Poradnik Przedsiębiorcy

Webinar – nowoczesna edukacja z korzyścią dla Twojej marki

Naturalną potrzebą każdego człowieka jest rozwój. Chęć poszerzania zakresu wiedzy w połączeniu z silnym rozwojem technologii jest korzyścią nie tylko dla jednej ze stron. Potencjał nowoczesnej edukacji, która coraz częściej występuje w postaci wykładów prowadzonych online, dostrzegły również marki, występujące nierzadko w roli nauczyciela. Nie ulega wątpliwości, że e-learning odgrywa coraz ważniejszą rolę w zakresie edukowania, a narzędziem ułatwiającym dotarcie do grona zainteresowanych zdobywaniem nowej wiedzy jest webinar. Na czym polega fenomen tego kanału i jakie korzyści może przynieść marce?

Czym jest webinar?

Definicja słowa webinar zamyka się w połączeniu angielskich słów: web, czyli sieć oraz seminar oznaczającego seminarium. W wolnym tłumaczeniu webinar to zatem nic innego jak forma wykładu odbywającego się tylko za pośrednictwem internetu. Dużą rolę w tej sytuacji odgrywa technologia webcast, która odpowiada za przedstawienie tematu, umożliwiając jego transmisję na żywo, bezpośrednio do odbiorców. Dzięki temu rozwiązaniu możliwe jest także stworzenie interakcji ze słuchaczami.

Wykładom w formie online przyświecają przede wszystkim cele informacyjne i szkoleniowe. Ubocznym efektem prowadzenia webinarów są aspekty marketingowe, które z kolei dają podwaliny do wzmocnienia swojego wizerunku jako eksperta w danej dziedzinie. Dlatego też marki chętnie wykorzystują ich potencjał, ponieważ prowadzenie internetowych seminariów jest skuteczną metodą budowania pozytywnego wizerunku marki.

Niewątpliwym atutem webinarów jest fakt, że komunikacja pomiędzy słuchaczami a prowadzącym może odbywać się bez względu na lokalizację. Podczas prezentacji rolą prelegenta jest przybliżenie określonego tematu. Dla wzbogacenia przekazu i lepszego zobrazowania problemu w trakcie nagrania często prowadzący często stosują różnego rodzaju materiały multimedialne. Przywilejem słuchaczy jest możliwość zadawania pytań głosowo lub poprzez czat.

Webinar - zalety tworzenia wykładów online

Tak jak zostało już wspomniane powyżej,  webinar stworzony przez firmę to przede wszystkim szansa na budowanie i umacnianie wizerunku. Dzielenie się wiedzą ze środowiskiem jest zawsze pozytywnie odbierane, tym bardziej jeśli jest ona w pełni merytoryczna czy porusza niezrozumiałe kwestie. Takie działanie w konsekwencji pozwala wykreować wizerunek eksperta w danej dziedzinie i tym samym zyskać zaufanie odbiorców. Regularne organizowanie wartościowych webinariów przyczynia się do zwiększenia świadomości marki.

Co więcej, webinar - stworzony i udostępniony - może także przynosić wymierne korzyści. Nikt przecież nie powiedział, że dzielenie się wiedzą musi odbywać się bezpłatnie, zwiększając jedynie zasięg widoczności marki osobistej. Wartościowe know-how można spieniężyć poprzez udostępnianie odpłatnych webinarów.

Wśród pozostałych korzyści, które wiążą się z tworzeniem webinarów, z pewnością wymienić można jeszcze:

  • budowanie sieci kontaktów,

  • pozyskiwanie leadów,

  • utrzymywanie stałego kontaktu na linii marka – klient.  

Webinar - kto powinien z niego skorzystać?

Ogromny zasięg i możliwość poruszania różnorodnej tematyki powoduje, że prowadzenie wykładów online nie jest zarezerwowane tylko dla wąskiej grupy specjalistów. Tak naprawdę każdy, kto posiada wiedzę z konkretnego obszaru tematycznego i ma ochotę dzielić się nią z innymi, może organizować wykłady online. Bez względu na to, czy jest to studio fotograficzne, firma programistyczna czy sklep online z odzieżą outdoorową, każda z branż znajdzie interesujący temat, na który może dostarczyć przydatnych informacji. Wielu odbiorców z pewnością chętnie dowie się np. o łatwych i szybkich sposobach odnośnie do retuszu zdjęć, pozna tajniki popularnego języka do programowania czy posłucha o tym, jaki rodzaj butów trekkingowych najlepiej sprawdzi się w warunkach zimowych. Przykłady zarówno branż, jak i samych tematów można mnożyć, jednak odpowiedź na pytanie Kto może organizować webinary? zawarta jest tak naprawdę w kilku podstawowych kwestiach:

  • posiadanie wiedzy i umiejętności, którymi warto się podzielić,

  • umiejętność wyselekcjonowania najważniejszych zagadnień i treściwego przedstawienia tematu,

  • umiejętność stworzenia przekazu, który zainteresuje.

Jeśli odpowiedź na wszystkie z powyższych pytań będzie pozytywna, to można przystąpić do tworzenia i udostępniania webinarów.

Webinar od strony technicznej – 5 sprawdzonych sposobów

Samo podjęcie decyzji o organizacji wykładu online dla szerokiego grona odbiorców to zaledwie początek drogi związany z prowadzeniem edukacji na odległość. Podobnie jest z określeniem tematu, na który chcemy mówić. Przed rozpoczęciem przedsięwzięcia warto znać praktyczne narzędzia i techniki tworzenia webinarów.

