Zakładanie sklepu internetowego i decyzja o tym może być podyktowana różnymi względami. Może to być jedyne źródło zarobkowania dla nowo powstałej firmy lub kolejny kanał dystrybucji towaru w dojrzałym biznesie. Niewątpliwie własny e-sklep w dobie powszechnego dostępu do internetu jest często trafionym pomysłem na pomnożenie kapitału.
To prawda, że wirtualny sklep potrafi przynieść duże zyski. Na rynku istnieje wiele przykładów firm, które ze start-upu przekształciły się w rozpoznawalną markę. Wbrew powszechnej opinii internet nie jest jednak rajem i coraz trudniej znaleźć niszę na rynku. Jeszcze 10–20 lat temu było wiele błękitnych oceanów, na których wystarczyło się tylko pojawić, by osiągnąć sukces. Obecnie sytuacja uległa diametralnej zmianie i z roku na rok konkurencja jest coraz większa. Trzeba mieć świadomość, że przyciągnięcie klienta do własnego sklepu często wymaga wysiłku i nakładu środków.
Zakładanie sklepu internetowego wymaga dobrego planu początkowego
Należy również mieć świadomość, że nie każdy towar jest łatwo zbywalny w sieci. Oczywiście najłatwiej sprzedają się towary z kategorii FMCG. To jednak wcale nie oznacza, że w innych branżach nie można odnieść sukcesu. Zanim więc rozpocznie się zakładanie sklepu internetowego, warto wykonać biznesplan, zidentyfikować potencjalnych odbiorców oraz zaplanować strategię jego działania.
Na samym początku należy wziąć pod uwagę koszt założenia takiego sklepu internetowego. Najczęstszym dylematem jest konieczność wyboru pomiędzy „wynajmem” gotowego oprogramowania sklepu działającego na dedykowanej platformie a wdrażaniem własnego na własnym serwerze. Na pierwszą opcję warto zdecydować się w przypadku, gdy dopiero rozpoczyna się działalność gospodarczą lub wchodzi w nową branżę. Tutaj w ramach miesięcznego abonamentu otrzymuje się gotowy szkielet, który można podpiąć pod własną domenę i rozpocząć działalność.
Sklep internetowy wiąże się z koniecznością poniesienia wydatków
Zakładanie sklepu internetowego jest bardzo łatwe i szybkie do wdrożenia, posiada jednak pewne ograniczenia. Zwykle wykupiony abonament umożliwia dodanie tylko określonej liczby produktów, nie pozwala również na wprowadzenie indywidualnych rozwiązań. Jest to zatem dobre rozwiązanie dla początkujących handlowców, którzy dzięki temu są w stanie zidentyfikować potrzeby swoich klientów. Zakładanie sklepu internetowego na platformie poleca się również dla małego biznesu, jakim jest na przykład rękodzielnictwo. Dzięki temu ponosi się mniejsze koszty niż w przypadku wdrażania własnego sklepu.
Z kolei zakładanie sklepu internetowego z przeznaczeniem pod własną działalność jest czasochłonne i wiąże się z niemałym kosztem całego procesu wdrożenia. Zwykle agencje interaktywne za stworzenie indywidualnego rozwiązania dla danego biznesu liczą sobie od kilku do kilkudziesięciu tysięcy złotych. Zakładanie sklepu internetowego dopasowanego do własnych potrzeb ma jednak o wiele więcej zalet niż prowadzenie biznesu na wynajmowanym oprogramowaniu. Sklep musi być funkcjonalny oraz łatwy w obsłudze. Takie usprawnienia łatwiej wprowadzić, gdy posiada się dedykowane oprogramowanie. Zwykle w przypadku działania na wynajmowanej platformie trudniej wprowadzić usprawnienia i udogodnienia dla klientów.
Należy również pamiętać, że w działalności internetowej ważne jest przede wszystkim zaufanie i wiarygodność. Jest to o wiele ważniejsze niż w przypadku tradycyjnego biznesu. Tutaj należy uwzględnić różne przepisy oraz wymogi związane z ochroną danych osobowych. Klienci bowiem coraz częściej zwracają uwagę na zabezpieczenia logowania w sklepach. Podobnie jak w przypadku banków, powinno być ono szyfrowane. Wykupienie oraz wdrożenie protokołu SSL to kolejny koszt, który trzeba uwzględnić w biznesplanie. Należy również zadbać o bezpieczeństwo danych klientów na serwerze, z reguły jednak tego typu usługi oferują firmy hostingowe. Warto przyjrzeć się ofercie, zanim wykupi się domenę oraz miejsce na serwerze.
