Coraz większa liczba branż musi przyznać, że rynek pracy jest rynkiem pracownika, nie pracodawcy. Firmy poszukują najlepszych specjalistów, co nie jest łatwe, gdyż zazwyczaj posiadają już oni stałe zatrudnienie, dlatego też, gdy ich pozyskają, starają się zrobić wszystko, by chcieli oni jak najdłużej w firmie pozostać. Pracownicy z kolei cenią sobie przede wszystkich poczucie stabilności zatrudnienia (choć coraz częściej zmiana pracy nie jest dla nich żadnym problemem) oraz odpowiednią atmosferę, opartą na zaufaniu do przełożonych i koleżeńskich stosunkach ze współpracownikami. Czym jest empowerment i jak może pomóc w zarządzaniu firmą? Postaramy się odpowiedzieć na to pytanie w niniejszym artykule!
Czym jest empowerment?
Empowerment jest jednym ze stylów zarządzania, który polega na wzbudzaniu motywacji w pracownikach poprzez wzbudzanie zaufania na wszelkich szczeblach ich hierarchii. Chodzi o to, aby nie tylko pracownicy zaufali pracodawcy, lecz także miała miejsce odwrotna sytuacja. Pracodawca zdający sobie sprawę z kwalifikacji i umiejętności danego pracownika, musi mieć do niego na tyle zaufania, by powierzać mu pewne zadania bez ścisłej kontroli i zatwierdzenia, wierząc, że doskonale sobie z tym poradzi.
Pracownik wówczas czuje się bardziej zaangażowany nie tylko w wykonywane projekty, lecz także w życie i sukcesy całej firmy, co przekłada się na jego motywację oraz efektywność. Można więc powiedzieć krótko, że empowerment jest zarządzaniem przez zaufanie.
Pakiet korzyści
Empowerment i jego koncepcja skupione są głównie na tym, aby zwiększyć zaangażowanie pracowników, sprawić, że będą oni wiedzieć, iż ich umiejętności i kwalifikacje są doceniane i zauważane, a dodatkowo zwiększyć ich odpowiedzialność, tym samym sprawić, że będą czuli się decyzyjni, nie będę musieli wszystkiego konsultować z przełożonymi. Poczucie, że praca jest doceniana i ma cel sprawia, że atmosfera pracy jest lepsza, pracownicy natomiast czują większe przywiązanie do firmy.
Zdarza się, że nawet osoba na kierowniczym stanowisku nie może bez wiedzy swojego przełożonego zakupić ryzy papieru i każdą, nawet najmniejszą kwestię konsultować. To nie tylko dużo straconego czasu, lecz także poczucie, że przełożeni nie mają do nas zaufania nawet w najbardziej błahych sprawach.
Niektóre osoby chcą być zaangażowane w życie firmy i robią to, jednak zauważając, że nic z tego nie wynika, zaprzestają takich działań i wykonują tylko to, co do nich należy. Jeśli tacy pracownicy pojawiają się w naszym przedsiębiorstwie, warto zastanowić się nad tym, czy pomocny nie okaże się właśnie empowerment. Przekazanie pewnej odpowiedzialności, powierzenie podejmowania decyzji mogą sprawić, że pracownik znowu stanie się zmotywowany do lepszego działania i zwiększy się jego skuteczność.
Wprowadzenie stylu empowerment
Wydawać by się mogło, że takie aktywizowanie pracownika, który stracił z pewnych powodów większą motywację do działania, jest proste, jednak tak naprawdę u takich osób zmniejszyć się może zaufanie do przełożonych, które trudniej odbudować.
Nie można więc z dnia na dzień zdecydować: Od dzisiaj w firmie stosujemy empowerment!, ponieważ najpewniej jest to niemożliwe. Wiele osób musi zmienić swoje nastawienie, zachowanie względem innych pracowników i zrozumieć, dlaczego zarządzanie przez zaufanie może być tak ważne dla całego zespołu. Nie jest to proces, który potrwa jeden dzień.
Przede wszystkim przełożeni - kierownicy, team leaderzy itp. - muszą nauczyć się przekazywać i delegować zadania bez problemów, z wiarą w to, że pracownik sobie poradzi. Konieczne jest odejście od ścisłej kontroli i śledzenia każdego kroku.
Oczywiście empowerment nie może mieć miejsca, kiedy pracownicy nie przykładają się do swoich zadań, nie chcą się angażować, nie mają takiej potrzeby, jeśli bowiem wiemy, że niechętnie wychodzą poza wyznaczone ramy, trudno całkowicie zaufać im, że poradzą sobie z nowymi zadaniami i większą odpowiedzialnością. Musimy sobie również zdawać sprawę z tego, że pracownicy mogą po prostu nie zgodzić się na przekazanie im bardziej odpowiedzialnych obowiązków - z obawy o to, czy są na to gotowi, z niewiary we własne kompetencje, czy po prostu ze strachu, że każda porażka spadnie “na ich konto”.
Pamiętajmy jednak, że rynek pracy dynamicznie się zmienia, pracownicy myślą zupełnie inaczej o pracy, niż kilkanaście lat temu. Mają inne potrzeby, chcą czegoś innego. Przykładowo, wcześniejsze generacje dużo bardziej cenią sobie stabilizację, są mniej elastyczne, młodsze pokolenia z kolei chcą się przede wszystkim rozwijać i jeśli firma nie będzie im tego umożliwiać, bez problemu zmienią pracę, by powiększać swoje kompetencje. W związku z tym empowerment staje się w firmach coraz powszechniejszy, co więcej uznaje się często, że jest on niezbędną metodą zarządzania.
Dlaczego empowerment jest tak ważny?
Jak już wspominaliśmy, rynek pracy dynamicznie się rozwija, a wpływ ma na to ma również jego otoczenie - szybki rozwój technologii, działania konkurencji czy nastawienie na wysoką jakość. Firmy muszą brać wszystkie te czynniki pod uwagę, zauważać zmiany, a trudno to osiągnąć bez grupy zaangażowanych pracowników.
Ludzie pracujący w firmie mogą być jej drogą do sukcesu. Dobry pracownik jest na wagę złota i choć wszyscy pracodawcy teoretycznie o tym wiedzą, nierzadko zupełnie tego nie doceniają i nie szanują pracowników, co przekłada się na to, jak oni pracują i jak wygląda ich identyfikacja z przedsiębiorstwem.
Empowerment może sprawić, że ludzie staną się najważniejsi, a im bardziej to odczują, tym lepiej i skuteczniej będą wykonywać swoje obowiązki, co z pewnością będzie miało odbicie w całej działalności.