Poradnik Przedsiębiorcy

Logistyka w e-commerce - jaki model logistyczny wybrać?

Nieważne, czy prowadzisz sklep online czy offline, potrzebujesz solidnego modelu logistycznego, który będzie sprzyjał Twoim możliwościom finansowym i technologicznym. Otworzenie sklepu internetowego nie opiera się tylko i wyłącznie na pomyśle, stworzeniu strony oraz zgromadzeniu towaru. Jest to szereg wielu innych działań - towar należy przecież przechowywać w odpowiednim miejscu. Jeżeli nadal uważasz, że wybór logistyka w e-commerce i zarządzanie towarem jest proste, zapraszamy w krótką podróż po modelach logistycznych w e-commerce.

Logistyka w e-commerce - co jest ważne?

Logistyka w e-commerce to bardzo istotny element każdego przedsiębiorstwa. To w dużej mierze od niej zależy jakość naszych usług. Dlatego też, nie możemy pominąć tego faktu w planowaniu biznesu. Aby początki nie wiązały się tylko i wyłącznie z porażkami i problemami, jakie każdy przedsiębiorca może napotkać na swojej drodze, warto jest w planowaniu swojej struktury logistycznej zwrócić szczególną uwagę na:

  • dobrego dostawcę - wielu spośród prowadzących e-sklep powie, że taki nie istnieje. Nie warto jednak ulegać takiemu nastawieniu.  Idealny dostawca nie istnieje,  zawsze bowiem w jego działaniach można znaleźć coś, co będzie nam przeszkadzało. Każdy ma swoje zasady i schematy, a w przypadku branży logistycznej widać to bardzo wyraźnie. Należy więc postarać się, by stosunki z dystrybutorem były jak najlepsze. Zarówno on, jak i Ty, musicie wykazać chęć współpracy. Kompromisy są potrzebne na każdym rynku - bez nich funkcjonowanie żadnej firmy nie byłoby możliwe. Ważne jest także uzyskanie odpowiedniego poziomu obrotów. Dzięki temu możemy liczyć na rabaty lub obniżenie cen prze dostawcę. Postaw też na pozytywne nastawienie i przyjazne relacje, nikt nie lubi napiętej atmosfery w pracy.  

  • zatowarowanie sklepu - wbrew pozorom, zbyt duża ilość towaru w magazynie nie wpływa korzystnie na funkcjonowanie sklepu. Trzeba myśleć rozsądnie i nie magazynować pieniędzy. Często ten błąd popełniają początkujący handlowcy, którzy nie znają jeszcze do końca preferencji swojej grupy docelowej i bez zastanowienia inwestują w swoje zaopatrzenie. Postaraj się na początku poznać swoich przyszłych klientów i na podstawie informacji zwrotnych od nich kompletować asortyment. Nie warto inwestować dużych pieniędzy w towar, co do którego nie mamy pewności, czy zostanie sprzedany.

  • informowanie o realizacji zamówienia - bywają takie momenty, kiedy mamy zbyt dużo zamówień i nie jesteśmy w stanie  wysłać wszystkiego w przewidzianym czasie. Sytuacje takie mają miejsce zwłaszcza przed świętami czy wakacjami. Może zdarzyć się również tak, że jakiegoś produktu zabrakło w magazynie. Nie ukrywaj tego faktu przed klientem. Otwarcie poinformuj go o tym, że może nastąpić opóźnienie w realizacji zamówienia i koniecznie podaj powód.

  • kalkulację kosztów - handlowcy dzielą się na trzy grupy: oszczędni, rozsądni i rozrzutni. Nie sposób wartościować tego podziału. Oszczędny przedsiębiorca dba o swoją firmę, liczy każdą złotówkę, by nie popaść w długi i kłopoty finansowe. Rozrzutny dba o klienta, zapewniając mu darmową przesyłkę czy pakując towar w najlepsze opakowania. Rozsądny jednak stara się pogodzić te dwa stanowiska. Jeżeli uda mu się zaoszczędzić, oferuje klientowi przesyłkę gratis. Jeżeli jednak prognozy nie są zbyt optymistyczne, nie może pozwolić  sobie na takie udogodnienia dla swoich konsumentów. Zatem to kalkulacja i odpowiednio tania logistyka w e-commerce jest podstawą w osiąganiu zysków.

Logistyka w e-commerce - który model logistyczny?

Wiemy już, na co powinniśmy zwrócić uwagę, kiedy zaczynamy naszą karierę w e-commerce i że to właśnie logistyka w e-commerce jest ważna. Równie ważne jest poznanie modeli logistycznych i wybór tego najlepszego, dla struktury Twojego sklepu internetowego. Poniżej przedstawiamy kilka z nich:

  • własny magazyn - najczęściej praktykowany i najpopularniejszy model logistyczny. Jego schemat jest bardzo prosty: zamawiamy towar u sprzedawcy, wstawiamy produkty do naszego sklepu i zamówienia realizujemy w oparciu tylko o ten towar, który właśnie mamy w magazynie. Klient szybko dostaje zamówione przedmioty i nie musi czekać, aż najpierw my dostaniemy go od dostawcy. Niestety, taki system ma także minusy - jednorazowo musimy zakupić większą ilość towaru, co oznacza, że musimy dysponować większą gotówką. Istnieje również niebezpieczeństwo, że niektóre produkty nie będą cieszyć się tak dużą popularnością i mogą leżeć w magazynie przez długie miesiące.

