Poradnik Przedsiębiorcy

Konkursy promocyjne – wygraj zaangażowanie twoich klientów

Właściciele firm i dyrektorzy marketingu, każdego dnia poszukują nowych inspiracji. Czy jednak konkursy promocyjne to dobry pomysł? Czy warto wpisać je w strategię działania firmy? Jak taką aktywność zorganizować, przeprowadzić i rozliczyć, aby uniknąć potencjalnych kłopotów? Jakie przygotować nagrody i o czym należy pamiętać, żeby pobudzić do działania naszych potencjalnych klientów? W tym artykule znajdziesz odpowiedzi na te pytania i garść inspiracji.

Czy konkursy promocyjne to dobre narzędzie marketingowe?

Konkursy promocyjne są spotykane się na co dzień. Z pewnością każdy z nas słyszał niejednokrotnie konkursy promocyjne organizowane przez radio czy telewizję. Czasami spotykamy się też z konkursami na opakowaniu różnych produktów. Dlaczego konkursy promocyjne, to dobre narzędzie marketingowe? Oto kilka argumentów:

  • pobudzamy do działania i myślenia o naszej firmie – aby potencjalny klient wygrał nagrodę, musi wykonać zadanie konkursowe;
  • angażujemy emocjonalnie – każdy chciałby wygrać, a rywalizacja budzi emocje;
  • reguła niedostępności – bardziej pragniemy tego, co jest trudno dostępne, w tym wypadku, przez ograniczoną liczbę osób, które mogą wygrać;
  • konkursy są angażujące również dla obserwatorów rywalizacji – dzięki temu osoba, która nie znała naszej marki, dowie się o niej od osoby zaangażowanej w działania konkursowe;
  • konkursy jako rozrywka – często udział w konkursie, traktowany jest jako rozrywka, a nagroda bywa jedynie dodatkiem.

Jakie nagrody będą atrakcyjne dla naszego klienta?

Powstaje pytanie – jakie nagrody przygotować, aby były atrakcyjne i jednocześnie nie zrujnowały naszego budżetu marketingowego? Doświadczenie i obserwacja różnych konkursów promocyjnych, pozwala wysnuć wniosek, że najlepsze są trzy typy nagród:

  • niewielka liczba bardzo drogich nagród – przoduje tu gotówka, ale również samochody, mieszkania, czy bardzo drogie wycieczki;
  • duża liczba nagród w średniej lub niskiej cenie – odbiorcy dochodzą do wniosku, że mają dużą szansę na wygraną, dlatego decydują się na udział w konkursie, przykładem mogą być płyty CD, zaproszenia do SPA, bilety do kina;
  • unikatowe nagrody – są to na przykład piłki z autografami drużyny, czy zaproszenie na obiad ze znaną osobą;

Zastanawiając się nad nagrodami, pomyślmy o potencjalnych odbiorcach. Jacy są? Co jest dla nich ważne? Co sprawi im radość? Zwróćmy uwagę, że już sam dobór nagród „formatuje” nasz konkurs. Czyni go wyjątkowym, a jednocześnie adresowanym do określonej grupy potencjalnych klientów.

Kto napisał „Chłopów” Reymonta?

Wiemy już jakie nagrody powinniśmy wybrać. Zastanówmy się teraz, jakie wymagania powinniśmy postawić przed uczestnikami konkursu. Co trzeba zrobić żeby wygrać? Przede wszystkim należy mieć świadomość, że wyłonienie laureata konkursu, musi być związane z jego wiedzą lub umiejętnościami. W przeciwnym razie, mamy do czynienia z grą losową (czyli wtedy, gdy zwycięzca jest wyłoniony drogą losowania). Organizacja gier losowych jest naturalnie możliwa, jednak wymaga większych przygotowań, a także większych kosztów związanych z opodatkowaniem tego typu loterii promocyjnej.

Stawiane przed uczestnikami konkursu pytania, mogą być bardzo różne. Zadania konkursowe mogą być banalne – uczestnik może na przykład wykazać się umiejętnością dodzwonienia się jako pierwszy, podania hasła, które było ogłoszone wcześniej, czy odpowiedzenia na dość łatwe pytanie z zakresu wiedzy ogólnej.

Warto pamiętać, że zbyt trudne pytania w stosunku do wygranej, mogą zniechęcić potencjalnych uczestników do wzięcia udziału w zabawi

Możemy sobie również wyobrazić wieloetapowe konkursy promocyjne. Zwycięstwo w każdym etapie lub choćby uczestnictwo, jest premiowane nagrodą. Kolejne etapy wiążą się z trudniejszymi wymaganiami i atrakcyjniejszymi nagrodami. W ten sposób budujemy dramaturgię zdarzeń i oprócz samych uczestników, wciągamy do zabawy publiczność. Tylko skąd ją wziąć? W innym miejscu naszego poradnika opisywaliśmy jak nawiązać współpracę  z mediami. Konkurs promocyjny to doskonały pretekst. Poszukajmy sojuszników i załóżmy na przykład, że jedną z części konkursu możemy przygotować z lokalną rozgłośnią radiową. Wtedy pierwszy etap konkursu, może być premiowany bonem zakupowym, a kolejne części wiązać się z wizytą w naszym sklepie lub firmie. To ważne choćby w przypadku sklepów, punktów usługowych, czy restauracji.

Co powinien zawierać regulamin konkursu promocyjnego?

