Poradnik Przedsiębiorcy

Współczynnik efektywności w content marketingu

Znaczenie content marketingu w strategiach promocyjno-sprzedażowych wielu firm rośnie niemal z roku na rok. Coraz bardziej dostrzega się korzyści, które płyną z marketingu treści - przede wszystkim te wizerunkowe. Specyfika content marketingu nie ułatwia jednak możliwości skutecznego mierzenia jego współczynnika efektywności w działaniach promocyjnych. Spróbujemy jednak podjąć się tego zadania i przedstawimy ci kilka sposobów, w oparciu o które będziesz mógł zmierzyć współczynnik efektywności prowadzonego przez ciebie marketingu treści.

Współczynnik efektywności w content marketingu

Zanim zaczniemy rozważać, co wpływa na współczynnik efektywności w content marketingu, wyjaśnijmy, na czym on dokładnie polega. Jest to taka strategia promocyjna, której główne zadanie polega na dostarczeniu użytkownikowi unikatowej, interesującej, profesjonalnej i użytecznej treści. Celem jest budowanie długotrwałych relacji na linii firma-klient (odbiorca treści), a co za tym idzie - również pozytywnego wizerunku firmy oraz zaufania klientów do niej. Sprawnie prowadzony content marketing pozwoli na wykreowanie twojej firmy jako eksperta w branży, służącego fachowym komentarzem, opinią czy poradą.

Wiesz już, jakie są zadania i cele content marketingu - pozostaje odpowiedź na jeszcze dwa pytania: o środki używane w marketingu treści i kanały przekazu. Do odbiorców można docierać na różne sposoby, a kolejna ewolucja sieci i zwrócenie się internautów w kierunku social media na pewno znacząco przyspieszyło rozwój content marketingu. Komunikować się ze swoimi odbiorcami możesz za pośrednictwem serwisu internetowego firmy, bloga firmowego, profili w serwisach społecznościowych itp. Zakres treści, którymi będziesz mógł zaciekawić swoich odbiorców, jest bardzo szeroki. Mogą to być e-booki, poradniki, recenzje, artykuły eksperckie, porady, materiały wideo, infografiki i wiele, wiele innych. Podstawą jest zdolność zainteresowania nimi odbiorców i sprawienie, że te treści będą dla nich użyteczne.

Content marketing - trochę liczb

Warto zaznaczyć, że 58% polskich ankietowanych prowadzących działania content marketingowe jest zadowolona z jego efektów. Niemal trzech na czterech badanych deklaruje, że opiera się na artykułach i wypowiedziach eksperckich w mediach, a co trzeci ankietowany publikuje interesujący content na blogach firmowych lub stronach w serwisach społecznościowych. Z drugiej jednak strony ponad połowa badanych uznała, że mierzalność efektów działań content marketingowych jest trudna. Współczynnik efektywności nie jest łatwy do wyznaczenia, zwłaszcza, że ten rodzaj marketingu nie jest stricte nastawiony na mierzalne efekty, takie jak np. sprzedaż.

Jak wyznaczyć współczynnik efektywności?

Aby określić efektywność działań content marketingowych, należy wziąć pod uwagę kilka czynników. Każdy z nich może być swoistym współczynnikiem efektywności i stać się podstawą do ustalenia skuteczności danych działań. Najlepiej, gdy zostanie ustalony satysfakcjonujący poziom dla każdego z nich, a w ogólnym określeniu współczynnika efektywności pod uwagę wziętych zostanie kilka czynników zarazem.

  • Liczba unikatowych użytkowników. Dzięki narzędziom analitycznym bez problemu możesz sprawdzić, ilu użytkowników w danym okresie czasie odwiedziło twoją stronę internetową. Sam pomiar ruchu na stronie musi jednak zostać podparty analizą innych czynników związanych z zachowaniem użytkowników podczas każdej sesji. W uproszczeniu można stwierdzić, że większy ruch na stronie jest efektem dobrego dotarcia contentu do użytkowników. Pamiętaj jednak, że ogólny współczynnik efektywności działań content marketingowych nie może oprzeć się na samej analizie ruchu.