Wielu początkującym przedsiębiorcom wydaje się, że chwila, z którą odniosą sukces w e-commerce, pozwoli im budować swoje bogactwo, powiększać majątek lub wydawać zarobione pieniądze na własne zachcianki. Nic bardziej mylnego.
Podczas budowania e-commerce często motywujemy się, obiecując sobie zakup najnowszych gadżetów lub innych przedmiotów, na które w czasie rozwijania biznesu brakuje pieniędzy. Moment, kiedy na koncie pojawiają się coraz większe sumy, skłania do tego, aby uszczknąć troszkę z tych funduszy i przeznaczyć je na własne zachcianki.
Z pewnością każdy przedsiębiorca miał tego typu przemyślenia, jednakże nie każdy z nich je urzeczywistnił. Jak wskazują badania, tendencja do korzystania z owoców własnego sukcesu jest całkiem spora, jeżeli podczas budowania własnego biznesu trzeba było poświęcić znaczne kwoty na zakupienie odpowiednich funkcji, urządzeń czy oprogramowania.
Badania wykazują również, że osoby, które nie wydały zysku wyłącznie na konsumpcję, mogły spodziewać się jeszcze większego sukcesu w swojej dziedzinie. Jak to możliwe? Jest to przede wszystkim związane z tym, że takie osoby inwestowały nadwyżki kapitału w rozbudowywanie swojego biznesu poprzez zakupywanie nowszego sprzętu, programów komputerowych oraz tych gadżetów, których obecność była niezbędna z punktu widzenia ich dalszej działalności.
Ta zasada sprawdza się również w przypadku osób, które działają w ramach e-commerce. Tylko rozbudowywanie strony, inwestowanie we własną wiedzę i doświadczenie mogą sprawić, że niewielki sklepik internetowy stanie się potentatem na rynku.
W tym miejscu czytelnik z pewnością zastanawia się, w co zainwestować pieniądze, aby było to pożyteczne dla strony internetowej. Poniżej znajduje się kilka sugestii.
E-commerce - marketing to podstawa
E-commerce, czyli handel internetowy, opiera się na działaniach marketingowych, głównie w internecie. To, czy klienci trafiają do strony internetowej, robią na niej zakupy bądź też oglądają produkty, świadczy o zainteresowaniu. Zatem działania marketingowe związane z działalnością w e-biznesie skierowane są przede wszystkim na przyciągnięcie potencjalnych klientów na stronę i zaznajomienie ich z nią, a także skłonienie ich do złożenia zamówienia.
Obecność marketingu w działalności e-sklepów jest o tyle ważna, że nie mają one możliwości przyciągnięcia potencjalnych nabywców swoich produktów w tradycyjny sposób. Nie mogą również użyć tak często spotykanych metod nakłaniania ludzi do zakupów, jak: spokojna muzyka, usłużny i dobrze poinformowany sprzedawca czy ładny zapach.
Z drugiej strony kupowanie przez internet jest o wiele łatwiejsze, ponieważ nie wymaga od nas wychodzenia z domu i odwiedzania sklepu w godzinach jego otwarcia. Z tego powodu o wiele łatwiej jest zachęcić klientów do zakupów online.
Aby móc pochwalić się zwiększoną liczbą zamówień, trzeba znaleźć sposób powiadomienia potencjalnych nabywców o istnieniu danej witryny, a także zachęcić tych, którzy są już stałymi klientami do zaopatrzenia się w kolejne produkty. Do tego należy opracować odpowiednie kampanie marketingowe, które zaplanowane zostaną zgodnie z cechami charakteryzującymi grupę docelową.
Media wielokanałowe
Kolejnym elementem, w który dobrze jest zainwestować swoje pieniądze, są media wielokanałowe. Co to oznacza? Obecność w każdym miejscu, w którym może znajdować się potencjalny klient. Ze względu na dużą konkurencję na rynku e-commerce bardzo ważne jest, aby strategia marketingowa sklepu internetowego zakładała jego obecność wszędzie tam, gdzie można dotrzeć do ewentualnych odbiorców.
