Dlaczego klienci porzucają koszyki?
Porzucone koszyki zakupowe (abandoned shopping carts) to jeden z poważniejszych problemów dla osoby prowadzącej własny e-sklep. Brak finalizacji transakcji przez klienta powinien być niepokojący dla właściciela sklepu, ponieważ jest to sygnał wprost od klienta, że coś nie działa w sklepie tak jak powinno. Przyczyn porzuconych koszyków może być wiele, dlatego warto poznać najważniejsze z nich:
- konieczność rejestracji w e-sklepie - wielu klientów przymus założenia konta w sklepie w celu dokonania zakupów po prostu zniechęca
- brak preferowanej przez klienta opcji płatności
- dodatkowe (często ukryte) koszty np. zbyt wysokie koszty dostawy.
- skomplikowana formularz zamówienia oraz cała ścieżka zakupowa - cały proces powinien odbywać się dosłownie w kilku krokach. Zbyt długa droga do zakupu to kolejny powód porzucania zakupów
- problemy techniczne jak np. problemy z realizacją płatności online lub długa ładująca się strona sklepu
Visual ważny jak nigdy dotąd!
Ważna jest przejrzystość strony. Jeśli sklep będzie zaśmiecony różnego rodzaju reklamami, zakładkami lub grafikami, które będą niespójne a każda z nich będzie miała inną kolorystykę i font, to wtedy nastanie graficzny chaos. Każda marka powinna posiadać key visual, czyli własny zestaw kolorów i elementów, które będą konsekwentnie wykorzystywane w całym wyglądzie strony i na poszczególnych kartach produktów.
Kilka zasad, które sprawiają, że komunikaty są przejrzyste i mogą skłaniać do zakupu:
- rozmiar fontu - tutaj trudno wskazać jeden odpowiedni rozmiar. Komunikat lub opis musi być widoczny, ale nie zasłaniający produkt. Oczywiste? Pewnie tak, ale jakże ważne.
- kolor fontu a tło strony - kolor fontu powinien odróżniać się od tła zastosowanego w sklepie.
- przycisk CTA - czyli przyciski wzywające klienta do działania jak np. Kup teraz lub Sprawdź ofertę. Warto utworzyć hierarchię takich przycisków, czyli najważniejsze - jak przycisk Kup lub dodaj do koszyka - powinny być odpowiednio wyeksponowane, natomiast pozostałe mogą być albo mniejsze albo w innej, może bardziej stonowanej kolorystyce.
E-mail o wszystkim przypomni
Przy porzuconych koszykach szczególną rolę pełni remarketing. Warto przypomnieć klientowi o przerwanych zakupach wysyłając wiadomość na podany adres e-mail. Należy jednak pamiętać, że mail nie może w sposób nachalny przypominać klientowi o pozostawionym koszyku. Maila najlepiej wysłać w ciągu 24 godzin od porzuconych zakupów.
Porzucony koszyk - profilaktyka
Przeanalizuj dokładnie swój sklep pod kątem wymienionych wyżej przyczyn porzucania koszyków i postaraj się to naprawić jak najszybciej. Zasada jest jedna - im prostszy, czyli przejrzysty proces zakupowy tym więcej finalizacji transakcji. Analizuj zachowania swoich klientów i dostosuj swój sklep do ich potrzeb i oczekiwań.