Poradnik Przedsiębiorcy

Innowacyjny pomysł na biznes

Start-up jest rodzajem tymczasowej firmy, której zadaniem jest stworzenie produktu lub usługi odpowiadających na ludzkie pragnienia i potrzeby. Nic więc dziwnego, że najważniejszy okazuje się tutaj innowacyjny pomysł na biznes, na podstawie którego budujemy cały projekt. Jeżeli źle przemyślimy tę kwestię, prawdopodobnie skażemy się na porażkę.

Może się wydawać, że w dzisiejszych czasach stworzenie czegoś, czego nie ma jeszcze na rynku, graniczy z cudem. Mamy wokół siebie tyle ułatwiaczy życia, że trudno nam uwierzyć w to, że coś nie powstało. Jednak choć jest w tym trochę prawdy, sprawy nie wyglądają w rzeczywistości tak źle i z pewnością da się wpaść na innowacyjny pomysł, mimo że nie jest to najłatwiejsze zadanie.

Przede wszystkim warto pamiętać o jednym – nie wolno się poddawać, kiedy początkowe założenie okaże się błędne. Jedna porażka nie powinna sprawić, że przestaniemy dążyć do celu. Próbować, aż w końcu się uda – to ważna zasada każdego start-upu.

Jak już wspominaliśmy – najważniejszy jest pomysł. Jak jednak powinno wyglądać tworzenie go? Czy możemy uchronić się przed porażką? Jak pracować? Przeczytaj artykuł, by dowiedzieć się więcej!

Przygotuj się, by stworzyć innowacyjny pomysł na biznes

Chcesz stworzyć innowacyjny pomysł na biznes, ale nie wiesz, jak zacząć i skąd czerpać informacje? Jak przygotować się do tego etapu? Po pierwsze samodzielne szukanie będzie z pewnością trudne. Burza mózgów z samym sobą może być średnio efektywnym pomysłem. Warto odnaleźć grupę ludzi, z którymi podejmiesz się tych zadań. O wiele łatwiej i efektywniej pracuje się w grupie, która doskonale się rozumie, zna i dobrze czuje się w swoim towarzystwie. Atmosfera stanowi istotną kwestię.

Inspiruj się wszystkim, co cię otacza. Obserwuj, co dzieje się w sieci, skup się na swojej codzienności, zastanów się, czego potrzebujesz, jakich rozwiązań ci brakuje. Eksperymentuj, próbuj, nie skupiaj się za bardzo na bazowym pomyśle, nie bój się go zmieniać, jeżeli stoisz w miejscu. Niech każda porażka i każdy sukces stanowią dla ciebie najlepszą lekcję.

Poszukiwanie innowacyjnego pomysłu polega również na spoglądaniu na rzeczy w taki sposób, w jaki nie robi tego nikt inny, na przyjęciu szerszego kąta, odnajdowaniu nowych zastosowań, funkcji - może to być klucz do powodzenia. Dzięki odpowiedniemu przygotowaniu rozpoczęcie właściwych zadań okaże się prostsze.

Innowacyjny pomysł na biznes - co musisz zrobić?

Jeżeli chcemy odnaleźć innowacyjny pomysł na biznes, musimy mieć oczy dookoła głowy, dlatego konieczne jest obserwowanie interesującego nas rynku i nowości, które się na nim pojawiają. Choć można mieć wrażenie, że na trendy zwrócą uwagę wszyscy, możemy stworzyć z nich swojego rodzaju bazę do naszego projektu. Nieczęsto zatrzymują się one w miejscu, zazwyczaj dość dynamicznie ewoluują, dlatego też mamy szansę trafić w miejsce stanowiące niszę.

Tworzenie innowacyjnego pomysłu na biznes polega również na dokładnym przyglądaniu się ludzkim potrzebom. Cały czas musimy pamiętać, że to właśnie je mamy zaspokajać i dla nich działać. Musimy je zauważać i próbować zrozumieć - tylko jeżeli nam się to uda, możemy rozpocząć poszukiwania idealnych rozwiązań.

Chyba nikomu nie trzeba powtarzać, jak ważna w przypadku zakładania start-upu i szukania pomysłu jest kreatywność. Rzecz jasna, zbyt wybujała może nam zaszkodzić i sprawić, że w naszych rozważaniach pójdziemy za daleko, jednak trudno sobie wyobrazić powstawanie jakichkolwiek rozwiązań bez kreatywnych ludzi w zespole

Warto również zadać sobie pytanie, czy warto kopiować to, co już zyskało popularność za granicą… i od razu odpowiedzieć sobie, że nie. Przyjrzyjmy się rynkowi, sprawdźmy, jak radzą sobie polskie strony internetowe, które są odpowiednikami zagranicznych, przetestujmy aplikacje, zobaczmy, na jakim etapie się znajdują. Najprawdopodobniej już w trakcie poszukiwań przekonasz się, że powtarzanie i kopiowanie nie jest kluczem do sukcesu.

Jeżeli masz już gotowy pomysł, zastanów się, czy w pewnym momencie nie znajdziesz się w martwym punkcie. Załóżmy, że stworzysz portal skupiający grupę ludzi. Przemyśl i przeanalizuj, co stanie się w momencie, kiedy potencjalni użytkownicy już się na nim znajdą. Czy nie okażę się, że dalej nic się nie stanie i utkniesz, a tym samym wszelkie założenia legną w gruzach? Pomyśl przyszłościowo. Przy okazji jednak pamiętaj, żeby nie wybiegać zbyt daleko w przyszłość. Choć wydaje się to nieco niedorzeczne, musisz zrozumieć, że we wszystkim musisz zachować umiar - nawet w planowaniu.

