Poradnik Przedsiębiorcy

Jak założyć sklep internetowy? Ile to tak naprawdę kosztuje?

Rosnąca liczba osób robiących zakupy przez internet to jeden z głównych powodów, dla którego z roku na rok przybywa e-sklepów. Z jakimi kosztami muszą liczyć się przedsiębiorcy zamierzający zarabiać na sprzedawaniu w sieci? Jak rozsądnie zoptymalizować wydatki, by start był łatwiejszy i więcej środków pozostało na reklamę? Sklep internetowy krok po kroku!

Kluczem do sukcesu jest pomysł

Według Interaktywnie.com wartość polskiego rynku e-commerce wynosi 50 mld zł i wciąż rośnie. W latach 2018-2022 ma ona urosnąć o kolejne 6 mld zł. Wraz z rozrostem rynku wciąż zwiększa się też liczba sklepów internetowych, co prezentuje poniższa grafika. Nie oznacza to jednak, że na nowe e-sklepy nie ma już miejsca. Przeciwnie – coraz częściej przedsiębiorcy poszukują niszy, którą można zagospodarować, by przyciągnąć konsumentów i zbudować własną bazę klientów.

Każda osoba, która chce założyć sklep internetowy, powinna zacząć od określenia typu sprzedawanego towaru. Przy ograniczonym budżecie najlepiej zminimalizować liczbę produktów do kilkunastu lub nawet kilku. Przyda się też nietuzinkowy pomysł, który pomoże w pozyskaniu pierwszych klientów. Z uwagi na silną pozycję niektórych marek, wielu przedsiębiorców stawia na kreatywność. Dotyczy to np. osób ręcznie wytwarzających biżuterię czy zajmujących się szyciem ubrań na zlecenie. Takie e-sklepy mają mniejszą konkurencję, a to oznacza niższe wydatki m.in. na reklamę i promocję.
Koszt zakupu towaru zależy w dużej mierze od jego rodzaju. Trudno oszacować wydatki – mogą one być liczone tak w setkach, jak i tysiącach złotych. Przedsiębiorcy, którzy nie chcą inwestować w towar, powinni rozważyć dropshipping. W tym modelu właściciel e-sklepu oferuje produkty dostępne w hurtowni, z którą współpracuje. Na hurtowni spoczywa skompletowanie i wysyłka zamówień. Dodatkową korzyścią płynącą z tego rozwiązania jest brak konieczności wynajmu powierzchni magazynowej.

Sklep internetowy a formalności

Jeszcze do niedawna każdy przedsiębiorca zakładający sklep internetowy musiał od razu założyć działalność gospodarczą. Od 30 kwietnia 2018 r. w przepisach funkcjonuje tzw. działalność nierejestrowana. Dla osób, które chcą spróbować swoich sił w prowadzeniu e-sklepu oznacza to możliwość prowadzenia go bez formalności aż do momentu przekroczenia progu połowy minimalnego wynagrodzenia (w 2019 r. pensja minimalna wynosi 2250 zł brutto).

Założenie jednoosobowej działalności gospodarczej wiąże się z rejestracją w CEIDG. Sklep internetowy można prowadzić również w formie spółki (z o.o. lub akcyjnej). Wówczas niezbędna jest rejestracja w KRS. Przedsiębiorcy mają do wyboru kilka form opodatkowania – ryczałt (3 proc.), podatek liniowy i zasady ogólne według skali podatkowej. Każda z tych form ma swoje wady i zalety. By określić, która sprawdzi się najlepiej, nie obejdzie się bez kalkulacji i uwzględnienia rodzaju towaru oferowanego przez przedsiębiorcę. W zależności od rodzaju sprzedawanych dóbr przedsiębiorca może być zobowiązany do zarejestrowania się jako czynny podatnik VAT.
Osoby rozpoczynające prowadzenie sklepu internetowego muszą też pamiętać o składkach ZUS. W ostatnich latach na tej płaszczyźnie zostały wprowadzone liczne udogodnienia. Ustawa Prawo przedsiębiorców wprowadziła zwolnienie przedsiębiorców z obowiązku płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez 6 pierwszych miesięcy działalności (tzw. ulga na start). Po zakończeniu tego okresu właściciel e-sklepu może skorzystać z kolejnej ulgi i opłacać składki w preferencyjnych (obniżonych) stawkach przez okres 24 miesięcy. Później może wybierać między składkami w standardowej wysokości a składkami ZUS od dochodu (tzw. mały ZUS plus).

Prowadzenie sklepu internetowego będzie wymagać również posiadania rachunku bankowego. Założenie konta w banku nie musi się jednak wiązać z żadnymi kosztami – wiele banków prowadzi rachunki firmowe bez pobierania opłat.

sklep internetowy

Oprogramowanie dla e-sklepu – dedykowane czy gotowe?

