Zakupy online, aplikacje, urządzenia mobilne i różnego rodzaje automaty pomagające nam w codziennych obowiązkach - lubimy technologie coraz bardziej. Jak wynika z raportu Smart living. Czy Polacy prowadzą mądre i sprytne życie? Portret smart Polaka (zrealizowanego przez Mobile Institute na zlecenie Pralniomaty Hi’Shine) lubimy i chcemy żyć nie tylko mądrze, ale i sprytnie. Co dokładnie oznacza idea smart living i jak wygląda smart Polak?
Czym dla Polaków jest smart living? Co wiemy na jego temat?
Możemy wskazać trzy czynniki demograficzne, które wpływają na kojarzenie zjawiska smart życia.
Pojęcie smart living znane jest 22% Polaków, a więc raczej niewielu. Nieco więcej kobiet (4 punktów procentowych) niż mężczyzn, wie czym jest idea smart living. Wiek Polaków również ma znaczenie - 33% osób w wieku od 25 do 34 lata deklaruje znajomość pojęcia smart living. Miejsce zamieszkania badanych osób ma także wpływ na jego znajomość - częściej niż pozostali ankietowani (33%), pojęcie smart living znają mieszkańcy największych miast powyżej 500 tys. mieszkańców.
Profil smart Polaka
Autorzy raportu Smart Living. Czy Polacy prowadzą mądre i sprytne życie? Portret smart Polaka przyjęli definicję smart Polaka. To osoba, która w minimalnym stopniu realizuje ideę smart living w najważniejszych obszarach życia. Oznacza to, że korzysta z przynajmniej jednego urządzenia z dostępem do internetu, robi zakupy w sposób przemyślany i kupuje online, zleciła już kiedyś "na zewnątrz" przynajmniej jeden z obowiązków domowych oraz istotna jest dla niej równowaga pomiędzy życiem zawodowym i osobistym - wymienia Rafał Staszkiewicz, współautor raportu, CEO Pralniomatów Hi’Shine. Zgodnie z taką definicją 22% Polaków żyje smart!
Należy jednak zaznaczyć, ze nie jest to jednolita grupa osób. Kim w praktyce są Polacy żyjący według idei smart living? 5% to zaawansowani smart innowatorzy, który w pełni realizują założenia inteligentnego życia, natomiast 17% stanowią adepci idei smart livingu, którzy stosują podstawowe zasady życia smart. Pozostała część to Polacy, którzy są potencjalnie zainteresowani ideą.
Technologie i zakupy dominują wśród aktywności smart
Aż 49% badanych deklaruje zainteresowanie nowymi technologiami, a połowa uważa, ze mają one pozytywny wpływ na nasze życie. Bez dostępu do sieci nie wyobraża sobie dnia 28% ankietowanych. Dla wielu badanych technologia to obowiązkowy element życia i bycia smart. Co więcej 86% zadeklarowało chęć wypróbowania nowości technologicznych, 33% skorzystałoby z smart urządzeń domowych, a 29% z automatycznego samochodu.
Polacy lubią kupować! Jak pokazują wyniki raportu, aż 89% Polaków można nazwać smart shopperami. 25% z nich podczas codziennych zakupów korzysta z opinii znajomych, a 20% dzieli się nimi po ich zakupie.
Zapracowani, ale wysportowani?
Zapracowanych, przemęczonych lub zabieganych jest 48% Polaków. Powszechność internetu sprawia, że coraz częściej odczuwamy przeciążenie napływającymi informacjami z jednoczesnym strachem o to, że coś istotnego może nas ominąć. Czujemy się w obowiązku być na bieżąco we wszystkich dziedzinach życia.
Odpoczywamy za mało - niecałe 30% z nas odpoczywa ponad 5 godzin. 2% Polaków w ogóle nie odpoczywa, natomiast 16% ma na odpoczynek i regenerację maksymalnie godzinę w ciągu dnia!
W dbaniu o zdrowie i dobre samopoczucie ma nam pomóc uprawianie sportu. I tutaj wyniki prezentują się już zdecydowanie lepiej - aktywność fizyczną deklaruje aż 81 % ankietowanych, jednak regularnie sport uprawia tylko 35% Polaków. I tu z pomocą przychodzi technologia. 80% Polaków używa nowinki technologiczne podczas ćwiczeń. Najczęściej są to odtwarzacz muzyki (31%), opaska fitness (20%), aplikacje mobilne do pomiaru aktywności.
A jak wygląda smart living w praktyce? Czy Polacy prowadzą mądre życie, skoro tylko 22% z nich wie, co ono oznacza, a zaledwie 5% to tzw. innowatorzy w tej dziedzinie? Mimo, że ich liczba nie jest duża, warto wspomnieć tutaj o tym, że ponad 80% grupy deklaruje, że czuje się szczęśliwe. Zatem może warto żyć mądrze, żeby być szczęśliwszym i czuć się się lepiej z samym sobą.