Zastanawiasz się pewnie, co oznacza trzyliterowy skrótowiec CTR, który może otworzyć drogę do sukcesu w internecie? Współczynnik CTR to stosunek liczby kliknięć w reklamę na określonej stronie internetowej do liczby jej wyświetleń. Nie ma co ukrywać - każdy z reklamodawców marzy o jak największej klikalności. W tekście przedstawimy kilka sposobów, jak podwyższyć tak ważny w reklamie internetowej współczynnik CTR.
Współczynnik CTR - co oznaczają te trzy litery?
CTR to angielski akronim od Click Through Rate. Czasami znajdziemy w różnego rodzaju fachowych publikacjach polskie określenie “współczynnik klikalności”. Czym jest współczynnik CTR i dlaczego jest taki ważny?
Współczynnik CTR to liczba kliknięć reklamy podzielona przez liczbę jej wyświetleń. Wynik wyrażany jest procentowo. Dla przykładu - twoja reklama została wyświetlona 1000 razy, a kliknięta - 100. Współczynnik CTR reklamy wynosi zatem 10%. |
Im wyższy jest współczynnik CTR, tym użytkownicy internetu daną reklamę uważają za użyteczniejszą i trafniejszą. Współczynnik jest bardzo istotny w mierzeniu skuteczności reklam w kampaniach AdWords. Weryfikuje on również skuteczność prowadzonych działań promocyjnych. Niski współczynnik oznacza, że kampania raczej nie trafia do internautów i nie przysporzy nam wielu nowych klientów.
Współczynnik CTR a wyniki wyszukiwania
Współczynnik klikalności pozwala ustalić także to, ile razy użytkownicy klikali w link, który pojawiał się w tzw. organicznych wynikach wyszukiwania wyszukiwarki Google. Sposób obliczania CTR jest taki sam i wyraża procentowy stosunek kliknięć do wyświetleń.
Organiczne wyniki wyszukiwania - część wyników wyszukiwania w wyszukiwarce Google, która nie jest objęta możliwością wykupienia linków sponsorowanych. |
Jaką wiedzę daje jeszcze współczynnik CTR?
Uzyskany procentowy wynik pokaże ci, które reklamy nie są skuteczne i należałoby je usprawnić lub usunąć. Ponadto jednak współczynnik CTR ma wpływ na stawki CPC (ang. cost-per-click) reklam lub słów kluczowych. Im wynik CTR wyższy, tym stawka CPC niższa. Nie bez znaczenia współczynnik klikalności pozostaje dla pozycji reklamy w wyszukiwarce - im wynik lepszy, tym pozycja wyższa.
Jak poprawić współczynnik CTR w AdWords?
Nie da się ukryć, że poprawienie klikalności reklam jest przez reklamodawców pożądane - nawet bardzo. Sposobów na podwyższenie współczynnika CTR jest kilka i warto je przeanalizować, jeśli dotychczasowe wyniki nie zadowalają.
-
Dobierz właściwe słowa kluczowe - im dokładniej i ściślej słowa kluczowe odnoszą się do tekstu samej reklamy, tym lepiej.
-
Sprawdź, jaka jest ustawiona opcja dopasowania słowa kluczowego: dopasowanie przybliżone, do wyrażenia czy ścisłe. Rodzaj dopasowania ma wpływ na CTR. Jednak dobór właściwego dopasowania to zwykle indywidualna sprawa zależna od konkretnej kampanii AdWords.
-
Uporządkuj słowa kluczowe - usuń te słowa kluczowe, które generują małą liczbę kliknięć z niskim wynikiem jakości. Jeszcze raz przejrzyj keywords i jeśli zajdzie taka potrzeba, dodaj wykluczające słowa kluczowe.
-
Skorzystaj z tzw. sitelinks. Są to linki, które można umieścić pod tekstem reklamy w wyszukiwarce. Odsyłać będą do poszczególnych stron na reklamowanej witrynie, a przy okazji informować internautów o konkretnych produktach czy usługach.
-
Zwróć uwagę na adres URL. Warto dodać w nim słowa kluczowe, by zwiększyć dopasowanie twojej reklamy do wyniku wyszukiwania.
-
Użyj rozszerzenia lokalizacji - pozwól się znaleźć klientom z twojej okolicy.
Co to znaczy “dobry współczynnik CTR”?
Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Choć w sieci pojawiają się różne “widełki” wyników, tak naprawdę stwierdzenie, czy wynik jest dobry, jest w dużej mierze relatywne. Odmiennie wyglądają wyniki dla każdej z branż. Istotne jest także to, jaki cel założyłeś sam sobie i jaki wynik jest satysfakcjonujący dla ciebie.