0 0
dni
0 0
godz
0 0
min
0 0
sek

Audyt komunikacji marketingowej - niesłusznie pomijany element w marketingu

Nasz ekspert:
Artykuły autora

Wielkość tekstu:

Marketerzy mają wiele obowiązków i działań z nimi związanych. Prowadzą wiele kampanii reklamowych i koordynują szereg działań promocyjnych. Oddają się w pełni wielu działaniom, ale co z analizą skuteczności tych wszystkich marketingowych wysiłków? Gdzie w tym wszystkim jest audyt komunikacji marketingowej? W artykule podpowiadamy, jak powinien wyglądać audyt komunikacji oraz jakie płyną z niego korzyści i zagrożenia.

Audyt komunikacji - czym jest i dlaczego warto go wykonać?

Solidnie przeprowadzony audyt komunikacji marketingowej pozwoli ci zmierzyć, to co uważa się za trudno mierzalne. Dzięki niemu ocenisz efektywność działań promocyjnych i wizerunkowych, a następnie wskaże ci on rozwiązania doradcze. Pomocna w zobrazowaniu potrzeby uwzględniania audytu w zadaniach każdej firmy może być klasyfikacja projektów według teorii Dwighta D. Eisenhowera.

Zbudował on matrycę zarządzania czasem, która podzielona jest na cztery części, a każda z nich ma odpowiednie kryterium:

  • I ćwiartka - ważne i pilne

  • II ćwiartka - ważne i niepilne

  • III ćwiartka - nieważne i pilne

  • IV ćwiartka - nieważne i niepilne

1

WAŻNE I PILNE

Zdarzenia kryzysowe
Sprawy naglące
Zdarzenia z konkretną datą realizacji

2

WAŻNE I NIEPILNE

Codzienna aktywność, zapobieganie
Szukanie nowych możliwości
Budowanie związku
Planowanie

3

NIEWAŻNE I PILNE

Korespondencje, raporty
Niektóre spotkania
Niektóre telefony

4

NIEWAŻNE I NIEPILNE

Codzienność, zapracowanie
Różne telefony
Pożeracze czasu
Przyjemności

Jeśli mielibyśmy ulokować konkretne zadania marketingowe, w tym audyt komunikacji marketingowej, to większość tych ważniejszych znalazłaby się w ćwiartce II, czyli zadania ważne, ale niepilne. A skoro niepilne, to można je odłożyć na później. Dlaczego tak się dzieje? Bo efekty zadań znajdujących się w tej części nie pojawiają się od razu. Większość marketerów woli wymyślanie nowych kampanii reklamowych od analizy obecnych i sprawdzenia, czego tak naprawdę oczekują klienci oraz czy te wszystkie działania promocyjne są zgodne ze strategią marketingowa firmy i czy sama strategia jest spójna i aktualna.

Korzyści wynikające z audytu

Dobrze przeprowadzony audyt komunikacji marketingowej pozwoli ci na odróżnienie twojej marki od wszystkich pozostałych i stworzenie jednego, spójnego sposobu komunikacji z odbiorcami.  Dodatkowo twoja firma otrzyma po części analizę SWOT, a dokładnie mocne i słaby strony firmy, także względem konkurencji.

Jak przeprowadzić audyt komunikacji marketingowej w trzech krokach?

  1. Warto jest najpierw zdefiniować cele planowanego audytu. Mogą być one różne - od modyfikacji i przygotowania strategii marki, przez znalezienie charakterystycznych elementów wyróżniających daną markę od innych, po weryfikację spójności komunikatów kierowanych do odbiorców. Audyt warto przeprowadzać regularnie, jednak zależy to także od branży, w jakiej funkcjonuje firma. Jeśli jest to segment rynku, w którym wszystko szybko się zmieni, np. sposób konsumpcji danego dobra przez klientów, to wtedy warto wykonać taki audyt raz do roku.

  1. Po zdefiniowaniu celów, następuje proces analizy materiałów firmy, czyli wszystkich komunikatów kierowanych do klientów marki. Treści te należy analizować zarówno z punktu widzenia klienta, jak i samego pracownika. Taka analiza może nie być zbyt przyjemna, jednak tylko obiektywne spojrzenie pozwoli uzyskać wnioski zgodne z rzeczywistością.

  2. Mając już zebrane materiały oraz ich rzetelną analizę, możemy przejść do ostatniego kroku, którym jest skonstruowanie wniosków i wdrożenie zmian.

Audyt komunikacji marketingowej to coś więcej niż analiza. Nie powinno się go pomijać w projektach marketingowych. Pomimo tego, że znajduje się w ćwiartce zadań ważnych, ale niepilnych, to ma on ogromne znaczenie w tworzeniu spójnej strategii firmy.

Artykuły
Brak wyników.
Więcej artykułów
Wzory
Brak wyników.
Więcej wzorów