Remarketing w ramach marketingu internetowego okazał się bardzo skutecznym rozwiązaniem. Dzięki niemu przekaz mógł dotrzeć do ściśle wyselekcjonowanych odbiorców. To bardzo efektywne, zwłaszcza obecnie, gdy użytkownicy sieci wręcz są zalewani przez liczne komunikaty reklamowe, często niedostosowane do ich potrzeb. W tym tekście powiemy ci, na czym polega remarketing AdWords i w jaki sposób zacząć go wykorzystywać!
Remarketing AdWords - o co w tym chodzi?
Reguła remarketingu jest stosunkowo prosta. Polega na dotarciu z odpowiednią reklamą do użytkowników, którzy chociaż raz pojawili się na twojej witrynie. Dane o odwiedzających są gromadzone, dzięki czemu można następnie tworzyć specjalne listy remarketingowe. Remarketing AdWords pozwala na dostosowanie komunikatów reklamowych do określonych grup odwiedzających.
Odwiedzającemu twoją witrynę będzie przesłany plik cookie, który zainstaluje się w jego przeglądarce. Dzięki temu będziesz mógł rozpoznać tę osobę spośród miliardów internautów. Stanie się ona celem twoich działań remarketingowych.
Jak rozpocząć remarketing AdWords?
Niezbędny do działań remarketingu jest kod remarketingowy AdWords, który musisz wkleić na strony swojej witryny. Jak to zrobić?
Przede wszystkim musisz zalogować się na swoje konto w AdWords. Gdy już to zrobisz, wejdź w Zasoby ogólne, a następnie wybierz opcję Zarządzanie odbiorcami. Jeśli już konfigurowałeś opcje remarketingu, poszukaj przycisku Tag remarketingowy, jeśli nie - przejdź do krótkiej konfiguracji w sekcji Listy odbiorców.
Wybierz Szczegóły tagu, potem Konfiguracja i na koniec Pokaż tag AdWords dla witryn. Pojawić powinna się konsola z kodem, który musisz skopiować i wkleić do kodu źródłowego wszystkich stron twojej witryny. Kod powinieneś umieścić przed znacznikiem
.
Jeśli na twojej witrynie dla wszystkich stron działa jeden plik dla stopki - wystarczy, że umieścisz kod właśnie tam. Wówczas nie musisz już instalować go na wszystkich stronach serwisu!
Remarketing AdWords - listy remarketingowe
Sprawdź za pomocą Tag Assistanta, czy twój kod remarketingowy działa. Jeśli tak, to znaczy, że możesz tworzyć swoje pierwsze listy remarketingowe. Pierwsza lista została stworzona domyślnie, podczas instalacji kodów remarketingowych - znajdują się na niej wszystkie osoby, które przeglądały od tamtego momentu twoją witrynę. Żeby utworzyć nową listę, dopasowaną do twoich potrzeb, wejdź w Zasoby ogólne, następnie kliknij Zarządzanie odbiorcami. Wcześniej skonfigurowałeś już ustawienia remarketingu, więc klikasz przycisk +Utwórz listę remarketingową.
Pojawi się okno, w którym na początku wpisujesz nazwę nowej listy remarketingowej. Potem musisz zdecydować, kogo dodać do listy. Wybierasz typ użytkowników oraz warunki odwiedzin stron, na których będą one rejestrowane na liście.
Możesz również wybrać to, czy mają być uwzględnieni na niej wszyscy odwiedzający, czy ci, którzy odwiedzili strony w danym czasie lub dodać niestandardowe reguły dotyczące odwiedzających.
Na koniec ustalasz okres członkostwa, czyli czas przez który dani użytkownicy znajdować się będą na liście. Dopasuj go do celów, jakim służy twoja lista remarketingowa - nie może być to jednak czas dłuższy niż 540 dni.
