0 0
dni
0 0
godz
0 0
min
0 0
sek

Ocena wiarygodności klienta w branży ubezpieczeniowej – jak wpływają na nią dane?

Wielkość tekstu:

Wiarygodność klienta w branży ubezpieczeniowej to szerokie pojęcie. Wiąże się zarówno z kwestią potwierdzenia tożsamości osoby zawierającej polisy lub ubiegającej się o likwidację szkody, jak i z oceną ryzyka ubezpieczeniowego. W obu sytuacjach coraz większą rolę odgrywają dane, które można zweryfikować na różnych etapach współpracy. Jakie mają znaczenie i jak je pozyskać? Wyjaśniamy.

Weryfikacja danych klienta a ocena ryzyka ubezpieczeniowego

Towarzystwa ubezpieczeniowe stosują złożone modele oceny ryzyka przy wyliczaniu składek – szczególnie w przypadku ubezpieczeń majątkowych, takich jak OC pojazdów. Wysokość składki zależy m.in. od danych demograficznych klienta, ale istotną rolę mogą pełnić również niektóre informacje o kondycji finansowo-płatniczej konsumenta.

Badanie Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego przeprowadzone wspólnie z BIK wykazuje korelację między niektórymi kategoriami informacji kredytowej a szkodowością w ubezpieczeniach OC. Dane te pozwalają precyzyjniej identyfikować klientów o znacznie niższym ryzyku oraz tych, u których prawdopodobieństwo wystąpienia szkody objętej polisą jest wyższe[1].

W związku z tym część ubezpieczycieli sięga po dane dotyczące historii kredytowej oraz szerzej pojętej sytuacji płatniczej klientów – tak, aby jeszcze dokładniej wycenić składki.

Skąd zależność między zwyczajami płatniczymi klienta a jego szkodowością?

Wyniki potwierdzone m.in. dzięki wspomnianemu badaniu UFG i BIK można uzasadnić dobrze znanymi mechanizmami psychologicznymi. Osoby, które rzetelnie podchodzą do zobowiązań wobec banków, a także operatorów telefonii komórkowej i dostawców innych usług, mogą:

  • odpowiedzialniej traktować zobowiązania dotyczące składki ubezpieczeniowej (co szczególnie ważne z perspektywy towarzystwa, jeżeli np. rozkłada ono na raty opłatę za obowiązkowe OC pojazdu);
  • wykazywać się większą ostrożnością w ruchu drogowym, a co za tym idzie – stwarzać mniejsze ryzyko spowodowania wypadków.

Dlatego pozyskanie danych o kondycji finansowej klienta może pozwalać ubezpieczycielom na:

  • wzmocnienie oceny klienta dzięki spojrzeniu na ubezpieczonego w szerszej perspektywie;
  • lepsze identyfikowanie ryzyka, a co za tym idzie – podniesienie atrakcyjności warunków ubezpieczenia.

Korzyści mają zatem podwójny wymiar. Z jednej strony – rzetelni klienci mogą być premiowani i otrzymać lepsze stawki. Z drugiej – ubezpieczyciel zwiększa szansę na utrzymanie ich lojalności oraz na poprawę swojego wizerunku. W czasach wysokiej konkurencyjności w tej branży są to zalety nie do przecenienia. To powód, dla którego coraz więcej podmiotów decyduje się np. na współpracę z BIG InfoMonitor, aby zautomatyzować pozyskiwanie danych o tożsamości oraz kondycji finansowo-płatniczej przyszłych i obecnych klientów. Mogą one zostać pobrane przez API bezpośrednio do oprogramowania firmowego, np. do systemu CRM – tak, aby można było na ich podstawie podjąć szybką decyzję, np. o zawarciu umowy czy wysokości składek.

Pozytywne informacje o klientach – w trosce o rozwój rynku

O wpływie danych na weryfikację klientów mówi się najczęściej w kontekście negatywnych danych – np. tych o zaległych długach czy opóźnieniach w płatnościach. Tymczasem znaczenie mają również pozytywne informacje gospodarcze – choćby te o terminowo regulowanych składkach ubezpieczeniowych. Towarzystwa, które je dostarczają, przyczyniają się do budowy sprawiedliwszego i bezpieczniejszego rynku.

Dlaczego? Powód jest prosty: zdecydowana większość klientów to rzetelni płatnicy – osoby, z którymi współpraca nie stwarza dużego ryzyka. Jak jednak ocenić, czy dany konsument lub firma zalicza się do tej grupy? To właśnie pozytywne dane o terminowym regulowaniu zobowiązań pozwalają na uzyskanie pełnego obrazu sytuacji oraz na premiowanie odpowiedzialnych klientów.

Korzyści z przekazywania pozytywnych informacji odnoszą zatem:

  • ubezpieczyciele i inne podmioty działające na rynku usług finansowych i pokrewnych – chodzi przede wszystkim o lepsze zarządzanie ryzykiem oraz możliwość budowania lojalności klientów; towarzystwa mogą informować swoich klientów, że przekazując danych o terminowych płatnościach, wzmacniają ich wiarygodność i ułatwiają im zawieranie zobowiązań w przyszłości;
  • sami klienci, którzy mogą cieszyć się korzystniejszymi ofertami.

Jak zatem widać, na dane w branży ubezpieczeniowej warto spojrzeć w szerszej perspektywie. Zarówno ich pobieranie, jak i przekazywanie przynosi istotne korzyści w kontekście weryfikacji klientów oraz kontrahentów.

[1] https://www.rp.pl/ekonomia/art4804721-bik-obnizy-ryzyko-kierowcy

Artykuł sponsorowany

Artykuły
Brak wyników.
Więcej artykułów
Wzory
Brak wyników.
Więcej wzorów