  • dropshipping - sklep internetowy w tym przypadku pełni rolę pośrednika między klientem, a dystrybutorem, który zajmuje się przechowywaniem towaru, pakowaniem go i wysyłaniem do klienta. Zadaniem sklepu jest natomiast pozyskanie konsumentów, zbieranie zamówień, wysyłaniem ich do dystrybucji oraz pobieranie opłat. Kwota, jaką zarabia sklep to różnica między ceną detaliczną, a hurtową. Taki model logistyczny ma wiele zalet i często decydują się na niego małe i średnie firmy oraz przedsiębiorstwa, które dopiero zaczynają swoją karierę w branży sprzedażowej. Nie potrzebujemy dużych nakładów finansowych, ani magazynu, w którym będziemy przechowywać towar. Nie ryzykujemy również, że zainwestowane pieniądze nie zwrócą się i poniesiemy duże straty. Również ilość obowiązków takiego przedsiębiorcy jest dużo mniejsza. Nie musi on pakować zamówionych produktów i zajmować się ich wysyłką. Nie ma również konieczności kontrolowania stanu magazynu czy zatrudnienia dużej ilości pracowników. Jednak są pewne kwestie, które powodują, że niektórzy handlowcy rezygnują z dropshippingu. Nie mamy wpływu na inwestycję, często wszystko narzucone jest z góry przez dystrybutora. Również ceny nie zawsze spełniają oczekiwania przedsiębiorców. Istotne jest również to, że na wysyłanej paczce nie zawsze widnieją dane naszej marki - zazwyczaj jest to logo dystrybutora. W ten sposób sklep traci na reklamie. Mimo to, ten model logistyczny cieszy się dużą popularnością wśród młodych firm z racji tego, że jest tani, wygodny oraz nie nakłada na przedsiębiorcę zbyt dużej ilości obowiązków.

  • pseudo-just-in-time - charakterystyczne dla tego modelu jest to, że na stronę sklepu wystawiamy wszystkie nasze towary, zaznaczając termin ich dostępności. Towar jest zamawiany u dystrybutora w chwili, kiedy klient złoży zamówienie. Tak, jak w przypadku poprzedniego modelu, nie musimy dysponować dużym nakładem finansowym i nie magazynujemy naszych pieniędzy. Konieczne jest jednak zintegrowanie systemu sklepowego z systemem dostawcy. Nie możemy dopuścić do tego, że informacja o dostępności towaru będzie niejasna, musimy mieć pełen obraz towaru, jakim dysponuje w danym momencie nasz dystrybutor. Drugim dosyć istotnym minusem jest długi okres wysyłki towaru. Dla klienta zazwyczaj ważna jest  szybka realizacja zamówienia, a w tym przypadku niestety nie może na to liczyć. To działa na niekorzyść sklepu, przez co w wielu przypadkach traci on klientów.

  • brokering towarowy - bardzo rzadko wykorzystywany w Polsce model. Droga, jaką musi pokonać towar jest w tym przypadku bardzo długa. Klient zamawia u nas produkt, my składamy zamówienie u  dystrybutora, a ten u producenta. To może wiązać się z  pewnych nieporozumieniami, niedoinformowaniem w kwestii dostępności towarów oraz bardzo długim okresem realizacji zamówienia. Plusem jest jednak to, że mamy możliwość zaprezentowania klientom szerszej oferty. Trzeba jednak zaznaczyć, że unikatowy produkt może dotrzeć do klienta po upływie dłuższego czasu.

  • extended shopping - w tym przypadku obowiązki właściciela sklepu ograniczają się jedynie do kierowania ruchem sklepu. Dystrybutor zajmuje się całą resztą, co oznacza, że sklep obsługiwany jest w całości przez dostawcę. Zaletą jest z pewnością to, że nasze obowiązki ograniczają się do minimum i nie musimy poświęcać na prowadzenie działalności tak dużej ilości czasu, jak w przypadku poprzednich modeli. Niestety, prowadzenie  e-sklepu za pomocą modelu extended shopping wiąże się z tym, że nie mamy wpływu na cenę produktu, obsługę klienta oraz wynagrodzenie. Na taki model logistyczny decydują się najczęściej witryny o dużym ruchu, które niekiedy nie są bezpośrednio nastawione na sprzedaż.

Logistyka w e-commerce jest bardzo istotnym elementem prowadzenia własnego sklepu internetowego. Ma ogromny wpływ na to, jak szybko oraz z jakim skutkiem będą realizowane zamówienia. Dla klienta liczy się przede wszystkim jakość obsługi oraz szybkość otrzymania produktu, dla przedsiębiorcy natomiast ważne jest zminimalizowanie kosztów do minimum oraz dysponowanie ilością towaru na tyle dużą, żeby móc zaspokoić potrzeby każdego klienta. Nie do końca jest możliwe pogodzenie preferencji zarówno firmy, jak i konsumentów. Trzeba postawić sobie cel, starać się skutecznie go realizować i stale dążyć do rozwoju firmy. 

Szukasz więcej informacji o handlu w internecie? Sprawdź, czy newsletter to skuteczne narzędzie promocji.