Dobra atmosfera sprzyja pracownikom. Chętniej przychodzą do pracy, wypełniają swoje obowiązki, cieszą się z przebywania w firmie i są zaangażowani. Jednak zdarzyć się może, że coś staje na drodze ich satysfakcji. Niemal w każdym miejscu pracy znajdziemy typy pracowników, których zdecydowanie lepiej unikać, jeśli zależy nam na spokoju. Kto jest często nielubiany? Co go cechuje? Podpowiadamy w niniejszym artykule.
Nielubiane typy pracowników
Budowanie zespołu, który będzie zgrany, nie zawsze jest proste. Nawet jeśli wydaje nam się, że wszystko powinno pójść dobrze, może okazać się, że w biurze znajduje się osoba, która zawsze wszystkim skutecznie psuje humor. Niemal w każdej grupie można spotkać takie typy pracowników, których zdecydowanie nie lubimy, szczególnie kiedy wszyscy pracujemy w jednym pomieszczeniu, co w przypadku coraz popularniejszych biur typu open space wcale nie jest takie trudne. Jacy współpracownicy nie są powszechnie lubiani? Kto często przeszkadza nam w codziennym wykonywaniu obowiązków?
Tak mi źle!
Osoba, której nie da się dogodzić. Zawsze czuje się pokrzywdzona, nieszczęśliwa, o czym oczywiście musi każdego poinformować. Rano ochlapał ją samochód wjeżdżający w kałużę, później wylała kawę, teraz odzywa się do niej niemiły klient. Nawet jeśli ktoś próbuje takiemu pracownikowi poprawić humor, nic nie zdziała.
Nie ma rzeczy, która by taką osobę cieszyła. Wszystko ma w sobie jakiś czynnik, który sprawia, że coś jest nie tak. Ma się wrażenie, że absolutnie wszystkie nieszczęścia spadają właśnie na nią, a dodatkowo o wszystkim musi nas poinformować.
Maruda
Latem jest zawsze za gorąco, zimą zbyt zimno, przez otwarte okno zawsze wieje zbyt mocny wiatr, w poniedziałek jest jej trudno po weekendzie, w piątek marudzi bo znowu musiała przepracować cały tydzień. Stary projekt jest nudny, nowy z kolei za trudny. Każdy powód jest dobry, żeby ponarzekać.
Marudę w swoim otoczeniu ma pewnie każdy. W narzekaniu raz na jakiś czas nie ma absolutnie nic złego, każdy miewa gorsze dni, jednak jeśli ktoś każdego dnia znajduje tylko powody do marudzenia, przebywanie z taką osobą jest naprawdę trudne. Taki nastrój się udziela, a nie każdy ma ochotę skupić się na negatywnych aspektach wszystkiego, szczególnie jeśli naprawdę nie ma się na to żadnego wpływu.
Kłamca
Kłamstwo ma krótkie nogi, a kłamca musi mieć doskonałą pamięć. Nie zawsze jednak tak jest i szybko można się zorientować, kto lubi koloryzować codzienność. Im więcej osób zdaje sobie sprawę z tego, że słucha bujd, tym pewniejsi są, że nic im się nie wydaje.
Do takiego współpracownika zespół nie ma zaufania, a zaufanie jest w biznesie bardzo ważne. Często też taką osobę traktuje się nieco lekceważąco – żadna informacja z jej ust nie wydaje się bowiem pewna.
Plotkarz
Osoba, która chce zjednać sobie sympatię innych, poprzez powtarzanie zasłyszanych plotek lub tworzenie własnych. Jeśli coś nas zaciekawiło lub zdziwiło, w większości przypadków naprawdę warto zachować to dla siebie. Plotki psują atmosferę, sprawiają, że przestajemy sobie ufać, patrzymy na ręce, obawiamy się, że nasz każdy ruch również jest oceniany. Poza tym nie wszystkich interesuje to, kto się z kim spotyka i kto z kim o czym rozmawia.
