Wyobrażaliście sobie, jak wyglądałby serwis internetowy bez menu? Menu strony internetowej to kluczowy element nawigacji serwisu. Przecież to między innymi właśnie dzięki niemu możliwe jest poruszanie się internautów po danej witrynie. Gdy mamy do czynienia ze sklepem internetowym, ten element strony okazuje się szczególnie ważnym, dlatego przeanalizujemy na co warto zwrócić uwagę, tworząc go w witrynie.
Menu strony i jego elementy
Analizę rozpoczniemy od menu głównego, w którym bez wątpienia warto zamieścić kilka najpopularniejszych, ale zarazem najbardziej oczekiwanych przez internautów elementów.
Lista kategorii w menu strony
Jeśli mamy do czynienia ze sklepem internetowym, to bez wątpienia warte rozważenia jest zamieszczenie w menu strony tzw. spisu kategorii. Pogrupowane w określony sposób produkty tworzą listę, która stanowi spore ułatwienie dla poruszających się po serwisie internautów.
Menu strony z kontaktem
Bez względu na to, czy mamy do czynienia ze sklepem internetowym, blogiem, serwisem tematycznym, czy innym rodzajem witryny internetowej zawsze warto umożliwić internautom kontakt. Zdarzają się oczywiście sytuacje, gdy właścicielowi strony zależy na uniknięciu podawania przykładowo kontaktu telefonicznego. Jednak nic nie stoi wówczas na przeszkodzie, aby umożliwić go w formie maila czy formularza. Szczególne znaczenie element ten odgrywa w przypadku sklepów online, w których popularną praktyką jest stałe i w bardzo widocznym miejscu prezentowanie namiarów umożliwiających zadanie pytania sprzedającemu niemal na każdym etapie podejmowania decyzji o zakupie.
Blog w menu strony internetowej i sklepu online
W sklepie internetowym blog odgrywa rolę medium, dzięki któremu internauci mogą do niego trafić choćby z wyników wyszukiwania organicznego. Jest on w pewnym sensie dodatkiem, jednak w sytuacji, gdy stanowi integralną część sklepu, warto go zamieścić w menu strony.
Strona główna nie zawsze w menu strony
W odniesieniu do strony głównej serwisu i zamieszczenia odnośnika do niej w menu strony, nie jest to takie oczywiste. W zależności od rodzaju serwisu czy branży występują spore rozbieżności. Przycisk ten w większości serwisów zastępuje klikalny logotyp. Jednak jeśli dany szablon strony nie posiada opcji klikalnego logo, wówczas bez wątpienia warto o tym polu pamiętać. Inną też sprawą jest fakt, że nie każdy użytkownik lubi klikać w logo i warto zbadać jak to jest na danej witrynie, aby wybrać rozwiązanie optymalne dla własnego serwisu.
Call to action a menu strony
Warto umożliwić użytkownikom wykonanie określonej akcji w każdym miejscu danego serwisu. W przypadku niektórych serwisów może to stanowić nawołanie do kontaktu, zarejestrowanie się, natomiast w przypadku sklepu online może to być np. poinformowanie o promocjach.
Niezmienne elementy w menu strony
Planując zawartość menu głównego strony, które jest widoczne na każdej podstronie serwisu, warto pamiętać o tym, aby znajdowały się w nim tylko stałe. Nie ma sensu zamieszczać tam linków do okazjonalnych podstron. Menu strony jest bowiem miejscem do prezentacji najważniejszych dla serwisu/sklepu miejsc.
Jakie powinno być menu strony?
Stałe menu strony
Zmieniające się pola menu na różnych podstronach serwisu to wprowadzanie w błąd internautów. Wpływa to bardzo negatywnie na postrzeganie witryny przez użytkowników, którzy bez wątpienia mogą mieć wrażenie zagubienia.
Menu strony a responsywność
Aktualnie popularność wykorzystywania urządzeń mobilnych do przeglądania stron internetowych wymusza konieczność dostosowania ich wyglądu także do mobile. Dlatego też, bez względu na jakim urządzeniu będzie przeglądana nasza witryna, jej menu - podobnie jak i ona - powinno być responsywne.
Menu strony w kolorach
Kolorystyka menu bez wątpienia powinna współgrać z kolorystyką całego serwisu. Odpowiednio dobrane barwy menu strony, niemęczące wzroku, odgrywają istotną rolę w jej odbiorze. Raczej niewielu internautów zdecyduje się na korzystanie z bardzo jaskrawego i trudzącego ludzkie oko serwisu, nawet jeśli będzie on prezentował wartościową treść. Ciekawa tematyka powinna bowiem w tej sytuacji bardziej przyciągać uwagę niż nieodpowiednio dobrany kolor w menu.
