Poradnik Przedsiębiorcy

Maile transakcyjne - jak je wykorzystać?

Po zrobieniu zakupów w sklepie internetowym oczekujemy wiadomości z potwierdzeniem transakcji. Jesteśmy wtedy pewni, że dokonaliśmy bezpiecznego i właściwego zakupu. Takie maile otwierane są przez klientów 8 razy częściej niż pozostałe. Co to oznacza dla naszej firmy? Do czego można wykorzystać maile transakcyjne?

Do czego wykorzystać maile transakcyjne?

Jeśli klienci znacznie chętniej otwierają maile transakcyjne, a nawet czekają na nie niecierpliwie, firma powinna zastanowić się, w jaki sposób może wykorzystać je na swoją korzyść. Być może wystarczy dodać grafikę lub drobny mechanizm w treści wiadomości, aby podnieść sprzedaż. Można również zawalczyć o większe zaangażowanie klientów lub ich opinię o produktach czy transakcji. Można to zrobić za pomocą kilku sposobów. Wiele firm nie wykorzystuje tego typu wiadomości, wysyłając klientom suchy tekst. Jest to poprawne, natomiast nie wykorzystuje w pełni potencjału maili transakcyjnych.

Sposoby na wykorzystanie maili transakcyjnych

Jeśli twoim celem jest zwiększenie zaangażowania odbiorców, to mail transakcyjny jest na to idealnym momentem, gdyż cała uwaga klienta jest wtedy skoncentrowana właśnie na twojej marce. Warto wykorzystać to, aby nakłonić go do wykonania pożądanego przez ciebie działania. Oto kilka elementów, wiadomości, które można do tego wykorzystać:

  • odnośniki do mediów społecznościowych - social media to zdecydowanie nieodłączny element każdego sklepu internetowego, pozwalają na bezpośredni kontakt z klientem oraz dodają wiarygodności marce. Dlatego właśnie w mailach transakcyjnych nie może zabraknąć odnośników prowadzących do twoich profili społecznościowych wraz z zachętą do kontaktu;

Maile transakcyjne - czym są?

  • newsletter - nie zawsze jest tak, że klient, który kupił u nas produkt jest jednocześnie subskrybentem naszego newslettera. Jednak może nim zostać po odpowiedniej zachęcie. Maile transakcyjne to idealne miejsce, aby zaoferować twoim klientom rabat, upominek lub poradnik w zamian za dołączenie do listy subskrybentów. Pamiętaj tylko, aby komunikat był widoczny, zadbaj o dopracowaną grafikę i odpowiednio widoczne przyciski do podjęcia działania;

 Maile transakcyjne - jak wyglądają?

  • program lojalnościowy - w swoich mailach transakcyjnych możesz również proponować dołączenie do klubu lojalnościowego. Dzięki temu, że zaoferujesz klientom korzyści w zamian za np. zbieranie punktów, sprawisz, że chętniej do ciebie wrócą po następny zakup;

  • dodatkowy content - swoje maile transakcyjne możesz wykorzystać także do przekazania wartości dodatkowych dla klientów, np. w postaci bonusowych treści. Mogą to być posty na blogu ze zdjęciami stylizacji, w których użyto zakupionej przez klientkę sukienki lub zasadami konserwacji maszynki do golenia, która była przedmiotem tej transakcji;

  • informacje, których szuka odbiorca - większość klientów, składając zamówienie przez internet, ma wiele pytań i wątpliwości. Zazwyczaj dotyczy to bezpieczeństwa przesyłki, ewentualnej reklamacji czy formy zwrotu. Warto wyprzedzić takie pytania i zawrzeć tego rodzaju informację już w mailu transakcyjnym;

  • śledzenie przesyłki - w każdym mailu transakcyjnym powinien znaleźć się link do monitorowania przebiegu zamówienia oraz transportu przesyłki. W ten sposób klient będzie czuł się bezpieczniej oraz łatwiej mu będzie przewidzieć, kiedy otrzyma zakupiony produkt;

  • spersonalizowanie komunikatu - wykorzystaj dane pozyskane w formularzu sprzedażowym, aby zwracać się do klienta osobowo. W ten sposób zbudujesz więź, a odbiorca będzie miał pewność, że każdego traktujesz indywidualnie.

 

Maile transakcyjne a zwiększanie sprzedaży

 

Innym celem poprawy maili transakcyjnych może być zwiększenie sprzedaży. Aby osiągnąć taki efekt warto wprowadzić kilka zmian w wiadomościach potwierdzających zamówienie.

  • namawiaj do powiększenia zamówienia - to praktyka zwana up-selling. Poinformuj klienta w mailu transakcyjnym o korzyściach, które może mu przynieść zwiększenie wartości koszyka. Może to być darmowa dostawa, dodatkowe punkty w programie lojalnościowym lub upominek. Pamiętaj jednak, aby podać numer infolinii lub link do strony, gdzie klient może domówić produkt.