Poradnik Przedsiębiorcy

Jak przygotować dobry opis produktu do e-sklepu

Sklep internetowy wydaje się prostym w realizacji przedsięwzięciem. To tylko w teorii. W praktyce jest zupełnie inaczej. Wielu myśli, że sprzedając swoje produkty przez internet, zaoszczędzi czas i pieniądze. Liczy na same zyski, nie biorąc pod uwagę wkładu pracy, zaangażowania oraz działań, związanych z dobrą reklamą. Jest to podstawowy błąd. Sprzedaż głównie zależna jest od reklamy naszego produktu. Pamiętajmy, że klient nie może go dotknąć, sprawdzić i dokładnie obejrzeć, dlatego szczególnie ważny staje się w takiej sytuacji dobry opis produktu.

Wbrew pozorom dobry opis produktu to dla sprzedawcy lub copywritera praca, zajmująca sporo czasu. Tekst powinien być unikatowy i przyciągać uwagę. Jeżeli zależy nam na szybkiej sprzedaży oraz dużych zarobkach, powinniśmy najpierw zainwestować w swoją działalność. Jeżeli nie jesteśmy w stanie samemu stworzyć odpowiedniego opisu, który przybliży potencjalnemu klientowi oferowany towar i będzie oddziaływał na jego emocje, powinniśmy pomyśleć o zleceniu napisania tekstu specjaliście. Warto również wiedzieć, jak powinien wyglądać dobry i skuteczny opis produktu, czym musi się charakteryzować i jak sprawić, żeby się wyróżniał i zachęcał do dokonania zakupu.

Dobry opis produktu - zarzuć wędkę na klienta

Najtrudniej jest zacząć - ta teoria sprawdza się w każdej dziedzinie naszego życia. Tworząc opis produktu, należy podejść do niego indywidualnie i przemyśleć dokładnie, na przekazaniu, jakich informacji nam najbardziej zależy. Ale zacznijmy od początku, czyli od nazwy produktu. Dobra nazwa informuje klienta o rodzaju prezentowanego artykułu oraz ułatwia wyszukiwanie go w przeglądarkach internetowych. Jest to niezwykle istotne, ponieważ to w dużej mierze od wyszukiwarek zależy popularność naszego e-sklepu. Musimy działać strategicznie i szukać najłatwiejszej drogi do grupy naszych klientów. Jak powinien wyglądać dobry opis produktu?

  • Unikalny - powinniśmy wykazać się w tej kwestii bardzo dużą kreatywnością. Jeżeli klient zauważy, że nasza nazwa produktu pokrywa się z inną, może stwierdzić, że produkt nie wyróżnia się niczym od pozostałych i już na samym początku zrezygnuje z zakupu.

  • Zrozumiały - ograniczmy informacje techniczne do minimum. W niektórych przypadkach jest to bardzo trudne, szczególnie, kiedy naszym produktem jest np. drukarka, sprzęt AGD lub program komputerowy. Musimy jednak liczyć się z faktem, że programu antywirusowego może szukać laik, dla którego ta dziedzina jest bardzo daleka. Pamiętajmy, że nasza oferta jest często kierowana do szerokiego grona konsumentów.

  • Charakterystyczny - już w samej nazwie powinniśmy zawrzeć szczególną cechę produktu. To zachęci klienta do przeczytania dalszego opisu.

  • Zorientowany na klienta - tworząc nazwę dla damskiej szminki, powinniśmy postawić na jej emocjonalny charakter.

Dobry opis produktu od technicznej strony

Podstawową sprawą, o jakiej należy pamiętać, zanim przystąpimy do tworzenia opisu produktu jest świadomość, że nasz odbiorca nie ma możliwości przymierzenia prezentowanej bluzki, sprawdzenia funkcji sprzętu czy zmierzenia szerokości szafki. Nasz tekst powinien, więc zawierać wszystkie podstawowe i dodatkowe informacje, które przybliżą mu dany produkt. W przeciwieństwie do nazwy artykułu musimy w opisie umieścić dane techniczne. Nie możemy jednak „męczyć” czytelnika parametrami, liczbami i skrótami. Wybieramy najważniejsze informacje, które umieszczamy w tekście, pamiętając, żeby były one w odpowiedni sposób wyjaśnione. Postaw na konkrety. Przykładowo, jeżeli zajmujemy się branżą odzieżową to nie możemy zapomnieć o rozmiarze, kolorze i materiale ubrań. Nie przesadzajmy jednak z ilością przymiotników, których nadmiar nierzadko działa na niekorzyść tekstu. Wystarczy, że przed rzeczownikiem będzie stał jeden, konkretny przymiotnik. Łatwiej czyta się tekst, w którym pewne informacje są wypunktowane lub w formie bezokoliczników. Dzięki temu zabiegowi umieścisz więcej ważnej treści.

