Do kluczowych wyborów należy lokalizacja sklepu lub siedziby firmy. Prowadząc działalność gospodarczą, należy podjąć wiele różnego rodzaju decyzji, które będą miały wpływ na sposób funkcjonowania danej firmy, jej rozwój oraz sukcesu przedsiębiorcy. Lokalizacja sklepu lub siedziby firmy jakie ma znaczenie? Czym należy się kierować, poszukując miejsca, które będzie stanowiło wizytówkę danego przedsiębiorstwa ?
Lokalizacja sklepu lub siedziby firmy
Na początku trzeba zastanowić się, jakiego lokalu właściwie szukamy. Lokalizacja sklepu lub siedziby firmy wymaga innych kryteriów wyboru. Specyfika prowadzonego biznesu nie pozostaje bez znaczenia. Lokalizacja sklepu lub siedziby firmy już na samym początku odgrywa ogromne znaczenie w procesie rozwoju firmy. Należy więc zwrócić uwagę na poniższe kwestie:
- rodzaj branży, w jakiej działamy,
- przeznaczenie lokalu – sklep czy siedziba,
- wymogi prawne, które musi spełniać dany lokal (w przypadku gastronomii lokale muszą być odpowiednio wyposażone),
- bliskość konkurencji.
Ważne! Lokalizacja sklepu lub siedziby firmy ma znaczenie. Koszty wynajęcia lokalu, często stają się głównym kryterium wyboru. Zawsze należy brać je pod uwagę, ale nie powinno się ich traktować jako najważniejszego czynnika mającego wpływ na podjęcie ostatecznej decyzji. Czasami konieczność uiszczania wyższego czynszu za pomieszczenia w dobrej lokalizacji opłaca się kilkukrotnie. |
Idealna lokalizacja sklepu
Wybierając pomieszczenia, w których będzie znajdował się twój sklep, zastanów się, gdzie klienci najczęściej zaopatrują się w podobne produkty. Wbrew pozorom sąsiadowanie z konkurencją daje możliwość uzyskania ponadprzeciętnych zysków. Konsumenci lubią mieć wszystko w jednym miejscu, jeśli wybierają się na zakupy z zamiarem nabycia konkretnej rzeczy. Kupując meble, klienci wybiorą się w ten rejon miasta, w którym znajduje się kilka konkurencyjnych sklepów meblowych. Dzięki temu klienci w jednym miejscu mogą przejrzeć oferty różnych sprzedawców, nie tracąc czasu na dojazdy.
Następnie musisz także przemyśleć, czy branża, w której działasz, wymaga od ciebie prestiżowej lokalizacji sklepu. Jeśli sprzedajesz biżuterię, powinieneś poszukiwać lokalu w galerii, centrum miasta, rynku, gdzie przemieszczają się osoby, które stać jest na zakup złotych kolczyków czy srebrnego zegarka. Nie powinieneś lokalizować sklepu jubilerskiego na obrzeżach miasta.
Zwróć także uwagę, czy w pobliżu lokalu, który chcesz wynająć, znajdują się przedsiębiorcy sprzedający komplementarne produkty. Dobrze jest posiadać sklep obok przedsiębiorstw działających w podobnych branżach, gdyż dzięki temu klient w jednym miejscu będzie mógł kompleksowo zaopatrzyć się w produkty, których potrzebuje.
Dodatkową kwestią, na którą powinieneś zwrócić uwagę, jest dostępność parkingu. Nikt nie lubi robić zakupów w miejscu, w którym musi polować na wolne miejsce postojowe. Poszukując idealnej lokalizacji sklepu w dużym mieście, pomyśl także o bliskości przystanków komunikacji miejskiej.
Lokalizacja siedziby firmy
Poszukując pomieszczeń, które będą służyły jako siedziba firmy, należy kierować się nieco innymi kryteriami niż w przypadku podejmowania decyzji odnoszącej się do lokalizacji sklepu. Wybierając pomieszczenia biurowe, weź pod uwagę:
- skomunikowanie z innymi częściami miasta – będziesz zatrudniać pracowników zamieszkujących różne rejony miasta, w którym działasz. Jeśli chcesz przyciągnąć specjalistów, spraw, aby twoja lokalizacja była atrakcyjna,
- przyszłość i rozwój firmy – jeśli zamierzasz rozbudowywać swoją działalność, zdecyduj się na pomieszczenia biurowe w takim miejscu, w którym możliwe będzie wynajęcie dodatkowych pokojów. Nie chciałbyś, aby twoi pracownicy musieli pracować w małych boksach, prawda?
- dostępność miejsc parkingowych – dla ciebie, twoich pracowników oraz kontrahentów,
- ulgi w podatkach – często na terenie miast wydzielone są specjalne strefy ekonomiczne lub obszary, w których wynajęcie pomieszczeń biurowych będzie wiązało się z poniesieniem niższych kosztów,
- możliwość podpisania długoterminowej umowy najmu – nie decyduj się na lokalizację siedziby firmy w budynku, który za pięć lat ma zostać wyburzony czy przekształcony na hotel. Klienci przyzwyczajają się do siedziby firmy.