Jak wykazały niedawne badania nad skutecznością różnego rodzaju przekazu marketingowego, obecnie największy sukces osiąga się wszędzie tam, gdzie nadawcy nastawiają się na działalność wielopłaszczyznową. Oczywiście może się ona przejawiać na wielu kanałach, chociażby poprzez reklamy AdWords, banery czy e-mail marketing. Dzięki dostosowaniu zawartości komunikatów wysyłanych poprzez te media, istnieje ogromna szansa na otrzymanie niezwykle cennych informacji o klientach, które mogą zostać wykorzystane chociażby w projektowaniu kolejnej akcji marketingowej.
E-commerce - dodatkowe funkcje do sklepu
Ważne jest, aby rozbudowywać nie tylko zaplecze oraz zdobywać nowych klientów, lecz także żeby ułatwić dokonywanie zakupów tym nabywcom, którzy zdecydowali się na złożenie zamówienia. Z tego powodu dobrze jest zainwestować w nowe funkcje, które pozwolą nabywcom na dokonywanie zakupów szybciej i jeszcze wygodniej albo umożliwią im oglądanie produktów na lepszej jakości zdjęciach, na przykład widok produktu zoom albo 360 stopni. Z pewnością sprawią one, że klienci będą bardziej świadomi tego, jakie produkty kupują, co po części może pomóc zmniejszyć koszty związane z rozpatrywaniem reklamacji.
Dobre jakościowo zdjęcia przydadzą się z pewnością wszystkim tym, którzy planują promować swój sklep na Instagramie. Ciekawe obrazy opowiadające jakąś historię to podstawa obecności w tym medium społecznościowym. W przypadku, kiedy przedsiębiorca nie posiada przygotowanych już zdjęć, może skorzystać z pomocy profesjonalnych fotografów i modeli.
Zwiększenie zaangażowania przez konkursy
Jednym z elementów, które pozwalają na zwiększenie zaangażowania odbiorców są konkursy. Ich odpowiednie zaaranżowanie i opracowanie pozwoli nie tylko na zwiększenie liczby zamówień, lecz także na zwiększenie współczynników związanych z odwiedzinami na stronach. Konkursy z pewnością będą też stanowiły doskonały element promowania e-commerce.
Witrynę można jednocześnie spróbować wypromować za pomocą fundowania nagród w innych niż swoje akcjach promocyjnych czy konkursach. Jednakże oba sposoby wiążą się z dodatkowymi wydatkami.
E-commerce - poszerzenie oferty
Jeżeli wszystkie opisane wyżej opcje zostały już wykorzystane, ostatecznie można pokusić się o zwiększenie asortymentu produktów dostępnych w sklepie. Klienci posiadający wybór większy niż w innych sklepach internetowych z pewnością to docenią. Będą jeszcze bardziej wdzięczni, jeżeli przedsiębiorcy uda się pozyskać do swojej witryny produkty do tej pory niedostępne na terenie kraju. Posiadanie wyłączności na rozprowadzenie takiego typu towarów, o ile są one rzeczywiście poszukiwane przez klientów, ma dużą szansę przekształcić się w spory zysk finansowy.
Osoba śledząca na bieżąco nowinki z branży e-commerce z pewnością odnajdzie wiele innych zagadnień, którymi warto zająć się, aby usprawnić działanie sklepu internetowego. Jednakże to, co mają one ze sobą wspólnego, to potrzeba posiadania środków finansowych, aby móc nabyć zagadnienia. Z tego powodu dobrym pomysłem jest odkładanie wcześniej określonego procentu zysku i przeznaczanie tych kwot na unowocześnianie i modernizowanie witryny oraz procesów, aby móc cieszyć się niesłabnącym zainteresowaniem konsumentów oraz zwiększać przychody.