Różnorodność lokalizacji a menu strony
Stałe elementy witryny to nie tylko menu strony umiejscowione na górze, ale także z boku czy w stopce. Jak już wcześniej zostało wspomniane, właśnie w menu górnym powinny być tylko najistotniejsze informacje. Pozwoli to zachować czytelność i przejrzystość, albowiem natłok może przytłaczać i zniechęcać internautów do korzystania z serwisu. Zamieszczenie w stopce tych samych elementów nie ma sensu. Zamiast powielania lepiej wykorzystać tę stałą przestrzeń serwisu na zamieszczenie tych informacji, które nie zmieściły się w pozostałych miejscach. Takie podejście sprawi, że przy zachowaniu przejrzystości na stronie, zamieszczone stałe elementy będą się uzupełniały.
Menu strony - wielopoziomowość
Wielopoziomowe menu strony to spore wyzwanie dla tych, którzy pragną trafić w jedną z kolejnych podkategorii. Warto pamiętać, że im krótsza ścieżka trafienia do celu dla leniwego użytkownika, tym lepiej. Dlatego też jeśli zdecydujemy się na wykorzystanie wielopoziomowości, warto przeanalizować wygodę korzystania i wybrać to, co lepsze dla internauty.
Położenie menu strony
Warto pamiętać, iż niestandardowa lokalizacja menu strony może wprawiać w zakłopotanie odwiedzających witrynę internautów. Mają oni pewne przyzwyczajenia, choćby takie, jak szukanie najistotniejszych informacji w ramach menu.
Kolejność w menu strony
Warto zastanowić się, czy dobrym pomysłem jest zamieszczenie na samym początku menu strony kontaktu czy regulaminu, zamiast przekierowania do oferty. Szczególnie byłoby to mało trafne posunięcie w przypadku sklepu internetowego, w którym sprzedaż produktów jest najważniejsza. Dlatego ustawienie elementów menu w przemyślanej konfiguracji jest bardzo istotne.
Forma a menu strony
Zamieszczenie grafiki w menu strony nie jest dobrym pomysłem z kilku powodów. Dopasowanie grafiki do prawidłowego wyświetlania na urządzeniach mobilnych czy niewidoczność dla robotów Google może być problematyczne. Jeśli zależy ci na optymalizacji strony, warto ułatwić czytanie jej (w tym także menu) przez roboty.
Linki follow w menu strony
Oczywistym jest, iż ważną rolę odgrywa widoczność danej witryny w wynikach wyszukiwarek. Jeśli więc nie chcemy pogorszyć pozycji, warto stosować się do pewnych wytycznych Google w kwestii linkowania. Odnosi się to również do przekierowań w ramach menu strony. Dlatego też należy dopilnować, aby zamieszczone w nim linki prowadzące do kategorii, podkategorii czy produktów były linkami follow.
Menu strony z linkami na zewnątrz
Aby uniknąć ucieczki użytkownika z serwisu warto przemyśleć, czy jest sens zamieszczenia w menu strony linków prowadzących poza serwis. Zdarzają się przypadki linkowań z menu do bloga w innej domenie czy też bezpośrednio do witryny partnera serwisu. Trzeba jednak pamiętać, że potencjalny klient, który kliknie w taki link, niekoniecznie może do nas powrócić.
Długość nazwy i znaczenie dla menu strony
Poszczególne pozycje w menu strony mają ograniczoną przestrzeń, stąd im dłuższe są ich nazwy, tym niekoniecznie jest dla witryny lepiej. Marnowanie bardzo cennego i widocznego w całym serwisie miejsca to duża strata. A dochodzące do tego problemy techniczne związane z rozjeżdżaniem i błędnym wyświetlaniem menu potwierdzają tylko, że im krótsze i treściwsze nazwy, tym lepiej.
Aktywność także w menu strony
Zmiana koloru czy podświetlenie pozycji w menu po przejściu na daną podstronę powoduje, że użytkownik dobrze wie, w którym miejscu serwisu obecnie się znajduje. Takie aktywne menu witryny wpływa korzystnie na odbiór przez internautów, jednak warunkiem jest fakt, że wyróżnienie to powinno być stonowane i delikatne.
Badanie menu strony internetowej
Każda informacja dotycząca serwisu internetowego jest cenną wskazówką pomocną w podejmowaniu decyzji odnośnie jego działania. Dlatego też badanie i monitorowanie poszczególnych elementów menu strony, choćby ich klikalności może się stać niezmiernie pomocne.
Niepodważalnym kluczem do sukcesu serwisu internetowego jest jego dobre zaprojektowanie oraz przyjazność dla odwiedzających go użytkowników. W tym także nie powinniśmy zapomnieć o menu strony. Dlatego też jego przemyślana struktura i funkcjonalność jest tak ważna. Mało kto zechce korzystać z irytującej strony, na której nie może nic znaleźć lub czuje się na niej kompletnie zagubionym. Pamiętając jednak o użyteczności pod kątem użytkowników, nie można zapomnieć o aspektach związanych z optymalizacją. A jeśli się to wszystko połączy w całość, bez wątpienia przyniesie pozytywne efekty.