Poradnik Przedsiębiorcy

E-commerce – wirtualny świat zakupów i sprzedaży

Jeszcze kilkanaście lat temu nie do pomyślenia było, że w przyszłości pojawi się możliwość kupienia czegoś drogą inną niż tradycyjna wycieczka do sklepu - nikt nie marzył nawet o powstaniu e-commerce. Jednak obecnie postęp technologiczny nikogo już nie zaskakuje. Co więcej, rozwija się z takim impetem, że jakby przenieść żywcem człowieka z lat 90., ten z pewnością nie odnalazłby się w naszym współczesnym świecie opanowanym przez czwarte medium czyli internet.

Życie teraźniejszego człowieka to egzystencja pełna luksusu i wygody w porównaniu do poprzedniego wieku. Właściwie nie trzeba już wcale wychodzić z domu, żeby zrobić zakupy. Wystarczy odpalić przeglądarkę internetową i poszukać wirtualnej witryny sklepowej, by nabyć interesujący nas towar lub usługę. W internecie można kupić wszystko – zaczynając od produktów spożywczych, poprzez ubrania, środki czystości, kosmetyki, meble, bilety, aż kończąc na mieszkaniach, domach i środkach transportu.

Dlatego ogromne pole manewru mają także przedsiębiorcy, którzy chcą w całości lub częściowo przenieść swój biznes do internetu. Ponadto dla osób zaczynających dopiero przygodę z własną firmą Sieć będzie idealnym punktem startowym. Otóż handel w niej może okazać się strzałem w dziesiątkę.

Zanim zdecydujesz się na e-commerce

Oczywiście handlem w internecie nie można zająć się ad hoc. Bez odpowiedniego asortymentu, badania rynku oraz dobrego pomysłu na sam biznes i jego wypromowanie ani rusz. Dlatego zanim zdecydujemy się na tę formę zarobku, warto dobrze przemyśleć sprawę, czy aby na pewno się w tym odnajdziemy.

Przede wszystkim taki przedsiębiorca musi doskonale poruszać się po internecie, musi znać jego wszystkie niuanse i czuć się w nim swobodnie. Ponadto istotne jest w jaką grupę będziemy celować (młodzi czy starsi ludzie, Polacy czy także zagraniczni potencjalni klienci, a może jakaś subkultura, wszystko zależy od profilu firmy, bo dobór odpowiedniej grupy musi do niego pasować) i jaki rodzaj sprzedaży wybierzemy – sprzedaż usług czy sprzedaż towarów. Rzecz jasna najlepiej wybrać tak, by dobrze zarobić, ale żeby dobrze zarobić, trzeba mieć bogatą wiedzę na temat wymarzonego profilu firmy. Zatem jeśli jest się farmaceutą, to prędzej założy się aptekę internetową niż stronę poświęconą księgowości on-line.

Co więcej, trzeba pamiętać o dopełnieniu wszystkich niezbędnych formalności związanych między innymi z:

  • rejestracją działalności gospodarczej,
  • założeniem osobnego dla firmy rachunku bankowego i powiadomienie o tym urzędu skarbowego (jeśli decydujemy się na globalną sprzedaż, to warto założyć konto na PayPal),
  • wystąpieniem o numer REGON i NIP,
  • złożeniem w urzędzie skarbowym zgłoszenia rejestracyjnego przed wykonaniem pierwszej czynności podlegającej podatkowi VAT oraz wyborem rodzaju opodatkowania,
  • wystąpieniem o koncesję, jeśli zajdzie taka potrzeba,
  • zgłoszeniem do ubezpieczenia społecznego i zdrowotnego.

Ponadto należy mieć na uwadze fakt, iż handel elektroniczny to nie tylko same korzyści, jak np. zaoszczędzenie na biurze czy pracownikach. E-commerce ma także swoje ograniczenia – dla tego przykładu wielu ludzi nie lubi kupować kota w worku, wolą oni pójść do tradycyjnego sklepu i tam dokładnie obejrzeć towar przed jego zakupem. Do tego dochodzi koszt wysyłki, który często odstrasza klientów. Dlatego, żeby przyciągnąć konsumentów, musimy wprowadzić konkurencyjne ceny i ogólnie solidnie napracować się, by zaistnieć na rynku. A gdy już rozpoczniemy handel w internecie, musimy mieć na uwadze rzetelny opis towaru lub usługi. Jeśli podamy dane niezgodne z prawdą stracimy zaufanie klientów, a od tego już tylko krok do upadku działalności.