Zakładanie sklepu internetowego jest czasochłonne
Klienci również lubią robić zakupy w sprawdzonych przez innych i polecanych miejscach. Dodatkowo warto więc pomyśleć o zdobyciu uznanych na rynku certyfikatów wydawanych przez znane porównywarki czy portale opiniotwórcze. Czasami to wymaga nakładu pracy ze strony sprzedawcy oraz podporządkowania się pewnym regułom, ale zazwyczaj przynosi wartość dodaną dla sklepu internetowego.
Należy również wziąć pod uwagę, że aby sklep internetowy przyniósł zyski, wymagane są także duże nakłady pracy oraz systematyczności. Mylne jest myślenie, że to tylko regularne weryfikowanie rejestracji nowych klientów czy też rzetelna i terminowa realizacja zamówień. Prowadząc e-sklep, trzeba również pamiętać o regularnym dodawaniu nowych produktów, gdyż w internecie bardzo ważne jest dbanie o aktualność asortymentu. Zwykle bowiem klienci szukają nowych produktów w atrakcyjnych cenach. Dodatkowo dla kupujących poza łatwym zakupem liczy się również możliwość łatwego i bezproblemowego zgłoszenia reklamacji oraz dokonania zwrotu niesatysfakcjonującego towaru.
Biznes internetowy może przynieść duże zyski
Zakładanie sklepu internetowego jest związane również z promocją oraz właściwym komunikowaniem się z przyszłymi odbiorcami. W takim wypadku warto pomyśleć o stworzeniu planu marketingu oraz znalezieniu ewentualnych kanałów komunikacji. Klienci bowiem lubią nie tylko dostawać wiadomości, lecz także prowadzić dialog ze sprzedawcą. Takie działania również wiążą się z koniecznością poniesienia pewnych nakładów, często niemałych, które mogą zwrócić się w dużym lub tylko w pewnym stopniu. Dodatkowo jeżeli sklep ma być widoczny w sieci, trzeba pomyśleć o zatrudnieniu specjalisty od optymalizacji sklepu pod wymogi stawiane przez wyszukiwarki oraz o pozycjonowaniu.
Niewątpliwie główną zaletą sklepu internetowego jest szansa na dotarcie do praktycznie nieograniczonej liczby klientów. Promowanie takiego biznesu jest tańsze, jeżeli porównać to do kosztów osiągnięcia takiej samej skali przedsięwzięcia poza siecią. Wraz ze wzrostem konkurencji należy się jednak liczyć z tym, że coraz trudniej wybić się w danej branży. Nie oznacza to wcale porażki na starcie – wystarczy tylko dobrze dopasować swoją ofertę do wymagań rynku.
Prowadzenie działalności w sieci eliminuje niektóre ryzyko
Zakładanie sklepu internetowego eliminuje również część ryzyka, jakie niesie za sobą prowadzenie biznesu tradycyjnego. Prowadząc e-biznes, nie trzeba się martwić, że ktoś ukradnie towar ze sklepu. Niższe są też koszty stałe prowadzenia takiej działalności, jak choćby konieczność wynajęcia lokalu czy zatrudnienia pracowników, gdyż sklep internetowy może prowadzić jedna osoba i to z własnego domu. Nie jest to natomiast możliwe przy tradycyjnym biznesie. Sklep internetowy jest otwarty 7 dni w tygodniu przez 24 godziny, co w innym wypadku jest nieopłacalne.
Własny sklep internetowy jest ważnym kanałem dystrybucji towaru oraz komunikacji z klientem na szeroką skalę. To biznes, który w dłuższej perspektywie może przynieść swoim właścicielom ogromne zyski. Należy jednak pamiętać, że nie jest to „kura znosząca złote jajka”, gdyż wymaga on nakładów systematycznej pracy. Zakładanie sklepu internetowego powinno być dobrze zaplanowane od samego początku, by jak najszybciej zaczął on przynosić oczekiwane zyski. Jedyną receptą na sukces są natomiast ciągłe zmiany, by jak najszybciej dopasowywać się do potrzeb ciągle ewoluującego internetowego rynku.