Poradnik Przedsiębiorcy

Fora internetowe - jak je skutecznie wykorzystać do promocji firmy

W dobie mediów społecznościowych fora internetowe schodzą na dalszy plan. Wszystko tak naprawdę dzieje się na Facebooku czy Instagramie - komunikacja, opinie, oceny marek. Jednak czy fora internetowe rzeczywiście są już bezużyteczne? Czy firma może wykorzystać je w jakiś sposób do działań promocyjnych?

Czy fora internetowe mają znaczenie?

Od jakiegoś czasu fora internetowe niestety nie cieszą się dobrą sławą wśród internautów. Użytkownicy forum internetowego bywają nieufni. Często podejrzewają, że któraś z czytanych opinii jest reklamą lub spamem, a nie informacją. Jest to z pewnością duża zasługa często stosowanego przez firmy marketingu szeptanego. Posty pisane w ramach takich działań są zazwyczaj identyczne jak na innych stronach, poza tym trudno o ich wiarygodność. Dlatego tak istotne jest dodawanie opinii z oficjalnego konta firmy. Dzięki takiemu zabiegowi użytkownicy wiedzą, kto odpowiada na ich pytania i rozwiewa ich wątpliwości. Traktują czytane posty jak wypowiedzi ekspertów. Od czasu do czasu można dodać opinię z fikcyjnego konta, jednak należy pamiętać, że administratorzy mają wgląd w rejestr IP komputerów i jeśli omawiana sytuacja okaże się nadużywana, to bez skrupułów usuną komentarze, a nawet mogą zablokować konta.

Codzienne odwiedzanie forum, wypowiadanie się na konkretne tematy, doradzanie innym użytkownikom może zostać odebrane jako w wejście w rolę eksperta w danej dziedzinie. Ma to korzystny wpływ na wizerunek firmy oraz jej pozycjonowanie w Internecie. Uzyskanie w oczach internautów takiej opinii sprawia, że samodzielnie poruszają się po stronie internetowej eksperta w poszukiwaniu bardziej szczegółowych informacji i chętniej korzystają z oferowanych przez niego usług i rozwiązań. Z czasem sami mogą zacząć polecać firmę eksperta swoim znajomym. Wielu klientów nadal zagląda na fora internetowe w celu sprawdzenia chociażby opinii o produkcie, który zamierza kupić. Jest to chętnie wykorzystywany sposób przez osoby planujące zakup danego produktu, w związku z czym fora nadal mają swoją pozycję na rynku internetowym. Z perspektywy marki ważna jest jedynie dobrze zaplanowana i prowadzona komunikacja.

Etapy budowania komunikacji

Przy planowaniu kampanii promocyjnej na forach warto wyznaczyć jej konkretny cel. Może to być zwiększenie sprzedaży, budowanie wizerunku lub zwiększenie konwersji.

Następnie trzeba poszukać for tematycznych, które profilem będą pasować do twojej branży i firmy. Nie powinno się wstawiać wpisów wszędzie, ponieważ wygląda to nieprofesjonalnie i podważa wizerunek firmy jako eksperta w danej dziedzinie.

Fora internetowe - zasady komunikacji

  1. Pierwszą zasadą tworzenia komunikacji jest wiarygodność. Aby użytkownicy ufali marce oraz jej eksperckim treściom, powinna ona zamieszczać posty w swoim imieniu. Marketing szeptany często zniechęca forumowiczów do jakiegokolwiek kontaktu z firmą.
  2. Jeśli komunikacja prowadzona jest w kilku serwisach, ważne też, aby była ona spójna. Internauci, których interesuje dany temat, są często użytkownikami wielu forów, dlatego warto, by wszędzie można było zauważyć, że wypowiada się ekspert z firmy. Nie powinno się jednak wstawiać tych samych treści w różnych kanałach. Świadczy to o braku indywidualnego podejścia marki do klientów i ich ogólnym traktowaniu.
  3. Kiedy tworzysz oficjalny profil firmy, nie pozbawiaj go charakteru i osobowości. Ludzie lubią, kiedy czują, że po drugiej stronie jest ktoś prawdziwy. Poza tym pamiętaj o zasadach obowiązujących w serwisach, jeśli nie można wstawić logo jako avatara, stwórz profil osobowy ale nie ukrywaj faktu, że reprezentujesz firmę.
  4. Przestrzegaj reguł obowiązujących na forach internetowych. Dokładnie przeczytaj regulamin przy zakładaniu konta. Pamiętaj, że jako firma od początku skupisz większą uwagę administratorów serwisów niż inni użytkownicy. Dlatego szczególnie trzymaj się zasad, które obowiązują na stronie.
  5. Pamiętaj, że na forach tematycznych dyskutują użytkownicy bardzo dobrze obeznani w danym temacie. Do prowadzenia z nimi konwersacji również trzeba oddelegować eksperta. Nie może on także jedynie zachwalać produktów firmy. Powinien prowadzić merytoryczne rozmowy, pomagać w sprawie produktów lub odpowiadać na pytania z dziedziny.