Tło strzałki Strzałka
0 0
dni
0 0
godz
0 0
min
0 0
sek

Pivot w start-upie i zarządzanie zmianą

Nasz ekspert:
Artykuły autora

Wielkość tekstu:

Strategia działań i model biznesowy w start-upie są istotne, nie można bowiem liczyć na przypadek. Dlatego też działanie na oślep z pewnością nie przyczyni się do sukcesu. Należy mieć jednak świadomość, że raz obrana ścieżka nie zawsze jest tą właściwą i musimy być elastyczni. Jeżeli pomysł się nie sprawdza, rozwiązania nie są do końca takie, jak tego oczekiwaliśmy, a klientów nie przybywa, być może czas na znaczny zwrot akcji. Pivot, bo o nim mowa, może nam pomóc utrzymać się na rynku.

Radykalna zmiana kierunku start-upu

Załóżmy, że twój start-up znajduje się na etapie, w którym prace nad projektem się zakończyły, a przed tobą jest wypuszczenie produktu czy usługi na rynek. Po fazie testów, sprawdzeniu potrzeb potencjalnych klientów i dopasowaniu do nich każdego szczegółu, jesteś gotowy, by rozpocząć sprzedaż. Robisz to i nagle okazuje się, że wszystko idzie nie po twojej myśli. Użytkownicy skupiają się na zupełnie odmiennych funkcjach, niż przypuszczałeś lub zainteresowanie, mimo wcześniejszych tekstów, okazuje się znikome. Masz dwa wyjścia - albo czekać, aż coś się zmieni, albo szybko rozpocząć ponownie prace.

To, że masz już wyznaczoną strategię i kierunek, w którym chcesz iść, nie znaczy, że nie możesz tego pod żadnym pozorem zmienić. Wręcz przeciwnie - kiedy staniesz w miejscu, ślepo trzymając się założeń, prawdopodobnie zaczniesz się cofać. Owszem, strategia jest bardzo ważna, jednak nie możesz zamykać się na zmiany. Słuchaj użytkowników, czytaj, obserwuj i eksperymentuj - właśnie na tym polega start-up.

Kiedy zorientujesz się, że coś poszło nie tak i produkt albo nie sprzedaje się w ogóle, albo używany jest w innej formie, niektóre funkcje są wykorzystywane zupełnie inaczej lub po prostu pomijane - zmień projekt! Pivot jest dużą zmianą początkowego pomysłu, która może sprawić, że od początkowej strategii odsuniesz się maksymalnie, ale osiągniesz sukces! Jeżeli chcesz, aby twój start-up osiągnął zyski, musisz zmieniać jego kierunek za każdym razem, kiedy okaże się, że wcześniejsze założenia zupełnie nie zgadzają się z rzeczywistością. Zmieniaj, eksperymentuj i modyfikuj, dopóki nie osiągniesz tego, co sobie zakładałeś.

Pamiętaj jednak, że radykalne zmiany trzeba dokładnie przemyśleć, ponieważ po drodze możemy zmodyfikować coś, co działało naprawdę dobrze. Tego raczej starajmy się ominąć. Kiedy zmienimy coś w sprawnym i potrzebnym miejscu, prawdopodobnie szybko będziemy chcieli do tego powrócić, a może to być już zwyczajnie niemożliwe. Zwracajmy jednak uwagę na wszystko, co złe, niedziałające lub niepotrzebne. Sprawdzajmy również informacje zwrotne od użytkowników, ponieważ kto lepiej niż oni zna potrzeby i oczekiwania grupy docelowej.

Radykalne zmiany nie powinny cię przerażać, są bowiem połączone z rozwojem, który powinien być twoim celem. Jeżeli chcesz, by firma przynosiła ci zyski, nie możesz bać się innowacji, w zdecydowanej większości przypadków mogą ci one jedynie pomóc. Musisz zobaczyć w nich szansę dla siebie i swojego przedsiębiorstwa.

Czas po zmianach może być trudny

Kiedy powinniśmy pomyśleć nad zmianą? Przede wszystkim, kiedy produkt nie spełni oczekiwań klientów. Przyjrzyjmy się mu jednak dokładnie. Być może wystarczy jedna, znacząca zmiana i zaczną go chętniej nabywać?

Kiedy już jednak zdecydujemy się na pivot, pamiętajmy, że czas po zmianach może być dla nas trudny. Musimy brać pod uwagę, że odezwą się do nas odbiorcy, którzy nie chcieli innowacji, którym wiele rzeczy będzie przeszkadzać, być może nawet zrezygnują z naszej oferty. Z każdej takiej lekcji trzeba jednak wyciągać odpowiednie wnioski. Sprawdzać wszystko, o czym mówią odbiorcy, wprowadzać zmiany, z czasem powinno być tylko lepiej, jeżeli oczywiście wszystko przebiegnie sprawnie.

Pivot - poznaj popularne przykłady

Choć często nie jesteśmy tego świadomi, światowi giganci również przeprowadzali pivoty w swoich projektach. Dzięki temu osiągnęli ogromny sukces. Warto przyjrzeć się temu z bliska.

YouTube

YouTube jest dzisiaj prawdziwym gigantem. Wyświetlenia liczy w miliardach. Jego kariera toczyła się dość szybko, wystartował bowiem w 2005 roku, a już rok później został sprzedany firmie Google. Jego twórcy, Chad Hurley, Steve Chen i Jawed Karim, stali się wówczas najmłodszymi miliarderami na świecie.

Kilka lat później jeden z założycieli wyjawił jednak, że początkowo serwis miał mieć zupełnie inne przeznaczenie. Filmiki miały być krótkimi przedstawieniami osób, a portal… serwisem randkowym. Jednak w kilka dni po otwarciu na stronie zupełnie nic się nie działo. Wtedy twórcy podjęli szybką decyzję o zmianie kierunku start-upu. Postawili na witrynę, na której użytkownicy mogą wstawiać dowolne video. Format sprawdza się niezmiennie od lat.

Twitter

Początkowo ten portal z mikroblogami miał być zupełnie czymś innym. Nazywał się Odeo i można było na nim umieszczać nagrania głosowe w formacie mp3. Później twórcy wpadli na pomysł, że koncepcję trzeba zmodyfikować, dlatego chcieli dzielić się na stronie podcastami. W tym samym czasie z tym samym pomysłem wyszło jednak Apple, konkurencja więc biła ich na głowę. Dlatego też twórcy podjęli szybką decyzję - kompletna zmiana początkowych założeń miała sprawić, że odniosą sukces.

Właśnie wtedy wymyślono, że będzie to platforma mikroblogowa. Pomysł doskonale się sprawdził, a dzisiejszy Twitter jest najpopularniejszą stroną, na której można zostawiać krótkie komunikaty.

Groupon

Z kolei Groupon początkowo był czymś w rodzaju serwisu społecznościowego, na którym ludzie gromadzili się, by rozpocząć wydarzenie. Szybko jednak okazało się, że zamiast planowania protestu czy manifestacji, ludzie wolą np. grupowo zamówić pizzę.

Portal zmienił więc swoją funkcję i stał się platformą zakupów grupowych, jaką znamy obecnie.

Wiele prawdziwych gigantów odniosło sukces dzięki dużym zmianom. Dlatego też bezsprzeczne jest, że trzymanie się początkowego pomysłu nie zawsze zaprowadzi nas do sukcesu. Być może to już czas, aby w twojej firmie wprowadzić pivot, który wyniesie cię na szczyt?

Artykuły
Brak wyników.
Więcej artykułów
Wzory
Brak wyników.
Więcej wzorów