Tło strzałki Strzałka
0 0
dni
0 0
godz
0 0
min
0 0
sek

Menedżer haseł – czym jest i czy warto z niego korzystać w firmie?

Nasz ekspert:
Artykuły autora

Wielkość tekstu:

Każdy człowiek korzystający w sposób czynny z zasobów internetu często jest zmuszony do zarejestrowania się na stronach internetowych, nawet w celu wykonania zakupów. Rejestracje te wiążą się oczywiście z koniecznością wykreowania hasła do konta. Część portali wymaga, aby hasło miało minimalną liczbę znaków, i ma szczegółowe wytyczne, które ich dotyczą – znaki specjalne, małe i wielkie litery, cyfry. Jak w dobie ataków hakerskich, a także bardzo dużej liczby kont tworzyć i zapamiętywać te hasła? Czym jest menedżer haseł? Odpowiedź na te pytania zostanie udzielona poniżej, ze szczególnym uwzględnieniem przedsiębiorstw, które często, rejestrując się na różnych stronach, przekazują im część swojej tajemnicy przedsiębiorstwa.

Czym jest menedżer haseł?

Menedżer haseł to aplikacja, której celem jest ułatwianie tworzenia, zapamiętywania i korzystania z haseł, które są niezbędne w toku korzystania z internetu, a także prowadzenia za jego pomocą działalności gospodarczej.

Menedżer może zapamiętać m.in. następujące hasła:

  • do bankowości elektronicznej,
  • do poczty elektronicznej,
  • do serwisów społecznościowych,
  • do platform sprzedażowych,
  • do kont służbowych,
  • do dysków z danymi.

Każde przedsiębiorstwo może także rozbudowywać własne systemy informatyczne i korzystać z menedżera haseł celem poprawy bezpieczeństwa pracowników oraz klientów danej platformy.

Istnieje wiele aplikacji typu menedżer haseł – i bezpłatne, i takie, które podlegają opłatom. Dla bezpieczeństwa warto skorzystać z tych aplikacji, które są polecane i ukierunkowane na przedsiębiorstwa, podejmując w tym celu odpowiedni research.

Osoba korzystająca z menedżera haseł co do zasady (mogą się one różnić pomiędzy aplikacjami) musi wymyślić i zapamiętać tylko 1 główne hasło do cyfrowego sejfu z pozostałymi hasłami. Co ważne, nawet dostawca aplikacji nie ma dostępu do zapisanych haseł – zna je wyłącznie osoba, która stworzyła główne hasło.

Najczęściej menedżery haseł stosują również dwuetapową weryfikację w sytuacji próby dostania się do bazy: prócz podania hasła, wymagają także zatwierdzenia w sposób mailowy lub poprzez numer telefonu albo – w przypadku telefonów komórkowych – skanują twarz, jak przy odblokowywaniu urządzenia.

Wartościowe menedżery haseł, które uzupełniają hasła z bazy na stronach internetowych, np. bankowości elektronicznej, mają wbudowane zabezpieczenia przed phishingiem – w sytuacji, gdyby osoba otrzymała link np. zobowiązujący ją do dopłacenia 5 gr z tytułu nieuregulowanej faktury, przy przeniesieniu na podstawioną, fałszywą stronę internetową banku menedżer haseł nie uzupełni automatycznie danych na takiej stronie, wykrywając jej nieprawidłowość.

W jaki sposób ustalać hasło, aby było to bezpieczne?

Jest wiele zasad, które przedstawia się użytkownikom internetu w zakresie ustalania haseł do kont na przeróżnych stronach. Mogą one dotyczyć mniej lub bardziej poważnych kwestii, jak zakup odzieży czy bankowość elektroniczna. Już samo porównanie tych zagadnień wskazuje, że konto do banku powinno być zabezpieczone w sposób bardziej skomplikowany niż konto do zakupów.

Obecnie funkcjonujące zalecenia co do haseł wskazują na:

  • długość hasła – minimum 8 znaków, optymalnie 12-15;
  • skomplikowanie hasła – wskazuje się, że trudniejsze do złamania są hasła składające się z wyrazów, a nie przypadkowych liter. Warto posługiwać się zwłaszcza słowami niepopularnymi, niefunkcjonującymi w codziennym życiu;
  • używanie przy jego konstruowaniu wielkich liter, liczb, znaków specjalnych;
  • niezapisywanie haseł w przeglądarce, która ma mniejsze zabezpieczenia niż przedmiotowy menedżer haseł;
  • regularne, częste zmienianie haseł – w zaleceniach pojawia się termin: nie rzadziej niż co 6 miesięcy.