Najlepszy webinar - wybór platformy

Kluczową zasadą w kwestii wyboru odpowiedniego narzędzia do publikacji webinarów jest dostępność materiału z różnych urządzeń, systemów operacyjnych czy platform. Zwiększa to szansę dołączenia do wykładu większej liczby odbiorców, którzy mogą tego dokonać nie tylko przez komputer, lecz także smartfony czy inne urządzenia mobilne. Z racji tego, że webinary umożliwiają stałą konwersję z uczestnikami, istotną kwestią przy wyborze platformy jest zwrócenie uwagi na to, czy posiada ona funkcję umożliwiającą łatwe zadawanie pytań przez uczestników, współpracę na wirtualnych dokumentach lub po prostu widoczność na żywo pulpitu prezentera. Wskazane jest, aby platforma posiadała opcję nagrywania wykładów. Takie rozwiązanie jest szczególnie cenione przez osoby, które nie mogą wziąć udziału w webinarze w określonym czasie, ale mogą uzyskać dostęp do takiego nagrania. Popularnymi platformami do tworzenia webinarów, na które warto zwrócić uwagę, są:

  • ClickMeeting,

  • GoToWebinar,

  • Anymeeting,

  • Instant Teleseminar,

  • Fuze Meeting.

Termin i długość wykładu, jakim jest webinar

Liczne badania na ten temat jasno wskazują, że najlepsze dni na publikację webinarów to wtorek, środa i czwartek. Jeszcze lepiej jest, jeśli publikację materiału zaplanujemy w tych dniach między godziną 10:00 a 14:00.

Ważne!
Długość trwania wykładu online to temat dyskusyjny. Z badania State of Webinars 2018: The Report Is Here! wynika, że najbardziej optymalnym czasem są 63 minuty. Około 30–40 minut warto poświęcić na samo przedstawienie tematu, zaś pozostałą część (ok. 15–20 minut) – na odpowiedzi ze strony słuchaczy.

Webinar - jakie są sposoby jego promocji?

Sukces każdej kampanii promocyjnej składa się przede wszystkim z właściwego doboru grupy docelowej. Dlatego wysyłanie maili z zaproszeniem do udziału w webinarze do całej bazy, którą dysponujemy, może przynieść znacznie mniejszy efekt, niż wyodrębnienie kontaktów, których faktycznie może zainteresować wskazany temat. Z licznych badań i obserwacji jasno wynika, że najskuteczniejszą metodą reklamy webinaru jest właśnie email. Z kolei zaproszenia warto wysyłać we wtorek, środę oraz czwartek.

W celu wypromowania swojego e-wykładu warto także posłużyć się zamieszczeniem informacji na stronie internetowej, wpisem na blogu czy udostępniając post w mediach społecznościowych. Jeśli promocja webinaru rozpocznie się już 3 - 4 tygodnie przed datą to istnieje duże prawdopodobieństwo osiągnięcia najlepszych rezultatów.

Dobór treści - co warto wiedzieć, tworząc webinar?

Podstawowym i najczęściej popełnianym błędem przy organizacji webinarów jest przedstawienie słuchaczom zbyt ogólnego tematu. Przyczyn takiego stanu rzeczy może być wiele, jednak często okazuje się, że wykładowcy chcą po prostu przekazać zbyt dużo informacji w krótkim czasie. Dlatego też dużo lepszym rozwiązaniem jest skupienie się na jednym, konkretnym zagadnieniu. Zawężenie zakresu tematycznego daje możliwość zaprezentowania najważniejszych kwestii. Przedstawienie konkretnych informacji powoduje z kolei większe zainteresowanie ze strony odbiorców.

Webinar - jak zaangażować uczestników?

O tym, czy wideoprezentacja jest interesująca, decydują sami uczestnicy. Wzbudzenie zaciekawienia odbiorców tematem to jedno. Istotną kwestią jest samo utrzymanie tego zainteresowania w trakcie trwania webinaru. Dlatego też dobrze jest postawić na stałą interakcję, która wręcz zmusi słuchaczy do kontaktu z prowadzącym. W tym celu warto wykorzystać wewnętrzny czat i co kilka slajdów zadawać pytania. Za pośrednictwem komunikatora odbiorcy będą mieli możliwość bieżącego reagowania i udzielanie odpowiedzi na pytania prowadzącego. Innym sposobem na utrzymanie interakcji jest ankieta, która może posłużyć jako zebranie głosów odnośnie do konkretnej sprawy. Tak jak na prelekcji w świecie rzeczywistym, tak i podczas e-wykładu warto na koniec sprawdzić, czy na sali ktoś może ma ochotę na zadawanie dodatkowych pytań. W tej sytuacji dobrym rozwiązaniem jest zorganizowanie tzw. Q&A (Question and Answer). Dzięki temu słuchacze będą mieli możliwość uzyskania odpowiedzi na nurtujące ich pytania, na które może odpowiedzieć webinar.

Webinar – chwilowy trend czy przyszłość edukacyjna?

Nie ulega wątpliwości, że ciągły rozwój technologii ma wpływ na wiele aspektów społecznych, w tym również na edukację. Idąc tym tropem, śmiało można zatem stwierdzić, że pojawiające się nowe rozwiązania są motorem napędowym wykładów na odległość i z pewnością trend ten ma potencjał, by w przyszłości rozwijać się dynamicznie. Z badania przeprowadzonego przez eLearning Trends And Predictions For 2018 wynika, że edukacja obecnie przechodzi przez proces istotnej transformacji, która warunkuje stosowanie innowacyjnych narzędzi, których celem jest dostosowanie do potrzeb odbiorców. Wynikiem takiego stanu rzeczy jest ciągła chęć rozwoju i zaspokajania ciekawości wśród osób. Na takie rozwiązania często bowiem decydują się osoby, które nie posiadają możliwości wzięcia udziału w tradycyjnych lekcjach, a e-learning w postaci kursów i szkoleń online stanowi idealną odpowiedź na ich potrzeby.