0 0
dni
0 0
godz
0 0
min
0 0
sek

Dlaczego zakładamy stronę, czyli jak określić cel witryny www

Wielkość tekstu:

Cel strony www to podstawa, ponieważ mówi użytkownikowi, o co chodzi na stronie, dlatego warto opracować go jak najwcześniej. Jeżeli przebrniemy przez ten etap, jednocześnie w pewnym sensie też uzyskamy odpowiedź na pytanie, czy warto posiadać stronę, a dodatkowo wszystkie kolejne kroki będą ten cel realizowały. Bo to celowi powinny być podporządkowane wszystkie rzeczy, które umieścimy na swojej stronie internetowej. Określenie celu jest też jednym z podstawowych elementów projektowania strony. Dzięki niemu wiemy, co musi się na niej znaleźć, a użytkownik – co ma zrobić oraz co może zyskać. Oczywiście cel strony można nazwać inaczej (misja, idea, itp.), jednak sens pozostaje ten sam. W tym artykule wyjaśniamy:

  • Jak łatwo określisz cel?
  • Jak pomoże nam on stworzyć skuteczną stronę?

Czym jest cel stron?

Cel określa dokładnie to, co strona robi (lub – do czego służy) i to, jakie korzyści daje użytkownikom (oraz właścicielowi).

Dzięki sprecyzowaniu swojego celu wiemy, co umieścić na stronie i dodatkowo jesteśmy w stanie ocenić, czy kolejne mniejsze lub większe elementy są po prostu potrzebne.

Jeśli chcemy wprowadzić do projektu coś dodatkowego, to dzięki określonemu celowi odpowiemy sobie na proste pytanie: Czy to przybliża użytkownika do realizacji celu strony? Poza tym – znając cel, łatwiej wybierzemy też narzędzia, które pomogą nam go spełnić. Mogą to być dobre treści, interesująca szata graficzna czy nastawiony na łatwą realizację celu UX strony.

Przykładowo: celem bloga podróżniczego może być dzielenie się najlepszymi historiami z wypraw. Na takim blogu można pokazać wiele nieznanych kultur i miejsc oraz – jeśli właściciel bloga tak postanowi – zarabiać.

Taki cel można realizować na wiele sposobów: regularne publikowanie wpisów, pokazywanie zdjęć z wypraw czy wrzucanie na bloga filmów. Tych możliwości jest sporo, jednak cel pozostaje jeden: dzielenie się swoimi doświadczeniami z wypraw.

Wiedząc to, właściciel takiego bloga może stworzyć spójny i zrozumiały dla odbiorcy projekt. Z kolei celem sklepu internetowego będzie oczywiście sprzedaż. Cel strony www firmy to informowanie o usługach i zachęcenie do kontaktu (czyli – przekucie użytkowników na klientów).

Poza celem są oczywiście rzeczy z nim powiązane, na przykład tworzenie person czy optymalizacja konwersji, ale skupmy się tu tylko na tym, czym jest cel strony www. Teraz przejdźmy przez proces jego określania.

Jak określić cel strony?

Po pierwsze, za określenie celu powinniśmy zabrać się już na początku - jeszcze na etapie projektowania strony. W momencie, gdy go znamy, możemy stwierdzić, na ile kolejne elementy strony przybliżają użytkownika do jego realizacji.

Wprowadzenie takiej „samodyscypliny” pomoże stworzyć spójną i zrozumiałą stronę - to ułatwi użytkownikom oraz nam samym realizację celu.

Jeśli chcemy zrobić własną stronę, to najprawdopodobniej wiemy, o czym mniej więcej ona będzie. To „o czym” jest podstawą do określenia jej celu.

Przykładowo: Możemy dzielić się wiedzą (cel bloga) i głównym (mierzalnym) efektem realizacji tego celu może być jak największa liczba wejść i/lub jak najdłuższy czas na stronie. Jesteśmy w stanie to osiągnąć, tworząc angażujące i ciekawe treści oraz dobrze formatując tekst. W tej sytuacji widać jasno cel, wskaźnik jego realizacji i narzędzia do osiągnięcia jak najlepszych wyników.
Prowadząc stronę internetową firmy, celem może być zdobywanie nowych klientów.

Osiągniemy to m.in.:

  • opisując oferowane usługi
  • pokazując wcześniejsze realizacje
  • umieszczając w widocznym miejscu informacje kontaktowe

Teraz chyba wyraźnie widać, że kreślenie celu i zrobienie podporządkowanej mu strony jest bardzo dobrą decyzją - bo cel pokazuje nie tylko „co”, ale też sugeruje „jak” to osiągnąć.

