Poradnik Przedsiębiorcy

Najczęściej stosowane narzędzia marketingu internetowego

SEM i e-mail marketing to wciąż najskuteczniejsze narzędzia marketingu internetowego. Od wielu lat zajmują pierwsze miejsca w rankingach najpopularniejszych, czyli zarazem najbardziej efektywnych narzędzi do marketingu internetowego.

E-mail marketing był najczęściej używanym kanałem komunikacji w 2015 roku - takiej odpowiedzi udzieliło aż 51% marketerów zapytanych przez firmę SmartInsights. Na drugim miejscu, z 45% poparciem marketerów, znalazł się kanał SEO. Jaka jest przyczyna ich skuteczności oraz jakie możliwości oferują marketerom?

Przyczyna popularności SEM

Założenie sklepu internetowego w dzisiejszych czasach nie jest skomplikowanym procesem. Istnieje wiele narzędzi, które wyjaśniają krok po kroku, jak założyć sklep internetowy. Ale w jaki sposób skutecznie go prowadzić? Skutecznie, czyli tak, żeby sprzedawał i przede wszystkim był widoczny w sieci. Do tego właśnie służą narzędzia marketingu internetowego, takie jak popularne SEM.

Search engine marketing (SEM) to ogół działań promocyjnych, które mają podnieść w wynikach wyszukiwania pozycję serwisu czy sklepu internetowego. Obejmuje on zarówno działania w darmowych (SEO), jak i płatnych wynikach wyszukiwania (PPC). Dzięki wysokiej pozycji w wyszukiwarce zdecydowanie zwiększamy swoje szanse na rynku. Jesteśmy widoczni w sieci. Często jest tak, że po wpisaniu interesującej nas frazy kluczowej w wyszukiwarkę, klikamy tylko w kilka pierwszych wyników (w najlepszej sytuacji sprawdzamy całą pierwszą stronę), natomiast mało kto dociera na drugą i kolejne strony wyszukiwań. Dobra pozycja w wyszukiwarce to przede wszystkim większa klikalność i duże szanse na wzrost współczynnika konwersji.

E-mail marketing

Dobrze przygotowany e-mail marketing może być zarówno narzędziem sprzedażowym dla właściciela sklepu internetowego, jak i sposobem na dotarcie do osób potencjalnie zainteresowanych naszymi produktami (po ich wcześniejszym zapisaniu się do newslettera). Dostępne na rynku programy do e-mail marketingu (np. FreshMail, GetResponse) pozwalają na całkowitą automatyzację działań mailingowych. Umożliwiają szczegółową segmentację klientów, co pozwala na przygotowanie oferty dostosowanej do zainteresowań lub wyszukiwań konkretnego użytkownika. Narzędzia do e-mail marketingu oferują coraz większy wachlarz możliwości - od responsywności newsletterów (czyli e-mail dostosowany do wyświetlania w urządzeniach mobilnych) przez personalizację oferty w czasie rzeczywistym po obsługę komunikacji wielokanałowej (omnichannel).

Narzędzia marketingu internetowego - co jest ważne?

Działania marketingowe mogą przebiegać na wielu płaszczyznach, ale zaczynając dopiero swoją przygodę z e-biznesem, warto poradzić się ekspertów z branży i z ich pomocą stworzyć strategię oraz wybrać narzędzia marketingu internetowego.

Działania w wyszukiwarkach internetowych oraz e-mail marketing mogą okazać się owocne pod warunkiem, że będą przeprowadzane (przynajmniej początkowo) we współpracy ze specjalistami. SEM to widoczność marki w wyszukiwarkach, a e-mail marketing to bezpośrednia komunikacja marka-klient. Oba kanały komunikacji są ważne i skuteczne.

W przypadku e-mail marketingu szczególnie ważne jest monitorowanie i mierzenie efektywności kampanii. Dlatego przy wyborze programu do wysyłki warto zwrócić uwagę, czy posiada podstawowe funkcje do monitorowania, takie jak: współczynnik klikalności (CTR), wskaźnik otwartych wiadomości (OR) czy osób, które zrezygnowały z subskrypcji newslettera.

Na koniec, aby w pełni podsumować skuteczność kampanii, należy sprawdzić współczynnik konwersji, zwrot z inwestycji (ROI) oraz uśredniony koszt uzyskania jednego adresu e-mail.

Powyższe dwa najpopularniejsze narzędzia marketingu internetowego zostały uznane za najbardziej skuteczne kanały komunikacji z odbiorcami. Spójna i profesjonalna strategia e-marketingu w dłuższej perspektywie może przynieść zdecydowany zwrot z inwestycji oraz większą widoczność w sieci.