Tworzenie zespołu może zająć managerowi sporo czasu. Jak znaleźć ludzi zaangażowanych, dobrze zgranych i chętnie spędzających czas w swoim towarzystwie? Owszem, jest to trudne, ale wykonalne zadanie. Osoba pracująca nad tworzeniem zespołu musi zdawać sobie sprawę, że powinny się w nim znaleźć różne charaktery. Zestawienie ze sobą kilku choleryków ze skłonnościami przywódczymi nie skończy się dobrze, za to grupa, składająca się z samych introwertyków, nie dojdzie do żadnego porozumienia.
Rekruterzy podkreślają wielokrotnie, że wielu czynności można się nauczyć, jednak cech charakteru nie zmienimy. W zależności od stanowiska, branży czy nawet wielkości organizacji, potrzebne będą inne cechy pracowników. Warto pamiętać, że czasem zdolności społeczne mogą się okazać bardziej przydatne niż fachowa wiedza.
Charaktery w zespole powinny się uzupełniać, tym samym zachowując równowagę. Dowiedz się, jak stworzyć zespół, które charaktery powinny znaleźć się w Twojej firmie!
Optymista zbuduje morale
Można by wymieniać zalety optymistów w nieskończoność, skupimy się jednak na tych najważniejszych. W chwilach kryzysowych nie ulegną negatywnym emocjom i dodadzą otuchy zespołowi. Ich zadaniem jest rozprzestrzenianie pozytywnej energii w całym biurze. Współpracownicy podchwytują pozytywną energię bardzo szybko, dzięki czemu wszyscy mogą skupić się na produktywnej pracy. W związku z czym z pewnością przy tworzeniu zespołu warto brać pod uwagę takie osoby.
Inicjator, któremu nie kończą się pomysły
Inicjatora można dostrzec w grupie bardzo szybko - to osoba, która kończy pracę jako pierwsza i czym prędzej znajduje sobie kolejne zadanie. Jej pomysły nie kończą się nigdy - i co najważniejsze - są naprawdę dobre. Inicjator jest pewny siebie i nie boi się ryzykować, dlatego jest tak cenną zdobyczą każdej firmy.
Człowiek z pasją
Pasjonaci to ukochani pracownicy każdego pracodawcy. To właśnie oni oddają się swoim obowiązkom bezgranicznie, poświęcając ich wykonywaniu całe serce. Dla nich praca nie jest tylko sposobem zarabiania na życie. Takie osoby coraz ciężej można znaleźć na rynku pracy, jeśli już się uda - firma właśnie zyskała lojalnego i wieloletniego pracownika.
Kreatywna dusza
Osoby kreatywne szybko się nudzą i mają tendencję do skakania pomiędzy projektami. Jednak ich pomysłowość jest niezastąpiona. Potrafią znaleźć rozwiązanie każdego problemu, a ich myślenie jest niestandardowe oraz nowatorskie. To właśnie im firmy zawdzięczają swoje największe sukcesy.
Każda grupa potrzebuje lidera
Lider, tak jak inicjator, bardzo szybko zaczyna być widoczny na tle grupy. Naturalni liderzy to prawdziwy skarb dla przedsiębiorstwa - zespół ich słucha, przystaje na jego podział obowiązków oraz zgadza się z jego organizacją pracy. W miarę rozwoju firmy liderzy będą potrzebni do zarządzania mniejszymi grupami pracowników.
Negocjator
Bezbłędnie odnajduje konflikty w grupie i umiejętnie je rozwiązuje. Najczęściej wykazuje się ogromnym poczuciem humoru, którym nie raz ratuje kryzysowe sytuacje. Jest opanowany, obiektywny i bezstronny, dlatego też to właśnie negocjator najczęściej ma kontakt z klientem. Sam jest osobą bezkonfliktową, szukającą kompromisów.
Ktoś, kto wszystko zaplanuje
Grupa potrzebuje także osoby dobrze zorganizowanej, która spisze plan działania i zaplanuje jego kolejne etapy. Dzięki takim pracownikom inne osoby łatwiej rozumieją skomplikowane koncepcje i plany, dzięki czemu firma osiąga szybciej zamorzone rezultaty.
Wielozadaniowiec
Szczególnie doceniany w małych firmach, w których wieloma zadaniami naraz musi się zajmować jeden zespół. Zręczne osoby, które nie boją się wziąć na siebie więcej pracy i które chętnie stawiają czoła wyzwaniom. Takie osoby są zazwyczaj potrzebne w przypadku odejść z pracy czy urlopów.
Różnorodność charakterów, kompetencji oraz doświadczenia zatrudnionych pracowników może być kluczem do sukcesu firmy.Tworzenie zespołu pracowników to nie łatwa sprawa, ale warto poświęcić temu czas i już podczas rozmowy o pracę, poznać kandydata także od strony prywatnej.