Poradnik Przedsiębiorcy

Porzucony koszyk można odzyskać!

 

Dlaczego klienci porzucają koszyki?

Porzucone koszyki zakupowe (abandoned shopping carts) to jeden z poważniejszych problemów dla osoby prowadzącej własny e-sklep. Brak finalizacji transakcji przez klienta powinien być niepokojący dla właściciela sklepu, ponieważ jest to sygnał wprost od klienta, że coś nie działa w sklepie tak jak powinno. Przyczyn porzuconych koszyków może być wiele, dlatego warto poznać najważniejsze z nich:

  • konieczność rejestracji w e-sklepie - wielu klientów przymus założenia konta w sklepie w celu dokonania zakupów po prostu zniechęca
  • brak preferowanej przez klienta opcji płatności
  • dodatkowe (często ukryte) koszty np. zbyt wysokie koszty dostawy.
  • skomplikowana formularz zamówienia oraz cała ścieżka zakupowa - cały proces powinien odbywać się dosłownie w kilku krokach. Zbyt długa droga do zakupu to kolejny powód porzucania zakupów
  • problemy techniczne jak np. problemy z realizacją płatności online lub długa ładująca się strona sklepu

 

Porzucony koszyk w e-sklepie

 

Visual ważny jak nigdy dotąd!

Ważna jest przejrzystość strony. Jeśli sklep będzie zaśmiecony różnego rodzaju reklamami, zakładkami lub grafikami, które będą niespójne a każda z nich będzie miała inną kolorystykę i font, to wtedy nastanie graficzny chaos. Każda marka powinna posiadać key visual, czyli własny zestaw kolorów i elementów, które będą konsekwentnie wykorzystywane w całym wyglądzie strony i na poszczególnych kartach produktów.

Kilka zasad, które sprawiają, że komunikaty są przejrzyste i mogą skłaniać do zakupu:

  • rozmiar fontu - tutaj trudno wskazać jeden odpowiedni rozmiar. Komunikat lub opis musi być widoczny, ale nie zasłaniający produkt. Oczywiste? Pewnie tak, ale jakże ważne.
  • kolor fontu a tło strony - kolor fontu powinien odróżniać się od tła zastosowanego w sklepie.
  • przycisk CTA - czyli przyciski wzywające klienta do działania jak np. Kup teraz lub Sprawdź ofertę. Warto utworzyć hierarchię takich przycisków, czyli najważniejsze - jak przycisk Kup lub dodaj do koszyka - powinny być odpowiednio wyeksponowane, natomiast pozostałe mogą być albo mniejsze albo w innej, może bardziej stonowanej kolorystyce.

E-mail o wszystkim przypomni

Przy porzuconych koszykach szczególną rolę pełni remarketing. Warto przypomnieć klientowi o przerwanych zakupach wysyłając wiadomość na podany adres e-mail. Należy jednak pamiętać, że mail nie może w sposób nachalny przypominać klientowi o pozostawionym koszyku. Maila najlepiej wysłać w ciągu 24 godzin od porzuconych zakupów.

Porzucony koszyk - profilaktyka

Przeanalizuj dokładnie swój sklep pod kątem wymienionych wyżej przyczyn porzucania koszyków i postaraj się to naprawić jak najszybciej. Zasada jest jedna - im prostszy, czyli przejrzysty proces zakupowy tym więcej finalizacji transakcji. Analizuj zachowania swoich klientów i dostosuj swój sklep do ich potrzeb i oczekiwań.