Marketerzy mają wiele obowiązków i działań z nimi związanych. Prowadzą wiele kampanii reklamowych i koordynują szereg działań promocyjnych. Oddają się w pełni wielu działaniom, ale co z analizą skuteczności tych wszystkich marketingowych wysiłków? Gdzie w tym wszystkim jest audyt komunikacji marketingowej? W artykule podpowiadamy, jak powinien wyglądać audyt komunikacji oraz jakie płyną z niego korzyści i zagrożenia.
Audyt komunikacji - czym jest i dlaczego warto go wykonać?
Solidnie przeprowadzony audyt komunikacji marketingowej pozwoli ci zmierzyć, to co uważa się za trudno mierzalne. Dzięki niemu ocenisz efektywność działań promocyjnych i wizerunkowych, a następnie wskaże ci on rozwiązania doradcze. Pomocna w zobrazowaniu potrzeby uwzględniania audytu w zadaniach każdej firmy może być klasyfikacja projektów według teorii Dwighta D. Eisenhowera.
Zbudował on matrycę zarządzania czasem, która podzielona jest na cztery części, a każda z nich ma odpowiednie kryterium:
-
I ćwiartka - ważne i pilne
-
II ćwiartka - ważne i niepilne
-
III ćwiartka - nieważne i pilne
-
IV ćwiartka - nieważne i niepilne
1 WAŻNE I PILNE Zdarzenia kryzysowe Sprawy naglące Zdarzenia z konkretną datą realizacji | 2 WAŻNE I NIEPILNE |
3 Korespondencje, raporty | 4 Codzienność, zapracowanie |
Jeśli mielibyśmy ulokować konkretne zadania marketingowe, w tym audyt komunikacji marketingowej, to większość tych ważniejszych znalazłaby się w ćwiartce II, czyli zadania ważne, ale niepilne. A skoro niepilne, to można je odłożyć na później. Dlaczego tak się dzieje? Bo efekty zadań znajdujących się w tej części nie pojawiają się od razu. Większość marketerów woli wymyślanie nowych kampanii reklamowych od analizy obecnych i sprawdzenia, czego tak naprawdę oczekują klienci oraz czy te wszystkie działania promocyjne są zgodne ze strategią marketingowa firmy i czy sama strategia jest spójna i aktualna.
Korzyści wynikające z audytu
Dobrze przeprowadzony audyt komunikacji marketingowej pozwoli ci na odróżnienie twojej marki od wszystkich pozostałych i stworzenie jednego, spójnego sposobu komunikacji z odbiorcami. Dodatkowo twoja firma otrzyma po części analizę SWOT, a dokładnie mocne i słaby strony firmy, także względem konkurencji.
Jak przeprowadzić audyt komunikacji marketingowej w trzech krokach?
-
Warto jest najpierw zdefiniować cele planowanego audytu. Mogą być one różne - od modyfikacji i przygotowania strategii marki, przez znalezienie charakterystycznych elementów wyróżniających daną markę od innych, po weryfikację spójności komunikatów kierowanych do odbiorców. Audyt warto przeprowadzać regularnie, jednak zależy to także od branży, w jakiej funkcjonuje firma. Jeśli jest to segment rynku, w którym wszystko szybko się zmieni, np. sposób konsumpcji danego dobra przez klientów, to wtedy warto wykonać taki audyt raz do roku.
-
Po zdefiniowaniu celów, następuje proces analizy materiałów firmy, czyli wszystkich komunikatów kierowanych do klientów marki. Treści te należy analizować zarówno z punktu widzenia klienta, jak i samego pracownika. Taka analiza może nie być zbyt przyjemna, jednak tylko obiektywne spojrzenie pozwoli uzyskać wnioski zgodne z rzeczywistością.
-
Mając już zebrane materiały oraz ich rzetelną analizę, możemy przejść do ostatniego kroku, którym jest skonstruowanie wniosków i wdrożenie zmian.
Audyt komunikacji marketingowej to coś więcej niż analiza. Nie powinno się go pomijać w projektach marketingowych. Pomimo tego, że znajduje się w ćwiartce zadań ważnych, ale niepilnych, to ma on ogromne znaczenie w tworzeniu spójnej strategii firmy.