Pani Jola wyróżniła się na tle kolegów, wręczając swojej koleżance z pracy nietuzinkowy prezent - ręcznie malowany mikser, ozdobiony orientalnymi wzorami.
Pan Zygmunt zaskoczył swojego szefa, wręczając mu kolaż na temat ich firmy, którego wykonanie zlecił w e-sklepie.
Dzieci ufundowały na koniec szkoły swojej wychowawczyni paterę z ich wygrawerowanymi podobiznami jako pamiątkę paru lat spędzonych razem.
Przykłady powyższe wskazują, jak szeroką gamę pomysłów na własny biznes możesz samodzielnie zrealizować. Wystarczy tylko uwolnić umysł od schematów.
Krok pierwszy - pomysł na biznes i gdzie może być mój rynek
Najłatwiej zacząć pierwszy biznes, opierając się o znajomych i znajomych swoich znajomych na zasadzie budowy własnego rynku pocztą pantoflową. Jednak to tylko wstęp, bo taki rynek jest ograniczony - przyjaciele często kupią coś od ciebie z samej życzliwości.
Na dłuższą metę na tym etapie nie da się przeżyć, a co dopiero rozwijać.
Najlepszym w tym momencie rozwiązaniem jest wejście z biznesem w internet. Umożliwia on właściwie nieograniczony dostęp do klienta. Jednak nie ma nic za darmo, tutaj także trzeba się napracować.
W przeciwieństwie do realnego świata w internecie nie od razu musisz płacić - jeżeli poświęcisz trochę czasu, zgromadzisz pokaźny zestaw porządnych narzędzi dostępnych w podstawowym zakresie za darmo (na tym etapie nie potrzebujesz nic zaawansowanego).
- Darmowa platforma sklepów internetowych - platforma Pasejo.pl
- Programy wsparcia dla nowych firm - księgowość internetowa 12 m-cy za free
- Prowadzenie bloga eksperckiego - zobacz omówienie w artykule
- Resztę pracy wykonasz, pisząc osobiście na forach i serwisach społecznościowych.
Krok drugi - organizacja pracy sklepu
E-commerce różni się od tradycyjnej sprzedaży przede wszystkim modelem finansowania. Każdy tradycyjny sklep musi posiadać magazyn lub dobrze zaopatrzone półki z towarem, które są niczym innym, jak zamrażarką kapitału obrotowego firmy.
W większości przypadków e-biznesie nie ma takiego problemu. Najczęstszym modelem rozliczeń jest przedpłata klienta na konto mającej nastąpić dostawy. Jednym słowem to klienci finansują twój biznes. Kluczowa w tym modelu jest logistyka, zapewnienie płynności dostaw i wykonania zleceń.
Niezbędne w tym wypadku jest posiadanie rachunku bankowego i podpisanie umowy z systemem obsługującym elektroniczne płatności typu DOTPAY.
Nie zaprzątaj sobie głowy wielością takich umów, wystarczy jeden system płatności i jedna firma kurierska (czy wiesz, że 70% przesyłek małych sklepów obsługuje Poczta Polska?).
Ograniczenie do dwóch firm obsługujących płatności i dostawy znacznie upraszcza funkcjonowanie firmy.
Daj sobie spokój z porównywarkami - nie płać haraczu, nie jest ci to potrzebne.
Trzeci krok - kreowanie potrzeb i rynku
Jeżeli nie możesz sprzedać kolejnego napoju gazowanego, sprzedaj styl życia, ukryty w bąbelkach. Każdy produkt możesz sprzedać jako coś prozaicznego lub pomyśleć i odnaleźć w nim inną wartość i właśnie ją promować - Nowy sposób na życie.
Pani Jola ze wstępu tego artykułu nie kupiła miksera z szerokiej gamy oferty AGD, a coś, co idealnie pasuje do zainteresowań koleżanki, która po wycieczce do Japonii zmieniła swój dom w świątynię buddyjską. Swoiste dzieło sztuki.
Tak więc nie sprzedawaj mikserów, pater lub grafik, a dzieła sztuki, które wpisują się w modny nurt pop artu. Zostań twórcą, nie zwykłym handlarzem.
W każdym człowieku drzemie potrzeba bycia wyjątkowym, elitarnym, posiadania czegoś ekskluzywnego. Musisz mu to dać, a to, co mu oferujesz, nie może być tandetą.
Jeżeli przejdziesz z powodzeniem te trzy kroki, nie widzę możliwości, by twoja praca nie zakończyła się sukcesem.
Pamiętaj: E-biznes to ciężka i monotonna praca, a Ty musisz się znać na wszystkim.