Nie ulega wątpliwości, że wysoka pozycja w wyszukiwarce jest korzystna dla Twojej firmy i równa się zwiększeniu obrotów. Najszybciej osiągniesz ten efekt, łącząc ze sobą działania content marketingowe i SEO. Co jednak z social mediami – czy wpływają na algorytm Google? To nie takie proste i nawet jeśli nie wpływają na pozycję w wyszukiwarce bezpośrednio to spełniają inną, pomocniczą, rolę.
Social media a czynniki rankingowe Google
Eksperci SEO długo spekulowali nad tym, czy sygnały z mediów społecznościowych wpływają na pozycję zajmowaną przez stronę w wyszukiwarce i jeśli tak, to w jakim stopniu. Wszystko wyjaśniło się za sprawą wywiadu z Mattem Cuttsem z 2014 roku. Pracownik Google oficjalnie zaprzeczył w nim temu, że sygnały pozyskiwane z serwisów społecznościowych wpływają na algorytm wyszukiwania. Zostało to uargumentowane tym, że ilość informacji w social mediach jest po prostu zbyt duża, żeby Google mogło indeksować je na bieżąco. Poza tym znajdujące się tam sygnały są najczęściej subiektywne i ciężkie do zinterpretowania – oddzielenie wypowiedzi pozytywnej od negatywnej czy spamu byłoby niełatwe.
W jaki sposób social media pomagają SEO?
Social media mogą pozyskiwać linki typu nofollow, czyli takich, które przekazują wartości PageRank. Nie są więc w stanie wpływać bezpośrednio na organiczne wyniki Google, tak jak ma to miejsce w przypadku SEO czy content marketingu, które bazują na linkach dofollow. Za pomocą social media możesz jednak wpłynąć pośrednio na pozycję witryny. Poprzez zaangażowanie potencjalnych klientów, budujesz z nimi więź, która może się kiedyś przerodzić w zaufanie. To z kolei może wreszcie przenieść się naturalnie na bardziej „opłacalny” dla SEO grunt, np. na fora internetowe. Zdobyty w ten sposób link może otrzymać atrybut dofollow, a ten z kolei jest czynnikiem rankingowym Google. Dobrze zaplanowana strategia SEO nie może więc ograniczać się jedynie do działań krótkofalowych, których efekty widać od razu – długofalowa praca i pewna doza cierpliwości mogą przynieść równie dobre, jeśli nie lepsze efekty.
Wpływ poszczególnych SM na SEO – szybki przegląd dostępnych możliwości
Serwisy społecznościowe co prawda nie wpływają bezpośrednio na algorytm Google, mogą jednak odegrać pośrednią rolę w tym procesie. Oto krótka charakterystyka poszczególnych kanałów społecznościowych ze wskazaniem sposobu, w jaki wspierają SEO:
Google+ - jedyny kanał SM, który odgrywa rzeczywistą rolę w działaniach SEO, ponieważ pozyskiwane z niego linki posiadają atrybut dofollow. Korzystając z niego, budujesz społeczność wokół marki – dzielisz się z klientami nowościami i linkujesz do oferty. Linki dofollow zyskujesz w momencie, gdy otrzymasz od użytkowników portalu „plusika” - warto więc zadbać o wartościowy content, który zaangażuje ich i zachęci do interakcji. Przy tej okazji na osobny komentarz zasługuje inny kanał social media należący do Google, czyli YouTube. Tylko jeden link jest tam dofollow – ten przy cover photo w opisie kanału. Reszta ma atrybut nofollow;
Pinterest – działania na nim wpłyną na pozycjonowanie strony tylko pośrednio. Serwis daje możliwość zaprezentowania oferty w formie graficznej. Jeśli chcesz, aby wyszukiwarka indeksowała treści z profilu, koniecznie udostępnij je dla każdego odwiedzającego. Duża rolę odgrywa tutaj również wplatanie słów kluczowych we wszystkie treści tekstowe dostępne na stronie – mogą to być opisy marki, nazwy poszczególnych tablic ze zdjęciami, opisy pinów czy nazwy zdjęć;
Facebook – linki pozyskane z Facebooka co prawda posiadają atrybut nofollow, jednak promocja na nim zwiększa zaangażowanie klientów i pomaga w budowaniu zaufania marki. Pamiętaj jednak o tym, że robot Google porusza się po portalu jak niezalogowany użytkownik – zobaczy więc tylko te treści, które są udostępnione dla wszystkich,
Twitter – zawrotna szybkość pojawiania się nowych tweetów uniemożliwiała Google indeksowanie wszystkich treści, które pojawiały się na witrynie. Dzięki nawiązaniu współpracy między firmami, indeksowanie wszystkich hashtagów stało się możliwe – wpisując je w wyszukiwarkę, otrzymasz najnowsze informacje, które są z nimi powiązane,
Linkedin – aktywne działanie w serwisie może Ci pomóc w zwiększeniu ruchu na Twojej stronie. Jak to zrobić? Przede wszystkim używaj właściwych fraz kluczowych, które podwyższą pozycję w wyszukiwarce serwisu. Słowa kluczowe i linki możesz umieścić zarówno w opisie firmy, jak i w publikowanych przez Ciebie artykułach.
Czy warto inwestować w promocję na social mediach?
Odpowiedź na to pytanie nie może brzmieć inaczej niż: zdecydowanie warto. Linki z atrybutem nofollow, które są pozyskiwane przez social media, również odgrywają pewną rolę w poprawianiu widoczności strony w Google. Co prawda nie „oddają wartości” strony, lecz mogą przekazać część zaufania strony, na której się znajdują. Poza tym wpływają pozytywnie na całościową strukturę linków i sprawiają, że wygląda naturalniej.
W ogólnej ocenie liczy się zsynchronizowanie działań krótko- i długofalowych. Warto więc uzbroić się w cierpliwość i zainwestować w promocję marki na social mediach – w połączeniu z działaniami content marketingowymi i SEO zaprocentuje to nie tylko zwiększeniem widoczności w Google, lecz również zaufaniem klientów do marki. Korzyść będzie więc podwójna.
Agencja SEO i Content Marketingu - Content Solutions