Czym jest i jak działa Model SMART?

W określeniu celu strony na pewno pomoże nam model SMART. Opisuje on idealne cechy celu strony, a przez to też pomaga wybrać ten właściwy. Zgodnie z tym modelem cel powinien być:

  • Szczegółowy, czyli musimy określić dokładnie, co ten cel „ma robić” i „jaki być”;
  • Mierzalny, czyli musimy wiedzieć, jak zmierzyć jego realizację (i czy się da to zrobić);
  • Atrakcyjny, czyli użytkownicy muszą chcieć go realizować;
  • Realistyczny, czyli taki, który ma sens i jest do osiągnięcia;
  • Terminowy, czyli taki, który możemy zrealizować w założonym czasie.

Ostatni punkt może być dyskusyjny przy projektowaniu strony, ale też może mobilizować do realizacji konkretnego celu w dalszej perspektywie.

Pamiętamy jednak o tym, że ważnym aspektem celu strony jest jego atrakcyjność: ktoś go musi chcieć zrealizować. Jeśli chcemy zachęcić kogoś do uzupełniania gigantycznego formularza bez dodania tej czynności sensu, to raczej nikt tego nie zrobi - a żeby do tej realizacji doszło, musimy przygotować stronę. Nie dość, że zachęci ona użytkowników do zrobienia tego, czego od nich oczekujemy, to jeszcze dodatkowo przekona ich, że realizacja naszego celu przyniesie im realne korzyści. Dopiero połączenie tych dwóch rzeczy sprawi, że cel będzie jak najbardziej do zrealizowania.

Ważne: Cel strony www jak najbardziej możemy uznać za ważniejszy od ładnego projektu graficznego. - Na prostej stronie, z jasno określonym celem, użytkownik będzie wiedział dokładnie, co ma zrobić. Na tej pięknej bez celu spędzi trochę czasu, a potem ją zamknie. Najlepiej obydwa te elementy zbalansować.

Kiedy określić cel strony www?

Jak sobie wspomnieliśmy najlepiej zrobić to na początku. Jest to ważny element projektowania i tworzenia strony, więc warto określić go we wczesnej fazie prac. Nie oznacza to jednak, że późniejsze wyznaczanie celów jest złe lub niemożliwe, ani że nie można ich zmienić. Określając cel strony www określamy cel ogólny - strona sprawi, że zadzieje się coś. W przypadku bloga podróżniczego to może być zdobywanie czytelników zainteresowanych historiami z podróży.

Możemy też wyznaczyć cel szczegółowy (dlatego w modelu SMART jest „Terminowy”), jednak jest on przydatny na późniejszym etapie pracy ze stroną (na przykład chcesz osiągnąć jakieś efekty i chcesz sobie postawić cel, który ma termin realizacji).

Konwersja, czyli jak zmierzyć czy cel strony jest realizowany?

Gdy mamy już określony cel strony, warto mieć i znać sposób na to, jak go zmierzyć. Przydadzą nam się do tego nawet najprostsze narzędzia analityczne - chociażby Google Analytics. W zależności od tego, co uznamy za cel swojej strony, to podstawowe narzędzie pomoże określić, czy cel jest realizowany.

Gdy cel jest realizowany, to mówimy o konwersji.

Taka wiedza pomoże odpowiedzieć na podstawowe pytanie: Czy strona realizuje założony cel? Jeśli tak, to śmiało możemy zacząć zastanawiać się nad tym, jak to robić lepiej. Jeśli nie – dlaczego nie idzie tak, jak to zaplanowaliśmy..

Jak komunikować cel strony?

Najlepiej postawić na klarowny komunikat - jasno i prosto. Użytkownik musi wiedzieć, o czym jest strona - w idealnym scenariuszu od razu w momencie, gdy na nią wejdzie. Kreatywność jest ważna, ale czasem prostota wygrywa (warto to jednak osobiście przetestować - np. wykonując testy A/B). Gdy z opisu wynika korzyść, a komunikat trafi na osobę, która poszukuje tego, co akurat mamy do zaoferowania, to z użytkownika zamienia się on w klienta. Krótko mówiąc – konwertuje.

To wszystko dzięki tak prostej rzeczy, jak jasno określony i dobrze zakomunikowany cel strony www.

Autor: Webwave

 

Artykuły
Brak wyników.
Więcej artykułów
Wzory
Brak wyników.
Więcej wzorów