Poradnik Przedsiębiorcy

Pozycjonowanie stron internetowych

1. Czym jest pozycjonowanie stron?

Pozycjonowaniem strony internetowej nazwiemy ogół czynności z zakresu marketingu i IT, których wdrożenie wpływa na poprawę widoczności witryny w organicznych wynikach wyszukiwania w wyszukiwarce Google na wybrane wcześniej kluczowe frazy. Uzyskanie wyższej pozycji w naturalnych wynikach wpływa na większy ruch na stronie i poprawę konwersji. Możemy wydzielić działania powiązane ze strukturą wewnątrz strony (on-site) i takie, które kierują do witryny z innych serwisów (off-site). W Polsce synonimem słowa pozycjonowanie jest SEO, czyli Search Engine Optimization (optymalizacja stron internetowych).

2. Od czego zależy pozycja w wyszukiwarce Google?

Chcąc uzyskać wysokie pozycje w wyszukiwarce Google musimy zadbać o kilka istotnych elementów. Przeważnie na początku sprawdza się poprawność danych strukturalnych, dba o user experience (UX) i optymalizuje zdjęcia oraz grafiki. Chcąc osiągnąć wysokie pozycje w wyszukiwarce Google konieczne jest zadbanie o unikalny i wartościowy content oraz o umieszczenie na stronie najważniejszych fraz branżowych. Kolejnym krokiem jest weryfikacja profilu linkowego i zadbanie o właściwy link building. Jeśli prowadzimy działalność lokalną, warto utworzyć profil w Google Moja Firma i udostępnić naszą geolokalizację. Znacznie szybciej wypozycjonujemy frazy lokalne, a dodatkowo potencjalni klienci będą mogli sprawdzić na mapie, gdzie znajduje się nasza siedziba, będą też mieć dostęp do informacji na temat profilu firmy, oferowanych produktów, numeru telefonu, godzin otwarcia i będą mogli przeczytać opinie.

3. Czynniki rankingowe off-site i on-site

Jeśli ktoś interesuje się tematem zapewne wie, że istnieją również tzw. czynniki rankingowe, które pełnią bardzo ważną rolę w skutecznym pozycjonowaniu. Co ważne Google nie podaje dokładnie, które elementy oddziałują na wysoką pozycję w organicznych wynikach wyszukiwania. To, co wiemy do tej pory to efekty analiz osób zajmujących się pozycjonowaniem. Opierając się na tych badaniach jesteśmy w stanie wyodrębnić kilka niezwykle istotnych czynników, które z pewnością mają ogromny wpływ na zajmowaną pozycję w naturalnych wynikach wyszukiwania. Czynniki rankingowe można rozdzielić na te skupiające się na off-site i on-site. Wymogi off-site to te, które nie są wprowadzane na naszej stronie, ale na witrynach zewnętrznych. Chodzi tutaj o liczbę linków prowadzących do naszej witryny, a także to czy te odnośniki są odpowiedniej jakości. Równie ważna jest treść, na której znajdują się linki kierujące na naszą stroną. Content powinien być zbliżony tematycznie, roboty Google biorą też pod uwagę ilość wejść na witrynę zawierającą link oraz ilość odrzuceń z wejść na stronę. Wymogami on-site jest przede wszystkim właściwa optymalizacja strony pod kątem technicznym. Konieczne jest zbadanie o prawidłowe znaczniki meta title, meta description i nagłówki H1-H6, warto umieścić w nich kluczowe dla nas frazy. Słowa kluczowe muszą też się znaleźć w treści znajdującej się w witrynie. Kolejnym krokiem jest zbadanie o szybkie ładowanie się witryny i dostosowanie jej do urządzeń mobilnych. Coraz więcej osób przegląda strony na smartfonie, w związku z czym Google również zwraca na tę kwestię uwagę. Szybkość ładowania się witryny to w ostatnim czasie jeden z najistotniejszych czynników rankingowych, który ma ogromny wpływ na pozycjonowanie stron. Następną kwestią, o której należy pamiętać jest linkowanie wewnątrz strony, tworzenie unikalnych i użytecznych dla odbiorców treści oraz optymalizacja obrazków i grafik na stronie. Do czynników rankingowych zalicza się również aktualizowanie i długość contentu na stronie oraz wiek domeny.