Zdarza się również, że plotkarz celowo wymyśla nieprawdziwe informacje, aby kogoś poniżyć, zepsuć jego opinię. Jest to działanie wręcz niedopuszczalne. Często efekt jest odwrotny od zamierzonego i to właśnie od plotkarza odwraca się zespół.
Wieczny żartowniś
Każda okazja jest dobra, żeby sobie pożartować czy zrobić komuś dowcip. Nieważne, czy właśnie dzieje się coś ważnego, czy ktoś ma gorszy dzień – żartowniś robi sobie żarty ze wszystkich i zawsze. Niestety często są one zupełnie nieśmieszne, a nawet niesmaczne i raczej odpychają niż przyciągają.
Leń
Takiej osobie nic się nie chce. Stara się jakoś przetrwać 8 godzin w pracy, ale przez większość czasu raczej robi niewiele. Ciągle gdzieś wychodzi, robi kawę, kręci się po biurze i nie zabiera się za nic konkretnego. Z kimś porozmawia, komuś pomoże, czas zleci.
Niestety przez takie osoby nierzadko cały zespół stoi w miejscu, ponieważ blokują one dalszą pracę. Zabierają się do niej tylko pod dużym naciskiem, jednak i tak niechętnie.
Ja tu rządzę!
Są i takie typy pracowników, że bez względu na to, jakie tak naprawdę stanowisko pełnią, zawsze czują się najważniejsze i chcą, aby wszyscy tak myśleli. Wszyscy robią coś mniej istotnego, co nie ma znaczenia przy zadaniach, jakie wykonuje ten typ pracownika. Ma się wrażenie, jakby był szefem, choć nie jest to wcale prawdą.
Taka osoba często neguje zdanie innych. Daje do zrozumienia, że inni zajmują się prostymi zadaniami, do których nie są potrzebne większe umiejętności – w przeciwieństwie do niej.
Egoista
Dla egoisty najważniejszy jest on sam i nic nie jest w stanie tego zmienić. Trzeba komuś bezinteresownie pomóc, ale to oznacza, że zabierzemy pracę do domu – nie ma opcji! Ktoś chce się zamienić w grafiku, bo ma ważny wyjazd – nie z tą osobą! Zespół chce wyjść po pracy na kawę – tylko w miejsce, który jemu odpowiada najbardziej.
Dla egoisty zespół i jego potrzeby się nie liczą. Najważniejsze, żeby wszystko szło dokładnie po jego myśli. Trudno z taką osobą współpracować, ponieważ racja zawsze musi być po jej stronie.
Co tu zrobić, żeby się nie narobić?
W zespole nietrudno również o znalezienie typu pracownika, który zrobi wszystko, byleby tylko się zbytnio nie przepracować. Jest to często osoba, która wykorzystuje mniej asertywnych pracowników i zrzuca na nich większość swojej pracy.
Niestety, nie wszyscy są asertywni i nie każdy potrafi wyznaczyć granicę. Dlatego też taka osoba może to wykorzystać. Zrzuca na barki innych swoje zadania, udając, że jest bardzo zajęta, po czym nie robi właściwie nic, z czego jest zadowolona.
DJ
Zdarza się także, że w zespole znajduje się osoba, która usilnie chce się dzielić z resztą grupy słuchaną przez siebie muzyką. Choć upomina się ją, żeby nieco ściszyła, za chwilę znowu w całym biurze słuchać dźwięki wydobywające się ze słuchawek DJ-a.
Jeśli w firmie gra radio, ta osoba ciągle będzie zmieniała stację na taką, która jej się podoba. Jeżeli tylko będzie miała okazję do puszczenia swojego ulubionego utworu – na pewno to zrobi. Zupełnie nie przeszkadza jej fakt, że ktoś nie może się przez nią skupić.
Zapewne większość z nas miała w swoim życiu zawodowym do czynienia z osobami, które idealnie opisują powyższe typy pracowników. Praca z nimi nie należy do najłatwiejszych i skutecznie psują one nastrój. Warto się przyjrzeć tym zachowaniom i wyeliminować je u siebie.