Rodzaje kampanii remarketingowych
Kampanie remarketingowe AdWords są niezwykle skuteczne właśnie dlatego, że można je ściśle dopasować do wskazanej grupy odbiorców. Wyróżniamy kilka ich opcji w zależności od zaawansowania promocji i ustawień:
remarketing podstawowy - standardowa kampania, w której reklamy docierają do odbiorców, którzy byli już na naszej stronie
remarketing dynamiczny - w tym przypadku reklamy wyświetlają się automatycznie, jednak są bardziej spersonalizowane
remarketing mobilny - tutaj reklamy wyświetlają się w aplikacjach mobilnych, które współpracują z siecią reklam Google
remarketing video - materiały wyświetlają się użytkownikom, którzy wcześniej odwiedzali kanał na YouTube danej firmy lub oglądali filmy dotyczące marki
remarketing w sieci wyszukiwania - tutaj reklamy pojawiają się internautom interesującym się wcześniej produktem, wyszukującym go powtórnie oraz szukającym informacji o firmie poza jej własną stroną
remarketing Customer Match - ten mechanizm działa na podstawie list adresów e-mail, którym Google wyświetla reklamy.
Zacznij bezpłatny 30 dniowy okres próbny bez żadnych zobowiązań!
Stwórz kampanię remarketingową!
Gdy już udało ci się stworzyć listę remarketingową, zebrać określone dane - teraz nadszedł czas na to, abyś utworzył kampanię remarketingową. Reklama dotrze wówczas tylko do osób z określonej listy lub list. Reklamy takie mogą pojawiać się, gdy określeni użytkownicy będą korzystać z wyszukiwarki Google lub będą przeglądać witryny w sieci reklamowej Google. Aby rozpocząć kampanię, musisz jednak spełnić pewne limity rekordów na liście remarketingowej: w przypadku kampanii w wyszukiwarce będzie to 1000 użytkowników, zaś w przypadku kampanii w sieci reklamowej - 100.
Jak utworzyć kampanię remarketingową w wyszukiwarce? Utwórz nową kampanię na sieć wyszukiwania i wejdź w zakładkę Odbiorcy. Tam wybierasz kierowanie i wykluczasz określone listy remarketingowe z zakresu prowadzenia działań reklamowych. Pamiętaj, że dla kampanii remarketingowej w wyszukiwarce musisz dodać słowa kluczowe, dla których reklamy będą wyświetlane na SERP-ach. Kampanie na sieci reklamowe tworzysz w analogiczny sposób.
Jakie korzyści daje remarketing AdWords? Szacuje się, że współczynnik klikalności reklam w kampaniach remarketingowych jest około dwukrotnie wyższy niż w zwyczajnych kampaniach reklamowych. Grunt to właściwe dobranie reklamy do odpowiedniego odbiorcy - ważne, aby tematycznie zazębiały się one z przeglądanymi przez użytkowników treściami na twojej witrynie.
Strategie kampanii remarketingowych
Kampanie remarketingowe sprawiają, że odbiorcy do nas wrócą, a co się z tym wiąże, pomagają budować bazę stałych klientów. Dlatego warto tworząc taką promocję, dokładnie określić plan działania i zadbać o każdy jej szczegół. Należy ją dopasować do przyjętej strategii marki, formy komunikacji, a przede wszystkim grupy docelowej.
Strategia reklamowa - taka kampania jest zazwyczaj spójna z całą koncepcją remarketingową firmy, dopasowana do zainteresowań grupy docelowej oraz wizualizacji strony. W tym przypadku stosuje się również wezwanie do działania, np. zachętę do zakupu lub zapisu do newslettera. Takie kampanie charakteryzują się szeroką możliwością dotarcia do odbiorców za pomocą wszystkich formatów i wielkości reklam. Można w nich także użyć Galerii reklam, gdzie znajdziemy tysiące szablonów, za pomocą których możemy przedstawić swoje produkty.
Strategia z użyciem listy remarketingowej - ta strategia przewiduje dotarcie do wszystkich odbiorców strony. W jej przypadku tworzymy listy odbiorców dopasowane do konkretnych kategorii produktów. Wyświetlane reklamy dopasowane są do klientów, którzy dokonali już np. zakupu w danym sklepie lub porzucili koszyk.
Strategia według stawek - takie działania uwzględniają współczynnik konwersji. Jest możliwość ustalenia wyższych stawek dla danej listy, co powoduje lepszą ekspozycję reklamy wśród odbiorców.
To jedynie kilka strategii, które można obrać w ramach kampanii remarketingowych AdWords. Warto jednak przed wyborem konkretnej dokładnie przeanalizować koncepcję promocji naszej firmy i dopasować wszystkie aspekty kampanii do naszych potrzeb.