Poradnik Przedsiębiorcy

Współczynnik efektywności w content marketingu

Czy można zmierzyć skuteczność działań content marketingowych? Prawidłowa odpowiedź brzmi tak, a nawet trzeba. W innym przypadku nie mamy kontroli nad wydanym budżetem oraz nie mamy szans na optymalizację wszystkich wydatków. Sprawdź, jak wyznaczyć współczynnik efektywności!

Współczynnik efektywności - jak mierzyć skuteczność działań content marketingowych?

Aby osiągać wysoką efektywność, trzeba eliminować błędy oraz wdrażać dobre rozwiązania. To idealna sytuacja, którą w praktyce nie uzyskuje się zbyt często. Szczególnie w marketingu zapomina się o tym, że każde działanie powinno generować dochody. A tymczasem, niekiedy nawet mała zmiana, może wyeliminować kosztowne błędy. 

W jaki sposób mierzyć efektywność działań content marketingowych? Oto nasze wskazówki:

1. Weryfikuj dane w Google Analytics

Sprawdzaj, ile unikalnych użytkowników odwiedziło Twoją witrynę i skąd pochodził ten ruch. Czy klienci przechodzą na stronę bezpośrednio z wyników wyszukiwania, czy w wyniku działań przeprowadzonych w social media, czy też z innych, zewnętrznych serwisów.

Każdy pozyskany ruch jest dobry, ale za niektóre działania skupiające się w tym zakresie, trzeba dodatkowo zapłacić. Kalkuluj, ile ruchu pozyskujesz z każdego kanału i czy wszystkie działania na pewno się opłacają.

Sprawdzaj na jakie frazy jest widoczny artykuł i optymalizuj go, zyskasz szerszy zasięg i dużo większe szanse na dotarcie do użytkownika.

2. Pobranie e-booka, rozwiązanie quizu lub zapis do newslettera

Jeśli chcesz mieć pewność, że klient przeczytał cały artykuł, a następnie wykonał odpowiednią akcję to umieść na końcu treści dokument, który będzie mógł pobrać.

Liczba pobrań będzie jednym z czynników weryfikujących Twoje działania, a także dobrym sposobem na zebranie adresów do e-mailingu.

3. Content marketing, a opinie klientów

Jeśli zastanawiasz się, czy Twój artykuł wzbudza zainteresowanie oraz zachęca do dialogu, to umożliwiaj rozmowę na swojej stronie. Opinie można dodawać nie tylko pod określonymi produktami, ale również pod wpisami na blogu. Dzięki naturalnym komentarzom wiesz, co wymaga poprawy po Twojej stronie lub co się podoba. Możesz lepiej dopasować ofertę do potrzeb swojej grupy klientów.

4. Działania w social media

Jeśli prowadzisz promocję serwisu również na Facebooku lub Instagramie to sprawdzaj, czy użytkownicy przenoszą się z tych serwisów bezpośrednio na stronę i ilu z nich faktycznie przechodzi do koszyka zakupowego. 

Skuteczna komunikacja o wyprzedażach, nowościach, czy sezonowych kampaniach to clue działań marketingowych. Dobrze skrojona reklama na Facebooku powinna być tak skrojona, by docierała do wąskiego grona odbiorców i dawała wysoki wskaźnik konwersji.

5. Dbasz o linkowanie zewnętrzne w serwisach partnerskich? Sprawdzaj wyniki.

Umieszczenie materiałów u zewnętrznych partnerów kosztuje nie zawsze mało. Co ważne, serwis o dużym zasięgu i całkiem dobrej widoczności na określone słowa kluczowe, może dać tak samo dobre wyniki, jak serwis globalny. Wszystko zależy od tego, jak mocno będzie zagnieżdżony artykuł w kategoriach tematycznych, a także jak dopasujemy temat do zapotrzebowania użytkowników. 

Czy każde działanie content marketingowe można odpowiednio zmierzyć? Tak, inaczej praca marketingowca nie miałaby sensu. Ważne, aby nauczyć się wyciągać odpowiednie wnioski z narzędzi do analityki oraz optymalizować procesy, by każdy poniesiony koszt zwrócił się w postaci zdobytego klienta.