Są platformy, które same wymuszają na użytkownikach cykliczną zmianę haseł, z zastrzeżeniem, że nowe hasło nie może być elementem hasła starego, że musi to być zupełnie nowy szyfr.

Tworzenie haseł przez menedżera haseł

W przypadku posiadania menedżera haseł to aplikacja będzie za nas wymyślać hasła, zmieniać je, a także wpisywać je za nas na poszczególnych stronach internetowych, platformach, w bankowości elektronicznej.

Użytkownik musi jedynie podać hasło do menedżera zadań, a aplikacja uzupełni dane do konkretnej strony internetowej.

Aplikacja tworzy hasło, które jest oceniane przez strony internetowe jako silne. Oczywiście po stworzeniu hasła przez menedżera użytkownik może również je zmodyfikować, dodając od siebie jakieś znaki – liczbowe, literowe lub specjalne.

Powszechnie wskazywane jest bezpieczeństwo korzystania z menedżerów haseł, zwłaszcza takich, które są bardzo wysoko oceniane w przestrzeni internetowej.

Poza kwestiami bezpieczeństwa podkreślana jest łatwość korzystania z tej aplikacji i znaczne usprawnienie pracy, zwłaszcza w podmiotach, których podstawą działalności jest internet.

Przykład 1.

Pan Wojciech prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży akcesoriów do kuchni za pośrednictwem internetu. Dużą część towaru sprowadza on z innych krajów, niemal ciągle pozostaje na łączach z kontrahentami. Wysyłki realizuje na terenie całej Polski – w tym celu zawarł umowy o współpracy z przedsiębiorstwami spedycyjnymi. Ma też kilku pracowników. Mężczyzna zdecydował o wprowadzeniu w zakładzie menedżera haseł, co znacznie przyspieszyło realizowanie zamówień i kupno towarów od innych przedsiębiorców. Od wprowadzenia tego usprawnienia pracownicy dużo szybciej potwierdzają przyjmowanie zamówień, zlecanie dostawy, jak również opłacanie dokonywanych przez przedsiębiorcę zakupów. Aby skorzystać z bazy haseł, należy wpisać hasło do menedżera.

Menedżer haseł w przedsiębiorstwie

W internecie funkcjonują liczne rankingi, które klasyfikują aplikacje menedżera haseł w zależności od kryteriów związanych m.in. z ich ceną.

Jak wskazano powyżej, są też nieodpłatne aplikacje w tym zakresie, ale często ich funkcjonalność jest bardzo ograniczona.

Są one np. zawężone do stworzenia kilku haseł albo nawet tylko jednego. W przypadku dużych przedsiębiorstw, dla których często internet jest głównym narzędziem pracy, jest to zupełnie chybione. Taka aplikacja nie spełni bowiem swoich podstawowych zadań, jakim jest gromadzenie szeregu haseł.

Im większe przedsiębiorstwo, tym więcej haseł do zapamiętania, np. do bankowości. Coraz częściej bowiem firmy mają więcej niż 1 konto bankowe, a nierzadko kilka w różnych bankach. Warto choćby w tym zakresie zadbać, aby hasła cechowały się wysokim stopniem skomplikowania, ponieważ idzie to w parze z ochroną przed włamaniem na konto.

Należy wskazać, że menedżer zadań jest dobrym rozwiązaniem dla każdego, nawet małego przedsiębiorstwa.

Ma na to wpływ zwłaszcza korzystanie z bankowości elektronicznej – każdy przedsiębiorca, który jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, jest wskazywany na Białej liście podatników VAT. Lista ta jest prowadzona przez Ministerstwo Finansów. Umieszcza się na niej np. numery kont bankowych tych podmiotów. Brak konta może czasami sprawić, że kontrahent nie zawrze umowy z takim niezweryfikowanym podatnikiem.

W dobie internetu wykonywanie przelewów elektronicznych jest jedną z najpowszechniejszych czynności. Wykonywanie ich w banku czy za pośrednictwem innych sposobów, np. przekazów pocztowych, jest niemal niespotykane.

Aby zadbać o finanse przedsiębiorstwa, warto skorzystać z menedżera haseł, który zablokuje możliwość phishingu oraz znacznie ograniczy ryzyko złamania hasła i ataku hakerskiego.

Ponadto może on znacznie uprościć wykonywanie działań w firmie, oszczędzając czas przedsiębiorcy i jego pracowników.

Artykuły
Brak wyników.
Więcej artykułów
Wzory
Brak wyników.
Więcej wzorów