4. Jak powinna wyglądać strategia pozycjonowania strony?

Jeśli chcemy skutecznie wypozycjonować witrynę w organicznych wynikach wyszukiwania konieczne jest opracowanie właściwej strategii, która będzie uwzględniać plan marketingowy oraz cele firmy. Strategią pozycjonowania są wszystkie te czynności, które należy wykonać, żeby poprawić zajmowaną pozycję w wynikach organicznych, zwiększyć ilość użytkowników odwiedzających witrynę, a w konsekwencji osiągnąć lepszą konwersję i wyższe zyski firmy. W pierwszym etapie należy wypisać, jakie są potrzeby i cele firmy oraz zaplanować wszystkie działania. Konieczna jest też dokładna analiza działań marketingowych konkurencji. Dowiemy się, z jakich form promocji korzystają inni, jakie słowa kluczowe są dla nich ważne, które frazy są opłacalne, a których nie warto pozycjonować. Inną niezwykle ważną kwestią jest określenie naszej grupy docelowej, jeśli chcemy żeby nasza oferta była atrakcyjna musimy wiedzieć do kogo kierujemy nasz przekaz marketingowy. Nie da się bowiem skutecznie zadowolić każdego. Tworząc strategię marketingową nie można zapominać o liście fraz do pozycjonowania. Warto skorzystać z dedykowanych narzędzi do analizy słów kluczowych, sprawdzić jakie są obecnie trendy i co wpisują użytkownicy bezpośrednio w wyszukiwarce Google. W zależności od profilu firmy warto pozycjonować frazy lokalne zawierające nazwę województwa, miejscowości, dzielnicy lub z długiego ogona tzw. long tail. Nie ma sensu proponować ogólnych fraz, bo czas oczekiwania na efekt będzie długi, a samo wypozycjonowanie ogólnej frazy będzie drogie, a w konsekwencji może okazać się, że tylko zwiększyła ona współczynnik odrzuceń z wejść na stronę. Przykładowo jeśli pozycjonujemy frazę buty, a w swojej ofercie mamy tylko obuwie dziecięce, to wszystkie osoby, które szukają butów damskich i męskich zaraz po wejściu na naszą witrynę ją zamkną. To informacja dla robotów Google, że użytkownik nie znalazł tego czego szukał. Jeśli sytuacja będzie się często powtarzać, to Google obniży ranking strony, co negatywnie wpłynie na pozycjonowanie. Kolejnym niezwykle istotnym krokiem jest zoptymalizowanie strony i jej zawartości oraz zadbanie o wartościowe linki przychodzące. Zwieńczeniem dobrej strategii marketingowej powinna być analiza uzyskanych wyników i ewentualne wdrożenie zmian.

5. Ile trwa pozycjonowanie stron?

Najczęściej zadawanym pytaniem przez potencjalnych klientów jest kwestia oczekiwania na efekty, czyli ile czasu trwa pozycjonowanie? Oczywiście każdy, kto zna się chociaż trochę na temacie pewnie wie, że pozycjonowanie wymaga trochę czasu, bo m.in. roboty Google muszą zaindeksować nasze działania. Warto pamiętać, że pozycjonowanie to proces ciągły, czyli po osiągnięciu wysokich pozycji nie możemy spocząć na laurach, bo konkurencja nas wcześniej czy później wyprzedzi. Uzyskanie czołowych wyników z reguły zajmuje ok. miesiąca lub dwóch dla niszowych fraz do nawet kilku miesięcy dla trudnych słów kluczowych. Wszystko zależny od wielu czynników m.in. konkurencyjności fraz, optymalizacji strony, jakości i ilości treści w witrynie zawierającej pozycjonowanie słowa kluczowe, działań konkurencji, czy to frazy lokalne czy ogólne itp. Możemy przyjąć, że proste, lokalne frazy będą potrzebować ok. 2-4 miesięcy, dla trudniejszych fraz czas potrzebny do uzyskania czołowych miejsc to ok. 5-7 miesięcy, a te naprawdę konkurencyjne słowa kluczowe będą potrzebowały nawet kilkunastu miesięcy.

