Poradnik Przedsiębiorcy

Media społecznościowe w małej firmie - jak zwiększyć zaangażowanie odbiorców?

Wraz z postępem technologii i trendów konsumenckich zmieniły się również motywy determinujące decyzje zakupowe klientów. Kiedy jeszcze kilka lat temu największy wpływ na ich wybory miały radio, telewizja czy prasa, dziś to internet wiedzie prym w tej kwestii. Jednym z kanałów dotarcia do klienta są media społecznościowe, które obecnie stanowią jedne z bardziej skutecznych narzędzi w celu promocji marki. Jednak zainteresowanie, jak i samo angażowanie odbiorców w obrębie swoich treści jest sporym wyzwaniem szczególnie dla właścicieli małych firm, kiedy budżet na działania social media jest ograniczony. W artykule podpowiadamy, jak za pomocą social mediów zwiększyć zaangażowanie swoich odbiorców.

Czy media społecznościowe to dobry sposób na dotarcie do klienta?

Blisko 78% ankietowanych potwierdza, że media społecznościowe są najbardziej efektywnym kanałem działań. Takie dane wynikają z badania “The State Of Social Media 2018”. Podany wynik nie powinien być zaskoczeniem, tym bardziej przy założeniu, że obecnie aż 90% internautów korzysta na co dzień z popularnych platform. Wniosek, który się nasuwa, jasno mówi, że to właśnie w social mediach skupia się znaczna część życia internetowego. Nie dziwi zatem fakt, że firmy coraz chętniej korzystają z tej formy komunikacji z odbiorcami. Media społecznościowe to szansa na utrzymanie stałego kontaktu z klientem i budowanie pozytywnego wizerunku marki. Pośrednictwo platform społecznościowych w znacznej mierze ułatwia bowiem promowanie nie tylko marki, ale też jej produktów czy usług. Posiadanie firmowego profilu umożliwia chociażby ogłaszanie akcji promocyjnych, reklamowanie nowych produktów czy udzielanie odpowiedzi na nurtujące pytania i wątpliwości klientów.

5 kroków do zwiększenia zaangażowania klientów za pomocą social media

Krok 1. - Wybierz kanał

Wybór platformy społecznościowej powinien być uzależniony przede wszystkim od profilu działalności i rodzaju zamieszczanych tam komunikatów. Dla przedsiębiorcy kluczową wartością jest czas, dlatego nie ma potrzeby bycia obecnym na wszystkich możliwych serwisach. Od ilości dużo większe znaczenie ma jakość publikowanych treści, stąd na początku warto rozważyć, aby opracowana strategia komunikacji opierała się na jednym lub dwóch kanałach.

Liczne badania jasno wskazują, że najczęściej używaną platformą przez internautów jest Facebook. Tym samym gromadzi on największą liczbę potencjalnych odbiorców. Wśród popularnych platform kolejno znalazły się YouTube, WhatsApp, Instagram oraz Snapchat.

Krok 2. - Analizuj obecność

Aby posty swoim zasięgiem objęły jak najszersze grono odbiorców, warto publikować treści o określonych porach. W zależności od rodzaju wybranej platformy, znajomość czasu, w którym posty powinny zostać publikowane, stanowi jedno z ważniejszych kryteriów determinujących popularność komunikatu. Pierwszym krokiem jest sprecyzowanie swojej grupy docelowej i przeprowadzenie analizy persony.

Dla przykładu firma specjalizująca się w udostępnianiu programów ułatwiających zarządzanie biznesem powinna wziąć pod lupę przedsiębiorców prowadzących własną firmę, czyli osoby potencjalnie zainteresowane ich produktem. Na tej podstawie można określić, jak wygląda dzień pracy takiej osoby, w jakich porach i jak często przegląda profile społecznościowe i po prostu zacząć publikować właśnie wtedy. W ten sposób zwiększa się szansa przede wszystkim na dotarcie z komunikatem do obecnych i potencjalnych klientów.

Zdania na temat czasu publikacji postów są podzielone i wynikają w głównej mierze z licznych obserwacji, których wyniki mogą być różne dla każdej z branż. Poniżej przedstawiamy najlepsze pory publikowania komunikatów dla popularnych kanałów społecznościowych opracowane przez Hootsuite:

  • Facebook - godziny 12.00-15.00 od poniedziałku do piątku oraz 12.00 i 13.00 w weekendy

  • Instagram - najlepsze są poniedziałki, środy i czwartki w godzinach 11.00-13.00 oraz 19.00-21.00, zaś filmy warto wrzucać najlepiej po 21.00

  • Twitter - godzina 15.00 od poniedziałku do piątku, jednak specyfika tego medium powoduje, że wielu specjalistów uznaje to medium jako “real-time-social media” i tak naprawdę każda pora na wrzucenie posta jest dobra.

Krok 3. - Stosuj recykling treści

Czas i umiejętne jego planowanie jest istotnym czynnikiem w każdym biznesie. Idealnym zastosowaniem tej zasady są właśnie media społecznościowe, treści tam publikowane można bowiem wykorzystywać wielokrotnie. Takie rozwiązanie, czyli content curation, to nic innego jak wykorzystanie gotowego materiału w najbardziej zoptymalizowany sposób. Oznacza to, że notkę na blogu można podlinkować w profilach social media, a za jakiś czas zrobić z niej grafikę lub krótkie video.

Jeśli posty nie są aktualnościami, tylko mają bardziej uniwersalny charakter, warto przypomnieć o nich ponownie. W ten sposób powstaje szansa na zwiększenie jego zasięgu, ponieważ część osób mogła nie widzieć go za pierwszym razem, od momentu pierwszej publikacji przybyło kilku nowych czytelników lub po prostu nie każdy go pamięta.

Krok 4. - Bądź kreatywny

Staraj się tworzyć angażujące treści, publikując zdjęcia, cytaty, materiały video czy nawet takie, które przedstawiają firmę od kuchni. W ten sposób znacznie łatwiej zbudować autentyczną więź z odbiorcą, a urozmaicony profil stanowi niepodważalny atut, który wyróżnia go na tle konkurencji. Poza tym wielu klientów chce wiedzieć, kto go obsługuje lub po prostu, jak na co dzień wygląda życie firmowe.

Krok 5. - Pomyśl o reklamie

Zasięg organiczny dobrze wesprzeć za pomocą dodatkowych metod promowania, na przykład w ramach płatnej reklamy. Media społecznościowe w tym celu udostępniają szereg przydatnych funkcji, za pomocą których niewielkim kosztem można zwiększyć dotarcie do odbiorców i tym samym ich zaangażowanie. Decydując się na taką opcję, na Facebook lepiej skorzystać z opcji reklamy dotyczącej danego wpisu zamiast podbijać same wpisy. Aby jeszcze lepiej zwiększyć zasięg, warto spróbować targetować reklamę również na urządzenia mobilne.