożsamości osoby zawierającej polisy lub ubiegającej się o likwidację szkody, jak i z oceną ryzyka ubezpieczeniowego. W obu sytuacjach coraz większą rolę odgrywają dane, które można zweryfikować na różnych etapach współpracy. Jakie mają znaczenie i jak je pozyskać? Wyjaśniamy.
Weryfikacja danych klienta a ocena ryzyka ubezpieczeniowego
Towarzystwa ubezpieczeniowe stosują złożone modele oceny ryzyka przy wyliczaniu składek – szczególnie w przypadku ubezpieczeń majątkowych, takich jak OC pojazdów. Wysokość składki zależy m.in. od danych demograficznych klienta, ale istotną rolę mogą pełnić również niektóre informacje o kondycji finansowo-płatniczej konsumenta.
Badanie Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego przeprowadzone wspólnie z BIK wykazuje korelację między niektórymi kategoriami informacji kredytowej a szkodowością w ubezpieczeniach OC. Dane te pozwalają precyzyjniej identyfikować klientów o znacznie niższym ryzyku oraz tych, u których prawdopodobieństwo wystąpienia szkody objętej polisą jest wyższe[1].
W związku z tym część ubezpieczycieli sięga po dane dotyczące historii kredytowej oraz szerzej pojętej sytuacji płatniczej klientów – tak, aby jeszcze dokładniej wycenić składki.
Skąd zależność między zwyczajami płatniczymi klienta a jego szkodowością?
Wyniki potwierdzone m.in. dzięki wspomnianemu badaniu UFG i BIK można uzasadnić dobrze znanymi mechanizmami psychologicznymi. Osoby, które rzetelnie podchodzą do zobowiązań wobec banków, a także operatorów telefonii komórkowej i dostawców innych usług, mogą:
- odpowiedzialniej traktować zobowiązania dotyczące składki ubezpieczeniowej (co szczególnie ważne z perspektywy towarzystwa, jeżeli np. rozkłada ono na raty opłatę za obowiązkowe OC pojazdu);
- wykazywać się większą ostrożnością w ruchu drogowym, a co za tym idzie – stwarzać mniejsze ryzyko spowodowania wypadków.
Dlatego pozyskanie danych o kondycji finansowej klienta może pozwalać ubezpieczycielom na:
- wzmocnienie oceny klienta dzięki spojrzeniu na ubezpieczonego w szerszej perspektywie;
- lepsze identyfikowanie ryzyka, a co za tym idzie – podniesienie atrakcyjności warunków ubezpieczenia.
Korzyści mają zatem podwójny wymiar. Z jednej strony – rzetelni klienci mogą być premiowani i otrzymać lepsze stawki. Z drugiej – ubezpieczyciel zwiększa szansę na utrzymanie ich lojalności oraz na poprawę swojego wizerunku. W czasach wysokiej konkurencyjności w tej branży są to zalety nie do przecenienia. To powód, dla którego coraz więcej podmiotów decyduje się np. na współpracę z BIG InfoMonitor, aby zautomatyzować pozyskiwanie danych o tożsamości oraz kondycji finansowo-płatniczej przyszłych i obecnych klientów. Mogą one zostać pobrane przez API bezpośrednio do oprogramowania firmowego, np. do systemu CRM – tak, aby można było na ich podstawie podjąć szybką decyzję, np. o zawarciu umowy czy wysokości składek.
Pozytywne informacje o klientach – w trosce o rozwój rynku
O wpływie danych na weryfikację klientów mówi się najczęściej w kontekście negatywnych danych – np. tych o zaległych długach czy opóźnieniach w płatnościach. Tymczasem znaczenie mają również pozytywne informacje gospodarcze – choćby te o terminowo regulowanych składkach ubezpieczeniowych. Towarzystwa, które je dostarczają, przyczyniają się do budowy sprawiedliwszego i bezpieczniejszego rynku.
Dlaczego? Powód jest prosty: zdecydowana większość klientów to rzetelni płatnicy – osoby, z którymi współpraca nie stwarza dużego ryzyka. Jak jednak ocenić, czy dany konsument lub firma zalicza się do tej grupy? To właśnie pozytywne dane o terminowym regulowaniu zobowiązań pozwalają na uzyskanie pełnego obrazu sytuacji oraz na premiowanie odpowiedzialnych klientów.
Korzyści z przekazywania pozytywnych informacji odnoszą zatem:
- ubezpieczyciele i inne podmioty działające na rynku usług finansowych i pokrewnych – chodzi przede wszystkim o lepsze zarządzanie ryzykiem oraz możliwość budowania lojalności klientów; towarzystwa mogą informować swoich klientów, że przekazując danych o terminowych płatnościach, wzmacniają ich wiarygodność i ułatwiają im zawieranie zobowiązań w przyszłości;
- sami klienci, którzy mogą cieszyć się korzystniejszymi ofertami.
Jak zatem widać, na dane w branży ubezpieczeniowej warto spojrzeć w szerszej perspektywie. Zarówno ich pobieranie, jak i przekazywanie przynosi istotne korzyści w kontekście weryfikacji klientów oraz kontrahentów.
[1] https://www.rp.pl/ekonomia/art4804721-bik-obnizy-ryzyko-kierowcy
Artykuł sponsorowany