Ważne jest, aby najważniejsza treść na produkcie była odpowiednio podkreślona. Przyciągnie ona uwagę odbiorcy, dlatego ważne informacje lub cechy produktu, które go wyróżniają warto podkreślić, pogrubić lub napisać kursywą. Oprócz tego, co piszemy, ważne jest również, jak to robimy. Zanim opublikujesz tekst, sprawdź kilka razy, czy nie zawiera błędów ortograficznych, interpunkcyjnych i stylistycznych. Tekst z błędami z pewnością nie nakłoni klienta do zakupu Twojego produktu, ponieważ może on świadczyć o Twoim braku kompetencji. „Nie lejemy przysłowiowej wody” - takiego tekstu nie czyta się dobrze. Lepiej napisać mniej, a konkretniej, oryginalnie i stosując przy tym język korzyści, dzięki któremu nakłonisz klienta do zakupu. Powinieneś zwróć uwagę na to, co zyskuje klient, wybierając właśnie Twój produkt, czym on się wyróżnia oraz jak zmieni się jego życie i co będzie czuł po jego zakupie.

Pamiętaj i wykorzystuj!

Małymi kroczkami do celu, nikt od razu nie jest mistrzem w swojej dziedzinie. Należy włożyć wiele wysiłku i pracy, żeby osiągnąć sukces. Tak jest również z prowadzeniem sklepu internetowego. Nie bój się prosić o pomoc w tworzeniu opisów produktu, wszyscy uczymy się od siebie nawzajem. Oto kilka cennych wskazówek, które pozwolą Ci zwiększyć sprzedaż Twojego produktu poprzez odpowiednio stworzony opis:

  • Kłamstwo ma krótkie nogi - wyolbrzymianie, koloryzowanie czy wplatanie w tekst fałszywych informacji może Cię wyprowadzić w pole. Pisząc prawdę z pewnością sprzedaż dużo więcej produktów. Dlaczego? Klient chętniej powróci do Twojego sklepu i nie zostaniesz zasypany skargami, które mogą tylko zniszczyć Twoją dobrą opinie. Wybierając drogę kłamstwa, wybierasz drogę bankructwa.

  • Prosto, zwięźle i na temat - nie używaj słów, których sam nie rozumiesz. Ty zachęcasz klienta do zakupu. Twoje kompetencje językowe są ważne, ale nie odgrywają tutaj pierwszorzędnej roli.

  • Call to action - wybierz, kup, skorzystaj. Staraj się używać czasowników w formie, która bezpośrednio wskazuje na klienta. Dzięki temu wzbudzisz w nim poczucie, że musi on to mieć!

  • Mało, ale oryginalnie - używaj przymiotników, ale w ograniczonej ilości. „Stylowe, eleganckie, szykowne i praktyczne buty”- taki opis nic nie wnosi i nie wyróżnia Twoich butów na tle innych. Lepiej brzmi: „Eleganckie buty, wykonane ze skóry pierwszej jakości, które możesz nosić zarówno na co dzień, jak również pozwolą Ci błyszczeć podczas biznesowej kolacji”.

  • Pamiętaj o korzyściach - klient musi wiedzieć, co zyskuje, kupując Twój produkt. Jeżeli but jest wykonany ze 100% skóry to należy dodać, że dopasowuje się on do kształtu stopy i jest wygodny, dzięki miękkiej wkładce.

  • Wzbudzaj emocje - pobudzaj wyobraźnie czytelnika. Niech czuje on, że czyta opis produktu, o którym marzył i którego szukał.

  • Potencjalny klient to Twój cel. Staraj się dopasować język do potencjalnego czytelnika. Inaczej będziemy pisać o czerwonych szpilkach, inaczej o drukarce komputerowej, a jeszcze inaczej o domku dla lalek. Zastanów się do kogo ma być skierowana oferta i weź na celownik swojego klienta.

Dobry opis produktu - o tym zapomnij!

„Kopiuj wklej” odpada! Jeżeli myślisz, że kopiując dobry opis produktu, który zachwyca formą i językiem osiągniesz swój cel to jesteś w błędzie. Zawsze znajdzie się osoba, która pomyśli „już to gdzieś widziałem”. To może być moment, kiedy Ty ze szczytu góry spadniesz na samo dno.

Nie wyolbrzymiaj, to nic nie powie Twojemu klientowi. Twój produkt musi być opisany w sposób unikatowy. Ile słów: prześliczny, najwspanialszy, najcudowniejszy na świecie widziałeś w opisach produktów? Czy przekonały Cię one do dokonania zakupu?

Twój tekst powinien być przejrzysty i czytelny. Pogrubianie kluczowych faz jest w porządku, ale stosując różnego rodzaju kolor czcionki już nie. Nie wygląda on przede wszystkim estetycznie, a wręcz kiczowato.

To Ty najlepiej znasz swój produkt, Ty wiesz, jakie ma zalety, które należy podkreślić, a jakie wady, które wolałbyś pominąć. Tworząc samemu dobry opis produktu, masz gwarancję, że na żadnej innej stronie nie będzie podobnego. Oczywiście stworzenie dobrego opisu wymaga poświęcenia czasu i przede wszystkim musisz chcieć. Otwórz umysł, użyj wyobraźni i sprzedawaj swoje produkty słowami.

 

Prowadzisz sklep internetowy? Koniecznie przeczytaj: Twój marketing, Twoja broń – czyli jak zdobyć klientów sklepu internetowego!