Wszyscy mamy tyle samo godzin w ciągu dnia. Jak to się więc dzieje, że jedni w ciągu tych 24 godzin robią bardzo dużo, a inni nie mogą zmusić się do niczego, co sobie planują? Czasami można mieć wrażenie, że doba dla niektórych jest łaskawsza i dłuższa. Wygrzebujemy się z jednego zadania, a w tym samym czasie nasz współpracownik zdążył zrobić znacznie więcej, wypić kawę i pójść na przerwę. Co robimy nie tak? Dlaczego dobre zarządzanie czasem jest tak ważne? Przeczytaj niniejszy artykuł, gdzie postaramy się odpowiedzieć na to pytanie.
Trudy współczesności
Może się wydawać, że dobre zarządzanie czasem jest obecnie potrzebne niemal jak nigdy wcześniej. Codzienność niesie ze sobą wiele przeszkód i trudno je pominąć.
Po pierwsze jesteśmy często bardzo przebodźcowani, nie mamy chwili, w której moglibyśmy się wyciszyć, z każdej strony dociera do nas jakaś informacja, dźwięk, obraz. Trudno nam się na to zamknąć i pozwolić sobie odpocząć. Naładowanie baterii jest bardzo ważne, by działać, mieć energię. Bez tego jesteśmy przemęczeni, podatni na infekcje, trudniej nam się skoncentrować.
Wielu z nas aktywnie korzysta z mediów społecznościowych. Tam obserwujemy często osoby, które w jakiś sposób mają nas inspirować. Widzimy więc ludzi niesamowicie aktywnych, od rana do wieczora, który zaczynają dzień od siłowni, idą do dwóch prac, na kurs językowy, a dodatkowo mają czas, by gotować zdrowe, pełnowartościowe posiłki i spotykać się z przyjaciółmi. Nic dziwnego, że spoglądając na to, czujemy, że coś robimy w życiu nie tak – nawet jeśli nasze dni są wypełnione wartościowymi, produktywnymi zadaniami, ciągle wydaje nam się, że to za mało, a każdy brak siły bierzemy za porażkę.
W dodatku każdego dnia mierzymy się również z wieloma rozpraszaczami. Kiedy próbujemy pracować na komputerze, wystarczy chwila nieuwagi, żeby kolejne godziny spędzić na bezmyślnym przeglądaniu internetu. Mamy telefony, tablety i inne urządzenia, które wysyłają powiadomienia – sprawdzamy je, bo chcemy być na bieżąco. Wielu z nas cierpi na FOMO – boimy się, że jeśli przez dłuższą chwilę nie sprawdzimy mediów społecznościowych, ominie nas coś niezwykle ważnego.
To wszystko sprawia, że z jednej strony bardzo chcemy się rozwijać i robić jak najwięcej, a z drugiej nie potrafimy doprowadzić do końca nawet najważniejszych spraw – nie mamy siły, czujemy się przemęczeni, choć teoretycznie przecież niewiele robimy. Współczesność nie jest dla nas łaskawa, atakuje nas z każdej strony. Nie znaczy to jednak, że nie możemy nauczyć się w niej funkcjonować. Dla wielu niezbędne jest po prostu dobre zarządzanie czasem.
Dobre zarządzanie czasem – czyli jakie?
Krótko mówiąc, dobre zarządzanie czasem polega na takim zaplanowaniu swojego dnia, aby zrobić wszystko, co jest dla nas najważniejsze, rozwijać się, wykonywać zadania dodatkowe i znaleźć czas dla siebie.
Tak jak już wspominaliśmy, doba każdego z nas ma tyle samo godzin. Skoro więc ktoś może w tym czasie spełniać się na każdej płaszczyźnie, jednocześnie nie tracąc ani minuty, to znaczy, że wszyscy możemy to zrobić.
Dobre zarządzanie czasem nie oznacza wypełnienia swoich dni po brzegi. Kluczowe jest to, że nie ma jednej definicji dobrego zarządzania czasem dla wszystkich. Chodzi o to, by bezproblemowo wykonywać swoje zadania w pracy i po skończonym dniu nie czuć, że zmarnowaliśmy czas.
Niestety jest to problem wielu z nas – czujemy stale, że tracimy czas. Robimy rzeczy nierozwijające, nie potrafimy odpoczywać, rozwlekamy zadania, które moglibyśmy robić szybciej. Pod koniec dnia obiecujemy sobie, że będzie inaczej. Jednak często nie wiemy, gdzie robimy błąd, nie potrafimy się w tym wszystkim odnaleźć. Prowadzi to do frustracji, wypalenia, w niektórych przypadkach w świecie, w którym „każdy coś robi”, takie poczucie doprowadzić może nawet do depresji.
Dlatego też jeśli zastanawiamy się, co oznacza dobre zarządzanie czasem, można uznać, że polega ono na jak najlepszym wykorzystywaniu swoich godzin w ciągu dnia – zarówno w pracy, jak i życiu prywatnym. Odpowiednia organizacja pozwala nam wykonywać swoje obowiązki na satysfakcjonującym poziomie i znajdować czas na odpoczynek. Jeśli nauczymy się zarządzać swoim czasem, może się okazać, że komfort naszego życia znacznie się poprawi!
W organizacji czasu wcale nie chodzi o to, by wypełnić dzień zadaniami od rana do wieczora i nie robić nic poza pracą. Głównie chodzi o to, by zyskać czas, który gdzieś nam ucieka, a my sami nie wiemy tak naprawdę gdzie.
Dlaczego warto zarządzać swoim czasem?
Oczywiście nie wszyscy czują potrzebę dobrego zarządzania czasem. Chcą zrobić swoje w pracy, a później stawiać na przyjemności – niezaplanowane. Nie ma w tym niczego złego. Jeśli jednak czujesz, że wykorzystujesz swój czas niewłaściwie i masz ciągłe poczucie, że chcesz coś zmienić, z pewnością warto spróbować. Dlaczego?
Dzięki dobrej organizacji czasu możemy przekonać się, ile czasu tak naprawdę zajmują nam wykonywane przez nas zadania. Może się okazać, że rozwlekamy coś przez cały dzień, a łącznie poświęcamy na to tylko dwie godziny w ciągu doby.
Organizacja czasu jest również zbawienna dla osób, którym często zdarza się o czymś zapominać, trudno im się skupić na jednym zadaniu, mają słomiany zapał, nie potrafią wyznaczyć celu – nauka zarządzania czasem może pomóc im w codziennych obowiązkach i rozwoju.
Umiejętność dobrej organizacji czasu, to cecha wręcz niezbędna dla osób, które pracują w domu, nie mają nad głową szefa, muszą nad wszystkim panować. W takiej sytuacji rozleniwienie się, prokrastynacja są znacznie łatwiejsze niż w przypadku osób zatrudnionych na etacie. Korzystanie z dobrodziejstw organizacji czasu może być dla takich pracowników zbawienne.
Dobre zarządzanie czasem przyda się nie tylko w pracy, lecz także w życiu prywatnym. Jeśli na czymś nam zależy – rozwijaniu hobby czy innych aspektów naszej codzienności – ale ciągle nie możemy znaleźć na to czasu, odpowiednia organizacja może nam w tym pomóc.
Aktualnie jesteśmy z każdej strony zalewani dobrymi radami dotyczącymi zarządzania czasem. Nic więc dziwnego, że zdarza nam się przed tym buntować. Jak mówią: co za dużo, to niezdrowo. Jednak warto przyjrzeć się tym zagadnieniom, bo dzięki nim nasza zawodowa codzienność może stać się znacznie łatwiejsza, a życie prywatne bogatsze.