Musisz odnaleźć niszę. Pamiętaj, że nie oznacza ona miejsca, w którym działa jedna firma. Może zapełniać ją w różnym stopniu kilka projektów. Nie zapominajmy o tym, kiedy pracujemy nad naszym projektem. Nie starajmy się na siłę zapełnić całości. Bądźmy częścią, ale częścią w pełni dopracowaną!

Mam pomysł… i co dalej?

Samo posiadanie pomysłu to oczywiście nie wszystko. Nie możemy przecież od razu przekształcić go w projekt. Wszystko trzeba dokładnie sprawdzić i przeanalizować.

Przede wszystkim musimy się upewnić, że nasz pomysł jest komukolwiek potrzebny. To, że wydaje nam się, że czegoś potrzebujemy, nie znaczy, że inni ludzie również tak myślą. Jeżeli mamy odpowiednie środki, możemy zatrudnić firmę, dzięki której przeprowadzone zostaną badania rynku. Jeśli jednak nie możemy sobie na to pozwolić, nic straconego, postarajmy się zbadać bliskie nam grupy – rodzinę i znajomych. Pamiętajmy tylko, że musimy wręcz wymusić na nich szczerą opinię. Uprzejme potakiwanie z ich strony na pewno w tym przypadku nie pomoże.

Jeżeli chcemy ulepszyć coś, co już działa na rynku, musimy pamiętać, że zmiana musi być naprawdę widoczna. Jeśli wymyślimy garnek, który gotuje wodę o 3 sekundy szybciej niż zazwyczaj, nikt nie zauważy różnicy i nadal będzie korzystać z tego, co już ma w kuchni. Ulepszenie powinno być jednoznaczne z widocznymi, znaczącymi zmianami.

Powinniśmy również przekonać ludzi, że to, co robimy, jest czymś innowacyjnym i potrzebnym. Niektórzy z nas boją się nowości - rzeczy, które znamy, wydają się nam przyjaźniejsze. Start-upowcy muszą bardzo intensywnie pracować z potencjalnymi odbiorcami i pokazać im, że ich podejście jest błędne, a nowości mogą znacznie ułatwić im życie. Warto nastawić się na to, że może być to proces długotrwały, jeżeli jednak uda nam się przekonać klientów, zakończy się on sukcesem.

Dokładnie przeprowadzane badania i analizy rynku mogą nam uświadomić, że nasz pomysł jest trafiony, jednak musimy poczekać jeszcze kilka lat, by rozpocząć jego rozwijanie. Nie powinno to powodować zniechęcenia i rezygnacji. Dzięki temu możemy prognozować i ulepszać projekt przez długi czas.

4 zasady idealnego modelu biznesowego

Diana Kander w swojej książce Start-up. Postaw wszystko na jedną firmę przedstawiła 4 zasady, dzięki którym stworzyć można dobry model biznesowy dla start-upu. Każdy przedsiębiorca pracujący nad swoim pomysłem z pewnością powinien się z nimi zapoznać.

  1. Często dzieje się tak, że osoby zakładające start-up najpierw pracują nad pomysłem, obmyślają go, opracowują, po czym rozpoczynają rozwijanie projektu, tworzenie go w całości, dopełnianie. Dopiero kiedy jest on perfekcyjny, wymyślają logo oraz nazwę, a na samym końcu rozpoczynają walkę o klienta. To podstawowy błąd, który rozpoczyna niekończącą się spirale poprawek, dodatkowych kosztów i niedociągnięć. Staramy się bowiem naprawić wszystko szybko, co wprowadzić może do naszego modelu mnóstwo błędów. Prawidłowa kolejność powinna być zupełnie inna. Rozpoczynamy od opracowania pomysłu, jednak zaraz po tym kroku rozpoczynamy badania i pozyskiwanie klientów. Musimy mieć pewność, że pracujemy dla kogoś, nie tylko dla siebie, że nasz produkt czy usługa są potrzebne. Dopiero kiedy wiemy, że tak jest, rozpoczynamy rozwijanie pomysłu oraz prace nad marką.

  2. Pamiętajmy o tym, że klienci nie kupują produktu czy usługi dla samej jakości. Poszukują oni gotowych rozwiązań dla swoich problemów. I z takim podejściem powinniśmy pracować nad pomysłem. Przede wszystkim musisz zdać sobie sprawę, że twoje potrzeby mogą być inne niż oczekiwania reszty ludzi, musisz się więc nauczyć rozmawiać i poznawać odbiorców. Dzięki temu nie będziesz im oferował tylko produktu, lecz przede wszystkim rozwiązanie problemów – tego właśnie potrzebuje konsument.

  3. Jeżeli chcemy stworzyć odpowiedni model biznesowy, musimy bazować na konkretach. Tworząc plan, zapomnijmy o laniu wody. Napisanie tego, co przyjdzie nam do głowy, bez analizy, złożenie i czekanie, aż ktoś wyłoży na to odpowiednią gotówkę, jest po prostu błędne. Należy analizować, badać, gromadzić informacje, eksperymentować, sprawdzać wszystkie swoje przypuszczenia – to konieczne!

  4. Naprawdę profesjonalni przedsiębiorcy nie są ryzykantami. Mogą sprawiać takie wrażenie, jednak nie inwestują dużych pieniędzy, kiedy nie mają dużej szansy na powodzenie.

Możesz ocenić ten artykuł