Skoro już przemyśleliśmy po co organizować konkursy promocyjne, jakie powinny być nagrody i jakie wymagania postawimy przed uczestnikami, zajmijmy się przygotowaniem samego konkursu. Bardzo ważnym dokumentem, który musi powstać jest regulamin konkursu. To właśnie on określa zasady dotyczące sposobu prowadzenia konkursu, jego rozstrzygnięcia, wręczenia nagród i dalszego postępowania. Możemy poprosić o jego przygotowanie radcę prawnego, wspomóc się wzorami dokumentów dostępnymi w internecie lub przygotować go samodzielnie. Oto elementy, które powinien zawierać:

1. Kto jest organizatorem konkursu – należy podać dane rejestrowe firmy, czyli nazwę, adres, numer NIP. Jeśli w konkursie jest kilku organizatorów, musimy podać dane wszytskich;

2. W jakich dniach będzie się odbywał konkurs – jeśli będzie kilka etapów konkursu, również należy o tym wspomnieć;

3. Jakie są zasady konkursu –  czyli co dokładnie należy zrobić aby:

  • zgłosić się do konkursu. Do kiedy należy się zgłosić? Jak? Czy decyduje data wysłania zgłoszenia np. pocztą?
  • co należy zrobić, aby przejść do kolejnego etapu? Jaki będzie oceniane wykonanie zadania? Przez kogo? W jakich terminach?
  • w jaki sposób będzie wyłaniany zwycięzca konkursu? Jaką nagrodę otrzyma?
  • czy są przewidziane nagrody dla innych uczestników konkursu? Jeśli tak, to jakie?

4. Co jest nagrodą w konkursie – podajemy dokładnie kwotę pieniędzy lub nazwę towaru, który wręczamy. Jeśli przewidujemy inne nagrody, również muszą one być dokładnie opisane. Ważne jest, aby wskazać wartość nagrody. Jest to istotne z punktu widzenia podatkowego. Jeśli bowiem wartość nagrody przekroczy 760 zł, konieczne będzie zapłacenie podatku od nagrody w wysokości 10%;

5. Kto czuwa nad przebiegiem konkursu – przy prowadzeniu konkursu warto powołać komisję konkursową, która będzie odpowiedzialna za jego przebieg i zajmie się rozstrzyganiem kwestii spornych. Najlepiej, aby komisja składała się z nieparzystej liczby osób, nie mniej niż trzech. Pozwoli to na rozstrzyganie ewentualnych sporów poprzez głosowanie. Komisja może się zajmować wyłanianiem zwycięzców konkursu, jeśli oceniana jest kreatywność odpowiedzi, wartość artystyczna, czy inne zmienne trudne do pomiaru w skali punktowej;

6. W jaki sposób można odebrać nagrodę i czy do odebrania nagrody konieczne jest spełnienie dodatkowych warunków – na przykład zapłaty podatku od nagrody lub udostępnienie danych osobowych? Jak wygląda kwestia gwarancji na przekazane towary np. samochód, mikser czy pralkę? Do kogo należy zgłaszać problemy techniczne z nagrodą?

7. Jakie są możliwości składania reklamacji związanych z konkursem – w jakich terminach należy je składać i gdzie kierować zgłoszenia reklamacyjne? Jakie są terminy rozpatrzenia reklamacji i kto będzie podejmował decyzję? Czy decyzja komisji konkursowej jest ostateczna?

8. Gdzie i w jaki sposób będzie dostępny regulamin – w jaki sposób będą opublikowane wyniki konkursu? Kto nie może brać udziału w konkursie (na przykład pracownicy organizatora konkursu)?

9. Kto jest odpowiedzialny za gromadzenie danych osobowych – gdzie będą przechowywane dane uczestników i jak długo?

Konkursy promocyjne – check-lista

Jak widać konkursy promocyjne nie są takie trudne do przeprowadzenia. Jeśli nie decydujemy się na organizację loterii, co wymaga więcej czasu i starań, wystarczy jeśli odpowiemy sobie na kilka pytań z poniższej listy:

1. Do kogo adresujemy konkursy promocyjne?

2. Po co i co chcemy osiągnąć?

3. Co trzeba zrobić, aby wygrać?

4. Kto ocenia wykonane zadania?

5. Jakie są nagrody?

6. Kiedy konkurs się odbędzie?

7. Czy mamy regulamin?

8. Kto przygotuje protokół pokonkursowy opisujący liczbę uczestników i poziom wykonania zadań.

Konkursy promocyjne to nie tylko dobra zabawa

Konkursy promocyjne mogą być potężnym narzędziem w naszych działaniach marketingowych. Budzą on zwykle silne emocje u uczestników i nie tylko u nich. Otwierają możliwość nawiązania współpracy z mediami (radio telewizja, prasa, portale) i wspólnego przeprowadzenia konkursu, co może okazać się świetnym pomysłem na promocję bez ponoszenia wysokich kosztów. Ale to nie wszystko. Zawsze  powinniśmy starać się ocenić efekty takich działań z ekonomicznego punktu widzenia. Jaki jest zwrot z takiej inwestycji marketingowej (ROI)? Tu podstawowym kłopotem, jest dobór wskaźników. O ile bowiem przy sprzedaży partii produktów objętych promocją łatwo możemy zmierzyć czas i wielkość sprzedaży, co jest dobrym wskaźnikiem efektywności, o tyle ocena wpływu konkursu na znajomość marki już nie jest taka oczywista. To co może nam pomóc, to sposób prowadzenia konkursu – jeśli założymy, że samo zgłoszenie do konkursu jest łatwe, to możemy w rozliczeniu ująć liczbę zgłoszeń jako liczbę kontaktów znających markę w związku z tym konkursem. Pamiętajmy jednak, że już sama konieczność wysłania sms-a, jest pewnego rodzaju wysiłkiem, który nie każdy będzie chciał podjąć. Ale jeśli już to zrobi – zadbajmy, aby konkursy promocyjne były dobrą zabawą– wtedy klienci chętnie odpowiedzą na naszą ofertę sprzedażową.