Poradnik Przedsiębiorcy

Web usability - użyteczna strona internetowa

Chyba nikogo nie trzeba przekonywać, że odpowiednio wykonana strona WWW to wizytówka każdego przedsiębiorstwa. To dzięki niej możemy pozyskać potencjalnych klientów na nasze produkty lub usługi. Warto więc zadbać o to, aby była wykonana z należytą starannością i zgodnie z obowiązującymi trendami w świecie webmasterskim. Pamiętajmy o tym, że mózg człowieka automatycznie odrzuca nieatrakcyjnie wizualnie i nieergonomiczne samochody, meble i inne przedmioty otaczającego nas świata. Nie inaczej jest ze stronami internetowymi. Zjawisko web usability odpowiada za to, czy dana witryna się nam podoba pod względem estetycznym, jak i funkcjonalnym. Pojęcie to występuje jest w szeroko pojętym marketingu internetowym. Ale czym tak właściwie jest web usability i co się na niego składa?

Web usability - kilka ważnych zasad podczas tworzenia stron WWW

Web usability to w dosłownym tłumaczeniu użyteczność sieci. Zjawisko to odpowiada za ogólny odbiór witryny internetowej przez użytkownika. Wśród wielu cech składających się na pozytywne przyjęcie strony WWW możemy wymienić sam projekt graficzny, czyli atrakcyjność wizualną, opartą o aktualne trendy w branży webmasterskiej. Jednak wbrew pozorom użytkownicy nie zwracają tylko na to uwagi. Niezwykle istotne jest również to, jak dana strona skonstruowana jest od tak zwanego zaplecza. Ważny jest jej czas wczytywania oraz responsywność, czyli automatyczne dostosowywanie się obrazu do różnych rozdzielczości ekranowych. Pamiętać należy również o opracowaniu mobilnej wersji strony WWW, bo przecież coraz więcej osób przegląda sieć za pomocą smarfonów i tabletów. Badania przeprowadzane cyklicznie przez Główny Urząd Statystyczny potwierdzają, że coraz więcej Polaków korzysta z urządzeń mobilnych. W 2018 roku aż 77% naszych rodaków posiadało tego typu telefon komórkowy. Publikowane przez sklepy internetowe statystyki również udowadniają, że bardzo wiele osób dokonuje zakupu za pomocą urządzenia pracującego pod kontrolą Androida lub iOSa.

Zadbajmy o użyteczność i intuicyjność użytkowania

Web usability to również intuicyjność korzystania. Twórcy stron WWW, będących wizytówkami firm z różnych branż powinni zwrócić szczególną uwagę na strukturę witryny. Użytkownik musi wiedzieć, gdzie obecnie się znajduje i czego konkretnie dotyczy nasza oferta. Najgorszym błędem bardzo często powtarzanym przez przedsiębiorców jest tworzenie stron za pośrednictwem darmowych generatorów i programów z wbudowanymi szablonami. Są one w większości przypadków przestarzałe i zamiast przyciągać klientów ich odstraszają. Ponadto liczne błędy w kodzie i nierzadko wszechobecne skrypty reklamowe oraz zainfekowane pliki sprawiają, że takie „perełki” charakteryzują się czasem ładowania nawet o kilkadziesiąt procent dłuższym od przeciętnych stron internetowych. Warto również pamiętać o tym, że osoby niemające wcześniej styczności z profesją webmasterską zazwyczaj nie poradzą sobie wystarczająco dobrze nawet z opracowaniem projektu z wykorzystaniem gotowych szablonów i generatorów. Oczywiście podczas tworzenia strony WWW należy sugerować ogólnie przyjętymi trendami. Sama wizytówka naszej firmy nie może być przepełniona o treści i zbędne funkcje oraz banery reklamowe niezwiązane z tematyką.

Sekret użyteczności strony internetowej to również intuicyjna nawigacja po serwisie. Wszystkie najważniejsze informacje, które chcemy przekazać muszą być rozsądnie uporządkowane. Ważna jest również jakość samych treści. Nie możemy liczyć na sukces strony WWW, której tekst zawiera błędy ortograficzne, językowe czy interpunkcyjne. Ponadto warto je pisać zgodnie z określonymi schematami i zasadami pozycjonowania. Błędem jednak jest stosowanie nieodmienionych fraz, co niestety jest niezwykle popularne w przypadku tak zwanych precli, czyli treści tworzonych stricte z myślą o wybiciu się w wyszukiwarce internetowej. Może i tego typu teksty podniosą wyświetlenia, ale nie na długo, a potencjalny klient naszej firmy usługowej lub handlowej będzie odbierać stronę za niegodną zaufania.