Zgodnie z danymi wywiadowni gospodarczej Bisnode, zebranymi na zlecenie GUS, na koniec stycznia 2019 roku w Polsce zarejestrowanych było ponad 31 tys. sklepów internetowych. Ten rekord doskonale pokazuje, jak wielu Polaków zainteresowanych jest prowadzeniem własnego biznesu w modelu e-commerce. Podpowiadamy, jak założyć sklep internetowy i z jakimi kosztami trzeba się liczyć.
Pomysł
Jak wynika z raportu “E-commerce w Polsce 2019”, opracowanego przez Gemius i Izbę Gospodarki Elektronicznej, Polacy najczęściej kupują w sieci produkty z trzech kategorii:
- odzież, akcesoria i dodatki (69 proc. Polaków kupujących online);
- obuwie (55 proc. Polaków kupujących online);
- książki, płyty, filmy (54 proc. Polaków kupujących online).
Planują z kolei najczęściej internetowe zakupy z kategorii:
- podróże, rezerwacje (31 proc. Polaków kupujących online);
- sprzęt komputerowy (30 proc. Polaków kupujących online);
- meble i elementy wystroju wnętrz (29 proc. Polaków kupujących online).
Podstawą własnego biznesu online, działającego w modelu e-commerce, jest pomysł na sklep internetowy. Jedno podejście w wyborze zakresu takiej działalności wskazuje “wbicie” się w trend, czyli sprzedaż tego, co jest obecnie popularne. Drugie – zagospodarowanie niszy.
Oczywiście oba podejścia można połączyć, sprzedając na przykład obuwie wegańskie, które powstaje z materiałów z recyklingu, przy produkcji którego nie ucierpiało żadne zwierze i którego produkcja wpisuje się w modny ostatnio ruch zero waste. Dzięki temu szansa na powodzenie e-biznesu znacząco wzrasta.
Jak założyć sklep internetowy - założenie firmy
By zacząć prowadzić sklep internetowy, konieczne jest założenie firmy. Rejestracja działalności gospodarczej w Polsce jest bezpłatna. Warto jednak pamiętać o kosztach, które będzie trzeba comiesięcznie ponosić, bez względu na to, czy biznes będzie dochodowy, czy nie.
Jest to przede wszystkim ZUS, który przez pierwsze 6 miesięcy jest preferencyjny i aktualnie wynosi 342,32 zł (jeśli korzysta się z “ulgi na start” lub z ulgi “mały ZUS”), po tym czasie wzrasta do 539,35 zł (jeśli nie korzysta się z dobrowolnego ubezpieczenia chorobowego) i w tej kwocie płacony jest przez kolejne 24 miesiące, aż ostatecznie rośnie do 1246,92 zł (jeśli nie korzysta się z dobrowolnego ubezpieczenia chorobowego).
Kolejnym kosztem jest koszt księgowy (chyba, że księgowość prowadzi się samemu), który rozpoczyna się od około 200 zł. Jeśli zatrudnia się pracowników, należy liczyć się z kosztem 2112,96 zł (przy minimalnym wynagrodzeniu). Do tego dochodzą ewentualne koszty wynajęcia lub dzierżawy lokalu, w którym jest biuro, koszty magazynowania, koszty oprogramowania sklepowego, koszty marketingowe oraz – rzecz jasna – koszt towarów. Wszystkie zależą od skali, na jaką prowadzona jest działalność.
Oprogramowanie
W dzisiejszych czasach założenie sklepu internetowego nie wymaga ingerencji programisty. Oczywiście można pokusić się o zbudowanie indywidualnego oprogramowania sklepu internetowego, jak najlepiej dostosowanego do potrzeb, ale w tym przypadku trzeba liczyć się z kosztem przynajmniej kilkunastu tysięcy złotych.
Można też skorzystać z gotowych rozwiązań, które są dostępne na rynku i często, w podstawowych wersjach, darmowe. Są to gotowe silniki sklepów internetowych, które instaluje się na własnym serwerze i za które się nie płaci (z wyjątkiem płatnych wtyczek). Do najpopularniejszych w tej kategorii należą m.in.:
- Sklep WooCommerce (w 100% darmowy),
- Sklep PrestaShop (darmowe podstawowe funkcjonalności można rozbudować płatnymi wtyczkami),
- Sklep Magento (darmowy skrypt i wiele darmowych rozszerzeń).
Poza tym istnieje również możliwość skorzystania z platform abonamentowych typu SaaS, które instaluje się na własnym serwerze i za które płaci się comiesięczną opłatę. Są to m.in.:
- Sklep Shoper (od 40 zł miesięcznie),
- Sklep Shoplo (od 49 zł miesięcznie).
Należy pamiętać również o zakupie własnej domeny internetowej, w przypadku której koszt rejestracji wynosi około kilkunastu złotych, a koszt przedłużenia po roku to około 50 zł.
Regulamin
Wraz z założeniem sklepu internetowego, warto zadbać o jego profesjonalny regulamin. Koszt przygotowania go przez prawnika rozpoczyna się już od 150 zł i zależy nie tylko od kancelarii, która ma się nim zająć, ale również od samego e-sklepu.
Oczywiście możliwe jest również przygotowanie regulaminu samemu, na bazie darmowych wzorów z internetu, jednak zdecydowanie bezpieczniejszym rozwiązaniem będzie zlecenie jego napisania profesjonaliście, który wie, na co zwrócić uwagę podczas jego tworzenia.
Pod żadnym pozorem nie należy rezygnować z regulaminu, ponieważ zaniechanie w tej kwestii może zostać potraktowane, jako naruszenie zbiorowych interesów konsumentów i wiązać się z nałożeniem na właściciela biznesu kary pieniężnej.
Zatowarowanie
Kiedy założona jest już działalność, sklep internetowy i regulamin są gotowe, najwyższy czas zatowarować wirtualne półki. W tym przypadku ciężko mówić o szacunkowych kosztach, ponieważ wszystko zależy od tego, co będzie sprzedawane.
Warto zastanowić się nie tylko nad magazynowaniem towaru w wynajętym magazynie lub własnej przestrzeni, ale również nad prowadzeniem e-commerce’u w modelu dropshippingowym, w którym przechowywaniem i wysyłką produktów zajmuje się hurtowania, z której pochodzą. Oczywiście pobiera ona od właściciela e-sklepu opłatę prowizyjną w kwocie nie większej niż 10 proc. wartości towaru, ale w porównaniu z wynajmowaniem przestrzeni magazynowej (koszt od około 400 zł miesięcznie), może się to okazać o wiele bardziej opłacalne.
Jak widać założenie własnego sklepu internetowego jest w dzisiejszych czasach bardzo proste i wcale nie wymaga niebotycznych nakładów finansowych. Tak naprawdę liczy się pomysł i konsekwencja w działaniu oraz – rzecz jasna – choć odrobina szczęścia i intuicji.