Poradnik Przedsiębiorcy

HR miękki a HR twardy - jakie są między nimi różnice?

Niemal każda firma posiada dział zarządzania zasobami ludzkimi (ang. Human Resources - HR). Osoby, które w nim pracują zajmują się wieloma aspektami pracy pracowników przedsiębiorstwa - od spraw czysto kadrowych po rozwój. W większych firmach da się zauważyć, że specjaliści ds. HR zajmują się osobno HR-em miękkim i twardym. W mniejszych firmach robią to zazwyczaj te same osoby, jednak nierzadko da się zauważyć ten podział. Czym jest więc HR miękki i twardy? W niniejszym artykule przedstawimy różnice!

Human Resources

Wielu z nas kojarzy pracę HR-owców z rekrutacją kandydatów na nowe stanowiska i jest to rzeczywiście jedna z gałęzi, którą zajmuje się HR miękki. Dział zarządzania zasobami ludzkimi jest swojego rodzaju połączeniem między pracownikiem a przełożonymi. Dzięki niemu specjaliści posiadają narzędzia, które pomagają w zarządzaniu.

Dział HR dba o to, by pracownicy znali swoje prawa, wszystko działało zgodnie z prawem, poza tym zajmuje się również oceną i motywacją. Pełni wiele ról, z których na co dzień często nie zdajemy sobie sprawę.

HR dzieli się na HR miękki i twardy. Czym różnią się te dwa rodzaje?

HR miękki

HR miękki jest to dział zajmujący się wszystkim, co związane jest z jakością pracy pracowników. W związku z tym po pierwsze osoby, które się nim zajmują, dbają o to, by na danym stanowisku znalazła się odpowiednia osoba (w związku z tym zajmują się rekrutacją, wyborem kandydatów itp.).



Warto również wspomnieć o tym, że HR miękki to także wszelkie zadania, które wpływają na motywację pracowników. To właśnie pracownicy tego działu sprawdzają, co motywuje pracowników, ustalają system, który pomoże w efektywniejszej pracy, obserwują, proponują narzędzia, chcą usprawnić pracę.

HR miękki dba również o rozwój pracowników - monitoruje zapotrzebowania na szkolenia, pomaga w przygotowaniu oceny pracowniczej, zwraca uwagę na to, co pracownicy powinni poprawić, a co idzie im bardzo dobrze i przekazują tę wiedzę dalej, aby stale usprawniać działanie przedsiębiorstwa.

Zdarzyć się może, że między współpracownikami wybuchnie konflikt. Jak wiadomo, taka napięta atmosfera nie sprzyja dobrej, efektywnej pracy. W związku z tym osoby z działu HR monitorują takie zachowania i starają się łagodzić konflikty.

HR miękki dba o odpowiednie zarządzanie talentami, pomaga przełożonym w opracowaniu odpowiedniej strategii działania.

Można więc stwierdzić, że dzięki temu, że pracownicy działu HR monitorują działania firmy w ten sposób, pracownicy rozwijają się, zwiększają swoje umiejętności, łagodzą konflikty, są bardziej zmotywowani do działania, co zwiększa ich zaangażowanie i identyfikację z miejscem pracy. Ludzie to potencjał, dlatego naprawdę warto dbać o to, by czuli się ważni - zarówno oni, jak i ich potrzeby.

HR twardy

HR twardy działa w nieco inny sposób. Osoby pracujące w tym dziale zajmują się przede wszystkim sprawami kadrowymi, związanymi z płacami, administracją.

W związku z tym to właśnie ci pracownicy zajmują się podpisywaniem umów, sprawdzaniem, by wszystkie dokumenty i sprawy formalne były w pełni zgodne z prawem, wyliczaniem wynagrodzeń czy wszelkimi formalnościami związanymi z urlopami.

HR-owcy często pracują na odpowiednim oprogramowaniu i mają dużą wiedzę w zakresie prawa pracy.

Warto tutaj dodać, że w tym przypadku konieczny jest duży nakład pracy własnej. HR twardy wymaga znajomości prawa i obsługi oprogramowania. Jak wiadomo, zarówno prawo, jak i technologia, zmieniają się często i szybko. W związku z tym trzeba być gotowym na ciągłe zdobywanie nowej wiedzy.

Dzięki sprawnie prowadzonemu działu HR wszystkie sprawy związane z płacami, administracją, kadrami są przeprowadzane profesjonalnie i zgodnie z prawem. Dział ten dba o pracowników, ponieważ zdaje sobie sprawę z tego, że to właśnie ludzie są filarem firmy i pomagają jej w drodze do osiągnięcia sukcesu.