Z biegiem czasu doświadczenia użytkownika związane z korzystaniem z naszej strony odgrywają coraz większą rolę w zdobywaniu znaczących pozycji w wynikach wyszukiwania. Chcąc odnotowywać rosnącą sprzedaż oraz zdobywać kolejnych klientów musimy wziąć pod uwagę najbardziej aktualne zasady pozycjonowania stron internetowych. Jak UX wpływa na SEO - o czym powinniśmy pamiętać chcąc osiągnąć jak najlepsze rezultaty?
SEO nie tak oczywiste jak może się wydawać
Zrozumienie wciąż zmieniających się zasad pozycjonowania stron internetowych stanowi nie lada wyzwanie dla większości administratorów wszelkiego rodzaju portali. Możemy to zaobserwować widząc powtarzające się schematy zachowań w sieci, które – choć dekadę temu mogły przynieść pewne korzyści – dzisiaj skutkują nawet wykluczeniem strony z naturalnych wyników wyszukiwania.
Dlatego właśnie tak ważne jest nieustanne monitorowanie tendencji SEO oraz dostosowywanie naszej strony internetowej do aktualnych trendów. Od kilku lat niezmiennie najistotniejszym czynnikiem wpływającym na naszą pozycję w wynikach wyszukiwania jest user experience, czyli zachowania użytkowników monitorowane przez przystosowane do tego celu algorytmy.
Wszystko to ma na celu nie tylko dostarczanie wartościowych treści, ale także kierowanie ruchu internetowego na te portale, które są najlepiej przystosowane do sprawnej obsługi użytkownika.
Terminem UX możemy zatem w tym wypadku nazwać ogół działań, mających na celu dostarczenie naszemu klientowi atrakcyjnych treści oraz sprawnej komunikacji technicznej niezależnie od urządzenia z jakiego będzie on korzystał.
Jaki wpływ UX ma na naszą pozycję w wynikach wyszukiwania?
Algorytmy analizujące naszą witrynę dokładnie monitorują każde posunięcie trafiających na nią użytkowników, nadając jej odpowiednią punktację w zależności od uzyskanych rezultatów. Sprawdzane są takie elementy jak:
- Ilość czasu, spędzonego na stronie do której prowadziło łącze wyszukiwarki
- Fakt, czy użytkownik podjął kolejne interakcje z portalem (na przykład czy skorzystał z hiperłącza)
- Ilość czasu potrzebnego na kompletne załadowanie się strony
- Odsetek użytkowników, którzy kończą swoją wizytę zakupem produktu
Dobrze skonstruowana strona internetowa powinna zatem w pierwszej kolejności zaspokajać potrzeby użytkownika oraz oferować mu przyjazny interfejs, dzięki czemu otrzyma on dokładnie to, czego poszukiwał. W kontekście coraz inteligentniejszych algorytmów indeksujących nie ma innej drogi do sukcesu w SEO niż stworzenie sprawnej technicznie platformy oraz szybkie reagowanie na zmieniające się potrzeby użytkownika.
Do sukcesu w interfejsie przekładającym się na poprawę pozycji w wynikach wyszukiwania prowadzi kilka prostych zasad. Przede wszystkim koncentrujmy się na tym, czego szukają odwiedzający i eksponujmy najbardziej wartościowe treści w części strony widocznej zaraz po jej otworzeniu.
Nachalny pop-up informujący o sezonowej obniżce czy możliwości zapisu do newslettera drastycznie zwiększa ryzyko, że użytkownik zamiast szukać sposobu na wyłączenie okienka zwyczajnie opuści naszą stronę. Ograniczajmy zatem ilość widocznych elementów do absolutnego minimum, oferując w ten sposób odbiorcy esencję najbardziej wartościowych treści. W dokonywaniu tego typu zmian warto wesprzeć się pomocą kogoś z zewnątrz. Planując samodzielnie swoje strony często bezrefleksyjnie realizujemy strategie, które ostatecznie czynią portal mniej atrakcyjnym dla odbiorcy.
Jeżeli zaś chodzi o treść – niezależnie od tego, czy są to wpisy blogowe czy opisy produktów – stosujmy prosty, zrozumiały język oraz unikajmy utartych sformułowań, używanych od lat w świecie marketingu. Stawiając na prostotę i oryginalność przekazu zwiększamy swoje szanse na utrzymanie uwagi użytkownika na dłużej. Fakt ten zostaje odnotowany przez algorytmy indeksujące, co skutkuje poprawieniem naszej punktacji w rankingu Google.
UX w e-commerce – co ma największe znaczenie?
Nawet najlepsza punktacja SEO na nic nam się nie przyda, jeśli nasz internetowy sklep nie będzie przynosił dochodu. Podstawą dla UX w e-commerce jest maksymalne uproszczenie struktury sklepu, szczególnie jeżeli mówimy o drodze użytkownika od zainteresowania się produktem po zrealizowaną płatność. W przytłaczającej większości przypadków potknięcia na tym odcinku procesu sprzedażowego decydują o tym, że nasz klient wybiera bardziej przyjazny technicznie sklep konkurencji.
Istotnym elementem każdego sklepu jest dobrze zrealizowany mechanizm wyszukiwania produktów. Przewidujące potrzeby użytkownika filtry, elastyczny system wyszukiwania konkretnych fraz czy wreszcie algorytm sugerujący produkty, które mogą przypaść użytkownikowi do gustu to te elementy naszej strony, które w pierwszej kolejności będą generować ruch w naszym sklepie.
Podstawą skutecznej konwersji jest jednak prosty, szybki i godny zaufania system płatności. Zróbmy wszystko co w naszej mocy, aby przycisk „idź do kasy” był dobrze widoczny, a wszystko co następuje po jego użyciu przebiegało jak najsprawniej. Często popełnianym błędem w tym aspekcie jest wprowadzenie obowiązkowej rejestracji w serwisie każdego kupującego.
Takie działania wydłużają i utrudniają podróż naszego klienta, generując dodatkowe problemy takie jak spóźniający się link aktywujący konto czy trudności ze znalezieniem oryginalnego loginu. Rezultatem zazwyczaj jest poszukiwanie podobnego sklepu, który daje możliwość dokonania zakupów jako gość – bez konieczności rejestracji, przy podaniu minimalnej ilości danych potrzebnych do wysyłki produktu.
Zadbajmy również o sprawną bramkę płatności, dającą jak najwięcej opcji opłacenia zamówienia. Dzięki temu zyskamy pewność, że nasz klient sfinalizuje swój zakup w szybki i wygodny sposób, co dodatkowo wywoła w nim pozytywne skojarzenia dotyczące naszego sklepu.
Jak stworzyć stronę, która przyniesie nam sukces w biznesie?
Jak zatem widzimy – w dobie inteligentnych systemów indeksujących UX i SEO to nierozerwalnie związane ze sobą pojęcia. Od przebiegu podróży naszego użytkownika i czasu spędzanego przez niego na naszej stronie bezpośrednio zależeć będzie nasza punktacja w wynikach wyszukiwania – a wszystko wskazuje na to, że z biegiem czasu tendencja ta będzie się tylko nasilać.
Projektując lub usprawniając swoją stronę internetową pamiętajmy, żeby uwzględnić wspomniane wyżej zasady oraz upewnijmy się, że jest ona tak samo przystępna i przejrzysta na każdym urządzeniu, z którego może korzystać nasz klient – od smartfonu przez tablet aż po wyposażony w ogromny monitor komputer stacjonarny. W ten sposób stworzymy przyjazne miejsce w sieci, do którego nasi klienci nie tylko będą chętnie powracać, ale także z przyjemnością polecą je innym.