0 0
dni
0 0
godz
0 0
min
0 0
sek

Optymalizacja konwersji. Jak zwiększyć swoje zyski niedużym kosztem?

Nasz ekspert:
Artykuły autora

Wielkość tekstu:

Starasz się ulepszać swoją stronę internetową, dbasz o odpowiednie dobranie słów kluczowych, jednak wciąż jesteś niezbyt zadowolony z konwersji? Musisz koniecznie dokonać analizy wszystkich czynników mających wpływ na niesatysfakcjonujące wyniki. Na jej podstawie powinna zostać przeprowadzona optymalizacja konwersji. To właśnie zoptymalizowanie współczynnika konwersji może niewielkim kosztem przynieść ci spore zyski!

Co to jest optymalizacja konwersji?

Na wstępie należy dokładnie omówić, czym jest sama konwersja i dlaczego jest ona tak ważna.

Konwersja to określone, mierzalne działanie użytkownika internetu na stronie internetowej. Konwersją może być np. zapisanie się do newslettera, dokonanie zakupu jakiegoś towaru lub jego dodanie do koszyka, polubienie strony danej marki na Facebooku, rejestracja na stronie czy pobranie z niej pliku.

Jak wspomnieliśmy, konwersja jest działaniem mierzalnym - jej efektywność wyraża się przez współczynnik konwersji. Najczęściej wyraża on stosunek liczby konwersji na danej stronie do liczby jej wyświetleń. Optymalizacja konwersji to tak naprawdę optymalizacja współczynnika konwersji (ang. Converse Rate Optimization - CRO). Polega ona na takim dostosowaniu strony internetowej, by ułatwiała odwiedzającym wykonanie określonej akcji i zachęcała do tego.

Dlaczego CRO jest takie ważne?

Współczynnik konwersji wiąże się najczęściej z określonym zyskiem finansowym. Załóżmy, że współczynnik konwersji na twojej stronie wynosi 2% - 20 spośród 1000 osób odwiedzających twoją stronę decyduje się na zakup oferowanego na niej towaru. Jego cena wynosi 200 złotych, więc przy 30 osobach zyskujesz 4000 zł. Gdyby jednak współczynnik konwersji udało się poprawić o dwa punkty procentowe - wtedy zysk podwoiłby się i wyniósł 8000 złotych.

Optymalizacja konwersji pozwala podnieść znacząco zyski stosunkowo niewielkim nakładem kosztów.

Krok pierwszy - dobry research

Na samym początku próby optymalizacji, powinieneś zdobyć stosowne informacje. Przede wszystkim należy zapoznać się z dotychczasowymi wyborami i działaniami osób odwiedzających twoją stronę. Dobrze także poznać ich opinię o interakcji ze stroną, czy jest ona dla nich czytelna i czy z łatwością odnajdują interesujące ich elementy. Możesz również zastosować wyspecjalizowane narzędzia do analizy, pokazujące np. mapy cieplne twojej strony, czyli obszary, które przykuwają uwagę odwiedzających. Warto także postarać się przygotować niewielką ankietę, dzięki której zbierzesz opinie użytkowników o witrynie.

Co można zmienić?

Optymalizacja konwersji może wiązać się ze zmianami różnych elementów. Mogą wśród nich znaleźć się m.in. układ graficzny całej strony, wygląd i rozlokowanie przycisków call-to-action, treść tekstów na stronie i ich czytelność, formularz kontaktowy dla odwiedzających, nawigacja na stronie, ścieżki działania użytkownika.

Pól do działania jest całkiem sporo i musimy ustalić, które zmiany będą najważniejsze dla zwiększenia współczynnika konwersji. Jeśli już określisz, co chcesz zmienić i stworzysz projekty tych zmian, musisz sprawdzić, czy będą one trafione. Obecny układ graficzny może być zbyt mało przejrzysty, przyciski c-t-a rozlokowane obok siebie i niewyróżnione, teksty zaś mogą nie przyciągać uwagi odwiedzających. Najwyższy czas zmienić to na lepsze!

Optymalizacja konwersji - weryfikacja pomysłów

Do zweryfikowania skuteczności nowych elementów na stronie nieocenioną pomocą wydają się testy A/B lub testy wielowymiarowe. Różne grupy użytkowników będą testowały w tym samym czasie różne wersje strony (nie wiedząc o tym). Po określonym czasie trwania takiego testu sprawdza się, która wersja przyniosła większy współczynnik konwersji. Lepsza zostaje, gorsza lub gorsze odpadają. Testy takie, a w szczególności test A/B, pozwalają dokładnie sprawdzić skuteczność nowego elementu dla współczynnika konwersji i zastosowanie na stronie “zwycięzcy” testu niemal zawsze przekłada się na wzrost konwersji.

Oczywiście, poza testem A/B oraz wielowymiarowym, istnieje jeszcze wiele podobnych narzędzi pozwalających sprawdzić zmiany, które chcesz wprowadzić. Wiążą się one często z konkretnymi składowymi strony - np. grafiką, treścią czy nawigacją.

Personalizuj!

Staraj się zadbać o to, by twoja strona była w pewien sposób spersonalizowana. Sprawdzaj, kim są jej goście i co ich interesuje. Na podstawie tych danych postaraj się wyróżnić kilka grup odwiedzających i dopasuj treści względem ich wymagań lub zainteresowań. Dopasowana reklama lub tekst bardzo korzystnie wpływa na współczynnik konwersji.

Optymalizacja konwersji to nic trudnego - pamiętaj jednak o tym, by zwracać szczególną uwagę na zachowania użytkowników na stronie i ich preferencje. Zmierz się z opiniami odwiedzających twoją stronę i wyciągnij z nich dobre wnioski. Jeśli wszystko dokładnie przeanalizowałeś i wszystkie dobre pomysły pozytywnie zweryfikowałeś, szybko możesz mnożyć zyski. Pamiętaj również, że działania zmierzające do optymalizacji konwersji wpływają również na pozytywną ocenę twojej marki i jej świadomość.

Artykuły
Brak wyników.
Więcej artykułów
Wzory
Brak wyników.
Więcej wzorów