Słowo wstępne o e-commerce 

Czym jest e-commerce?

To możliwość realizowania transakcji – kupna i sprzedaży za pośrednictwem internetu pomiędzy rezydentami tego samego kraju (handel krajowy) lub pomiędzy rezydentami dwóch lub więcej krajów (handel międzynarodowy). Najbardziej popularną metodą handlu elektronicznego jest handel internetowy w postaci sklepów wirtualnych.

CIEKAWOSTKA: zakupy on-line zostały wynalezione w 1979 roku w Wielkiej Brytanii przez Michaela Aldricha. Natomiast samo słowo e-commerce czyli handel internetowy weszło do powszechnego użytku w 1997 roku za pośrednictwem firmy IBM. W tym samym roku powstał pierwszy sklep internetowy w Polsce.

Rodzaje e-commerce

  • Bezpośredni – cała transakcja handlowa od momentu złożenia zamówienia do realizacji płatności i dostawy towaru odbywa się wyłącznie przez Sieć.
  • Pośredni – poszukiwanie towarów, usług, nowych kontrahentów, przesłanie dokumentów i płatności odbywa się przez internet, z kolei dostawa zamówionego towaru lub usługi odbywa się bezpośrednio, w tradycyjny sposób.
  • Hybrydowy – to forma pośrednia między dwoma wyżej wymienionymi, np. wszystkie czynności za wyjątkiem płatności odbywają się przez internet.
  • B2B – z ang. business-to-business to wymiana handlowa między firmami dotycząca nie tylko zawierania transakcji, ale również poszukiwania partnerów, budowaniu sieci dostawców i odbiorców itd.
  • B2C – z ang. business-to-consumer to handel internetowy pomiędzy firmą a konsumentem.
  • C2C – z ang. consumer-to-consumer to handel elektroniczny pomiędzy konsumentami.
  • C2B – z ang. consumer-to-business to handel internetowy pomiędzy konsumentem a firmą.

E-commerce zaczął się od EDI

EDI to po prostu elektroniczna wymiana danych. Z jej dobrodziejstw korzystano już w latach 80. Jednak wówczas system ten działał jedynie w sieci firmowej, niemniej rozwiązanie to znaczenie ułatwiało komunikację. Otóż EDI dzięki synchronicznemu połączeniu między dwoma serwerami, umożliwiał swobodny i szybki przepływ informacji, np. o potwierdzeniu płatności czy o terminach dostaw, rozmów z kontrahentami itp. Mimo swej początkowej prostoty EDI okazał się znacznie bardziej wydajny niż tradycyjne środki komunikacji – jak np. poczta. Zapewniał niemal natychmiastowy kontakt z poszczególnymi jednostkami firmy, a to przecież niezwykle istotny aspekt handlu.

Obecnie ukonstytuowane e-commerce czyli handel elektroniczny oczywiście jest na znacznie wyższym poziomie technologicznym niż EDI – nie ogranicza kontaktu tylko do firmowej sieci.. To jednak, mimo że internet umożliwia handlowcom globalny kontakt, EDI z lat 80. postawił fundament pod handel elektroniczny.

E-commerce to z pewnością przyszłość biznesu. W dzisiejszych czasach biznes właściwie nie istnieje bez internetu – większość firm ma już swoje wirtualne odpowiedniki, a brak takowego wzbudza podejrzenia w potencjalnym kliencie, czy dana firma aby na pewno jest w pełni profesjonalna. Jednak zanim przeniesiemy w całości swoje przedsiębiorstwo do internetu, należy dobrze zastanowić się nad konsekwencjami takiej decyzji, bo brak faktycznego biura również budzi pejoratywne skojarzenia w konsumentach. Natomiast jedno jest pewne – Sieć oferuje szybsze transakcje, a zatem sprzedaż na skalę światową i co za tym idzie – więcej klientów generuje większe zyski.