Czym są podcasty?
Podcasty to forma dźwiękowej lub filmowej publikacji w internecie, która może być emitowana w odcinkach. Wykorzystywana jest przy nich technologia RSS.
Termin podcast pochodzi od zbitki dwóch różnych słów:
pierwszy człon wyrazu “pod” wywodzi się od urządzenia Apple - iPod, na którym pierwotnie były tworzone podcasty,
a druga część tego słowa, czyli “cast” początki swoje bierze od pojęcia „broadcast” (przekaz, transmisja).
Z podcastów można korzystać na kilka sposobów. Pierwszym z nich jest słuchanie online nagrań na komputerze lub pobranie ich ze strony i odtwarzanie również bez konieczności dostępu do internetu. Kolejnym, coraz bardziej zyskującym na popularności jest korzystanie z odpowiednich aplikacji mobilnych, umożliwiających słuchanie podcastów na smartfonach lub tabletach.
Podcasty - poznaj ich zalety
Jeden z wielu elementów content marketingu, którym są podcasty, posiada dużo zalet coraz częściej dostrzeganych przez twórców treści oraz jej konsumentów. Do najpopularniejszych czynników przedstawiających podcasty jako warte uwagi można zaliczyć:
Budowanie eksperckiego wizerunku
Podcasty dają możliwość kształtowania wizerunku eksperckiego w branży. Poprzez swoją formę, którą jest zazwyczaj rozmowa lub wywiad, stają się bardziej spersonalizowane niż standardowe wpisy na blogach lub raporty.
Niski koszt wytworzenia
Do produkcji podcastów nie jest konieczne posiadanie ogromnej liczby zaawansowanego sprzętu lub własnego studia nagraniowego. Mikrofon oraz program do edycji dźwięku wystarczą, aby przygotować podcast. Miejsce nagrania również nie jest aż tak istotne, jednak tło dźwięku nie powinno go zagłuszać lub tworzyć efektu echa.
Oszczędność czasu
Podcasty stały się popularne ze względu na ich formę. Nagrań audio można słuchać podczas wykonywania niemal każdej codziennej czynności. Dzięki temu nie trzeba skupiać się wyłącznie na czytaniu treści, a słuchać jej w tle na przykład podczas podróży samochodem lub wykonywania domowych obowiązków.
Forma edukacji
Wiele podcastów ma charakter edukacyjny, przez co podczas ich słuchania nawet mimowolnie jesteśmy w stanie zapamiętać choć część informacji. Podcasty są szczególnie przydatne w nauce języków obcych, gdzie oprócz wiedzy merytorycznej szlifuje się również rozumienie języka obcego ze słuchu. Niewątpliwą zaletą jest również możliwość nauki w dowolnym miejscu i czasie.
Potencjał reklamowy
W podcastach również można umieszczać treści reklamowe, jednak w nieco innej formie. Może ona być wzmianką na temat określonego produktu lub usługi w trakcie trwania podcastu lub krótkim spotem reklamowym w przerwie między poszczególnymi fragmentami audycji. Należy nie zapominać o istocie podcastów i nie zaśmiecać ich dużą liczbą zbędnych reklam, a ewentualnie dodać jedną bardzo dobrze dopasowaną do tematyki - reklamę natywną.
Jak zacząć tworzyć własne podcasty?
Proces tworzenia własnych podcastów wiąże się z pewnymi wcześniejszymi przygotowaniami. Warto jednak poświęcić chwilę czasu, aby dostarczać autorskie treści słuchaczom. O czym warto pamiętać przy tworzeniu podcastów?
Odpowiedni sprzęt
Przygodę z podcastami można rozpocząć od posiadania wyłącznie dwóch elementów: mikrofonu oraz komputera z zainstalowanym bezpłatnym programem do edycji dźwięku. Z czasem można poprawiać jakość swoich podcastów poprzez inwestycję w lepszej jakości mikrofon lub mikser do kontrolowania nagrywanego głosu.
Scenariusze
Przygotowując się do produkcji podcastów, należy szczególną uwagę przyłożyć do merytorycznej wartości audycji. Dlatego przed każdym nagraniem warto przygotować wcześniej odpowiedni scenariusz z wyodrębnionymi do omówienia punktami. To sposób na usystematyzowanie wiedzy, którą chcemy przekazać słuchaczom oraz na uniknięcie dodatkowej pracy przy edycji podcastu.
Częstotliwość publikacji
Podcasty powinny być publikowane w dowolnie określonych przez autora, ale regularnych odstępach czasowych. Regularność pozwala na wyrobienie w użytkownikach nawyku wracania do danej audycji.
Wielokanałowość
Warto również zatroszczyć się o to, aby umieścić podcast nie tylko w jednym miejscu. Oprócz własnego bloga lub strony internetowej istnieją również odrębne strony, które są katalogami podcastów. Obecnie istnieje wiele platform, oprócz najpopularniejszej dla podcastów - iTunes, na których można zamieszczać swoje nagrania. W ten sposób zwiększa się zasięg dotarcia z podcastem do szerszego grona odbiorców.
Gdzie szukać podcastów?
Podcasty pierwotnie były dostępne na platformie iTunes, z tego względu użytkownicy sprzętu od Apple mogą korzystać z dedykowanych aplikacji (np. Podcasts) do ich słuchania. Posiadacze Androida również mogą wyszukiwać oraz słuchać ulubionych audycji w aplikacjach mobilnych (np. Pocket Casts). Istnieje również szereg stron internetowych, z których można pobrać interesujące podcasty lub słuchać ich online.
Popularność tej specyficznej formy content marketingu z roku na rok rośnie. Z pewnością warto zainteresować się podcastem jako jedną z możliwych form “przemycenia” komunikatu o swojej marce bądź jej usługach.