6. Korzyści pozycjonowania strony internetowej

Prowadząc działalność w Internecie pozycjonowanie strony jest tak naprawdę koniecznością. Zalet pozycjonowania jest wiele, dlatego warto pomyśleć nad taką formą reklamy i poprawić widoczności strony w wyszukiwarce Google. Nie zapominajmy, że wyszukiwarka to pierwsze miejsce, gdzie obecnie użytkownicy szukają produktów lub usług. Wysoka pozycja to gwarancja większego ruchu na stronie i dotarcia z usługami do nowych klientów. Im więcej fraz pozycjonujemy tym szansa na prześcignięcie konkurencji jest większa. Warto pamiętać, że w dobie pandemii koronawirusa coraz więcej firm oferuje swoje produkty w sieci, więc konkurencja cały czas wzrasta. Kolejną korzyścią pozycjonowania jest łatwe budowanie relacji z klientami i poprawa rozpoznawalności marki lub brandu. Poza tym w dłuższym czasie koszt pozycjonowania jest niższy aniżeli innych form reklamy, dzięki czemu wraz ze wzrostem klientów rosną zyski firmy.

7. Jak wybrać agencję SEO?

Na rynku znajdziemy wiele agencji SEO, dlatego nie jest łatwo znaleźć tę odpowiednią. W zależności od naszych potrzeb możemy kierować się ceną i tutaj rodzi się pytanie, czy tanie pozycjonowanie jest w ogóle skuteczne? Przecież koszt pracy pozycjonerów jest duży, warto wspomnieć też, że agencje SEO korzystają z profesjonalnych narzędzi, które z reguły nie są tanie. W związku z tym większość znanych firm pozycjonujących rozlicza się w stałym wariancie abonamentowym lub ewentualnie w systemie łączonym, czyli niższy abonament + płatność za efekt. Pozycjonowanie w rozliczeniu za efekty nie jest już popularne, a niekiedy może wiązać się z niedozwolonymi przez Google praktykami. Nieuczciwa firma chce szybko osiągnąć efekt niskim kosztem. Kolejnym ważnym aspektem jest doświadczenie w pozycjonowaniu. Warto sprawdzić od ilu lat firma działa na rynku, przejrzeć listę klientów w portfolio i zweryfikować, jakie możemy znaleźć opinie w Internecie na jej temat. Nie ma lepszej reklamy aniżeli zadowoleni klienci. Warto również zwrócić uwagę na zapisy w umowie, czy treść zgadza się z tym, co oferował nam wcześniej sprzedawca? Nie warto podpisywać długoterminowych umów, bo nie ma sensu związywać się z agencją na dłuższy czas. Jeśli po kilku miesiącach nie będzie efektów, niestety nie będziemy mogli wypowiedzieć umowy. 

Virtual Development ma w swojej ofercie umowę podpisywaną na czas nieokreślony z miesięcznym okresem wypowiedzenia, dzięki czemu klienci w każdej chwili mogą ją rozwiązać. Dowiedzmy się też, w jaki sposób agencja SEO będzie nam prezentować wyniki swojej pracy, czy będziemy mieć dostęp do comiesięcznych raportów?

-------------------------------------------

Agencja SEO – Virtual Development

Telefon: 515 280 209

www.vd.pl

 

 Artykuł partnera, tekst zewnętrzny