Założenie sklepu internetowego wiąże się z koniecznością zakupu domeny (w zależności od rozszerzenia – tzw. końcówki – od 15 do nawet 1500 zł) i hostingu (od 15 zł za rok). Nie każda osoba planująca sprzedaż przez internet zna się na tyle na nowych technologiach, by samodzielnie uruchomić sklep internetowy. Wówczas z pomocą przychodzą platformy e-commerce, np. Shoper, ClickShop czy Shoplo. Oferują one gotowe oprogramowanie dla e-sklepów w relatywnie niskich cenach – od 70 do 150 zł miesięcznie (w zależności od wybranego planu).
Skorzystanie z oferty platformy e-commerce jest o wiele tańsze niż zamówienie sklepu „pod klucz” w firmie zajmującej się tworzeniem stron www i e-sklepów (ceny najprostszych sklepów zaczynają się od 400 zł, ale ich funkcjonalność często jest bardzo ograniczona). Dodatkową korzyścią dla przedsiębiorców jest to, że w ramach miesięcznego abonamentu mogą oni liczyć na kompleksową pomoc techniczną oraz możliwość uruchomienia kampanii reklamowej w konkurencyjnej cenie. Wybór tego rozwiązania pozwala obniżyć początkowe koszty i przeznaczyć więcej pieniędzy na towary i reklamę.
Nowo powstały sklep internetowy potrzebuje również regulaminu. Zlecenie napisania regulaminu prawnikowi wiąże się z wydatkiem w wysokości co najmniej 250 zł. Do tego dochodzi konieczność ochrony danych osobowych (RODO). Wspomniane platformy e-commerce najczęściej oferują gotowe rozwiązania, z których mogą skorzystać przedsiębiorcy. To nie tylko duże ułatwienie, ale również wymierna oszczędność pieniędzy i czasu.

Ewidencjonowanie sprzedaży i rozliczenia z fiskusem

Prowadzenie e-sklepu wymaga ewidencjonowania sprzedaży. Nie każdy właściciel sklepu internetowego będzie jednak musiał posiadać kasę fiskalną. To dobra wiadomość, bo koszt zakupu takiego urządzenia wynosi od 600 do 1 500 zł. Z posiadania kasy fiskalnej zwolnieni są przedsiębiorcy, którzy m.in. osiągają obrót ze sprzedaży na rzecz osób fizycznych oraz rolników ryczałtowych na poziomie mniejszym niż 20 000 zł rocznie.
Przedsiębiorca, który będzie ewidencjonował sprzedaż fakturami, potrzebuje programu do faktur. Do wyboru są wersje pudełkowe i w chmurze. Te drugie są bardziej elastyczne – pozwalają przedsiębiorcy wygenerować dokument w dowolnym momencie, na dowolnym urządzeniu z dostępem do internetu.
Pozostaje też kwestia prowadzenia ksiąg rachunkowych. Brak wiedzy i doświadczenia powoduje, że wielu przedsiębiorców rezygnuje z samodzielnego prowadzenia rachunkowości i powierza to zadanie księgowemu. Sposobem na obniżenie kosztów w tym zakresie jest skorzystanie z księgowości internetowej (miesięczny koszt to ok. 37 zł miesięcznie). W jej ramach przedsiębiorca może też otrzymać darmowy, zintegrowany z oprogramowaniem księgowym program do wystawiania faktur. Dostawcy księgowości internetowej oferują także liczne integracje, np. z Allegro, platformami e-commerce czy ZUS, dzięki czemu wystawianie faktur czy prowadzenie rozliczeń jest jeszcze łatwiejsze.

sklep internetowy

Marketing sklepu internetowego

Nakłady na marketing mogą być całkiem spore, ale nie jest to regułą. Wiele zależy od strategii wybranej przez przedsiębiorcę. Sklepy internetowe – podobnie jak strony internetowe – można pozycjonować. Właściciel e-sklepu może też zdecydować się na reklamę na portalach internetowych, docierać do klientów przez media społecznościowe lub zdecydować się na płatną reklamę w wyszukiwarce Google (Google Ads, wcześniej Google AdWords). W przypadku Google Ads dobrą wiadomością jest, że użytkownik samodzielnie określa budżet (dzienny, całkowity), dzięki czemu ma pełną kontrolę nad wydatkami.
Dobrym sposobem ściągania ruchu do sklepu jest firmowy blog. Przedsiębiorca – jeżeli czuje się na siłach – może samodzielnie tworzyć posty blogowe, ale może też skorzystać z pomocy copywritera. Jeżeli wpisy będą merytoryczne i dobrze napisane, docierać będą do szerokiego grona odbiorców. Stawki za prowadzenie bloga zaczynają się od 400 zł za miesiąc.
Z jakimi kosztami trzeba się liczyć, decydując się na reklamę sklepu internetowego? Na początek wystarczy 100-200 zł miesięcznie. By wydawać środki na reklamę w sposób mądry, trzeba jednak monitorować efekty – w ten sposób można inwestować tylko w te kanały, które rzeczywiście przynoszą największe zyski.

Ile kosztuje założenie sklepu internetowego?

Wybierając najtańsze rozwiązania, czyli oprogramowanie e-commerce, współpracę w modelu dropshipping oraz księgowość w chmurze, już na starcie można zaoszczędzić setki złotych. Na założenie sklepu internetowego z powodzeniem może wystarczyć nawet 500 zł. Mimo wszystko warto zadbać o zaplecze finansowe. W pierwszych miesiącach zainteresowanie sklepem może być niewielkie. Przydadzą się zatem środki przede wszystkim na działania marketingowe.

sklep internetowy