Co lepiej stosować: webinar czy podcast? Podcast w ostatnich latach stał się bardzo popularny i może pochwalić się ponad miliardem subskrybentów. Statystyki mówią, że ta liczba odbiorców wciąż wzrasta. Pomimo tak korzystnych prognoz, to wciąż webinar uznawany jest za standardowe narzędzie wzmacniające sprzedaż. Które rozwiązanie lepiej stosować? Sprawdź, co będzie lepsze dla twojego biznesu!
Webinar czy podcast – oryginalny sposób na dystrybucję treści
Komunikacja z gronem odbiorców już od kilku lat przechodzi ewolucję. To, co jeszcze wczoraj było czymś oryginalnym, dziś jest już normą. Pozyskiwanie, a następnie utrzymanie kontaktu z odbiorcami, wymaga od marek praktykowania coraz to nowszych metod komunikacji zgodnych z postępującą technologią. Nie bez powodu coraz więcej firm decyduje się na webinar czy podcast, które to są oceniane jako skuteczne narzędzia stosowane w strategii komunikacyjnej. Czym różnią się od siebie? Który z nich jest bardziej skuteczny? O tym w artykule.
Dlaczego miliony ludzi pokochało podcasty?
Podcasty to dziś skuteczna broń w walce z pozyskiwaniem lojalnego grona odbiorców. Pod ich nieskomplikowaną formą kryje się ogromna moc, która przyciąga coraz więcej zwolenników tego narzędzia. Należy bowiem pamiętać, że standardowy podcast to nic innego jak forma internetowego przekazu, która najczęściej występuje pod postacią audio nagrania. Przedstawienie konkretnego tematu zazwyczaj rozłożone jest na kilka odcinków, co sprawia, że może on zostać opowiedziany naprawdę szczegółowo bez pominięcia najważniejszych faktów. I co najważniejsze – można w nich mówić dosłownie o wszystkim. Swoją tematyką poruszają różnorodne zagadnienia, począwszy o zdrowym stylu życia, a kończąc na oszczędzaniu pieniędzy.
Nic więc dziwnego, że marki chętnie korzystają z tej opcji promowania. Wystarczy znaleźć ciekawy temat pasujący do tematyki branży, w której działamy i po prostu o nim opowiadać. Jeszcze lepiej będzie, kiedy temat ten zostanie podzielony na kilka odcinków. Wówczas mamy pewność, że słuchacze, którzy zapoznali się z wcześniejszym materiałem, zechcą dowiedzieć się o nim jeszcze więcej.
Webinary jako metoda generowania leadów – jakie są ich zalety?
Podobnie jak podcasty, webinary stanowią nowoczesną formę szkoleniową. Ich cechą charakterystyczną jest sam format wykorzystujący transmisję audiowizualną. Dzięki temu słuchacz biorący udział w e-learningu ma szansę nie tylko słuchać prowadzącego, ale również go widzieć. Poza tym stosowana w webinarach technologia streamingu pozwala na przesyłanie różnego rodzaju danych. Oprócz dźwięku i obrazu na żywo uczestnik ma możliwość także otrzymania materiałów szkoleniowych w postaci wyświetlanych na bieżąco pokazów slajdów i prezentacji, co w efekcie wpływa na wartościowy charakter całego materiału.
Dodatkowym atutem przemawiającym za webinarami jest wykorzystanie technologii, które umożliwiają interakcję ze słuchaczami. Podczas e-wykładu odbiorcy mogą zatem zadawać pytania, dzielić się swoimi spostrzeżeniami czy odpowiadać na przeprowadzane ankiety, czy testy. To z kolei może stanowić cenne źródło wiedzy na temat udostępnianego materiału lub po prostu preferencji odbiorców. Biorąc pod uwagę wszystkie opisane wcześniej zalety, webinary są skuteczną metodą do generowania leadów, co w biznesie jest wręcz niezbędne.
3 główne cechy charakterystyczne dla obu metod promocji
Charakterystyczne dla webinarów jest niewiarygodny potencjał budowania długotrwałych relacji zarówno z obecnymi, jak i przyszłymi klientami. Podcasty nie są przeznaczone do słuchania na żywo. Można poruszać w nich bardzo ważną tematykę, a odbiorcy mogą ich słuchać, prowadząc samochód czy nawet podczas uprawiania sportu. Każda z tych form ma swoje plusy i minusy. Jeżeli nadal zastanawiasz się, co jest najlepsze dla Twojej firmy, zerknij na 3 główne cechy charakterystyczne dla obu metod promocji:
WEBINAR | PODCAST |
Możliwość interakcji z odbiorcami | Łatwy i wygodny dostęp |
Materiał wzbogacony o multimedia | Oszczędność czasu |
Realne zyski - płatne webinary | Odbiorcy mogą słuchać ich w dowolnym miejscu |
Webinar czy podcast? Który lepiej wybrać?
Odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna. Wszystko tak naprawdę zależy od tego, co chcemy osiągnąć poprzez stosowanie tego typu narzędzi. Jeśli celem jest osiągnięcie szerokich zasięgów, ale stopniowe pozyskiwanie nowego grona odbiorców, to w tej sytuacji warto rozważyć tworzenie podcastów. Wartościowa treść wypuszczona do sieci ma szansę dotrzeć do wiernych słuchaczy, którzy z niecierpliwością będą czekać na kolejny materiał. Poza tym słuchacze w każdej chwili będą mieć zawsze dostęp do zamieszczonych informacji.
Z kolei, jeśli głównym założeniem jest precyzyjne dotarcie do odbiorców, warto sięgnąć po webinary. Wykorzystując różnorodne mechanizmy interaktywne i multimedialne, istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo na zwiększenie zasięgu dotarcia do zainteresowanych i tym samym ilości wygenerowanych leadów.