Poradnik Przedsiębiorcy

Prawa konsumenta

Odstąpienie od umowy w sklepie internetowym a koszty z nim związane

Odstąpienie od umowy w sklepie internetowym - kiedy jest możliwe? Szczególnym uprawnieniem konsumenta (osoby prywatnej) w transakcjach zawieranych na odległość jest odstąpienie od umowy w sklepie internetowym. Przeczytaj i dowiedz się więcej, o kosztach jakie generuje odstąpienie od umowy oraz kto je ponosi! czytaj dalej

Czy można zwrócić bilety lotnicze kupione przez Internet?

Bilety lotnicze kupione przez internet a prawo konsumenta Czy bilety lotnicze kupione przez internet podlegają procedurze odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni, czy można je zwrócić i otrzymać zwrot zakupu biletu? Kiedy i w jakiej wysokości przysługuje odszkodowanie za spóźniony lub odwołany lot? Przeczytaj! czytaj dalej

Kiedy sprzedawca może odrzucić reklamację zgodnie z prawem?

Kiedy sprzedawca może odrzucić reklamację - przypadki Prawo daje konsumentom 2-letni termin na złożenie reklamacji, jeśli zakupiony przez niego towar okazał się niezgodny z umową. Czy przedsiębiorca zawsze musi uwzględnić reklamację, czy są sytuacje, kiedy sprzedawca może odrzucić reklamację od klienta? czytaj dalej

Odpowiedzialność sklepu internetowego za przesyłkę

Odpowiedzialność sklepu internetowego za przesyłkę Odpowiedzialność sklepu internetowego za przesyłkę trwa do momentu wręczenia jej odbiorcy - jeśli kupujący wybrał formę dostarczenia spośród oferowanych przez sprzedawcę. A jak jest w przypadku, gdy kupujący wybrał własną metodę dostarczenia? czytaj dalej

Alimenty po rozwodzie od małżonka - komu i na jak długo przysługują?

Alimenty po rozwodzie od małżonka - komu i na jak długo przysługują? Alimenty w większości sytuacji kojarzy się z płaceniem na utrzymanie dzieci. Przyznawane są też alimenty po rozwodzie na małżonka. Jest to jednak uzależnione od spełnienia innych warunków niż te, które obowiązują przy alimentach na rzecz krewnych. czytaj dalej

Odpowiedź na reklamację po terminie - czym grozi przedsiębiorcom?

Odpowiedź na reklamację po terminie - jak uniknąć problemów? Brak odpowiedzi w terminie na złożoną przez konsumenta reklamację oznacza, że przedsiębiorca uznał reklamację za uzasadnioną. O czy powinni pamiętać przedsiębiorcy i jak uniknąć problemów? Jak odpowiedź na reklamację po terminie traktują sądy? czytaj dalej

Alimenty – komu i w jakiej wysokości przysługują?

Alimenty od rodziny - kiedy i ile można żądać? Alimenty to świadczenie, nie zawsze wyrażone w pieniądzu, które osoba zobowiązana – z reguły krewny – spełnia na rzecz osoby bliskiej, najczęściej pozostającej w trudnej sytuacji. Kiedy można ich żądać? Komu i w jakiej wysokości przysługują? Sprawdźmy. czytaj dalej

Wymiana towaru na wolny od wad - przewodnik dla sprzedawców i kupujących

Wymiana towaru - jak powinien zachować się sprzedawca? Wymiana towaru na wolny od wad jest ważnym uprawnieniem przysługującym klientom wobec sprzedawców na podstawie rękojmi. Jak powinien zachować się sprzedawca? Kto ponosi koszty demontażu i odesłania rzeczy? Jakie terminy obowiązują? Wyjaśniamy! czytaj dalej

Zwolnienie od podatku od darowizn - kiedy obowiązuje?

Zwolnienie od podatku od darowizn - kto i kiedy może skorzystać? W polskim prawie obowiązuje całkowite zwolnienie od podatku od darowizn. Dzięki niemu nie trzeba płacić żadnego podatku i to niezależnie od otrzymanej kwoty. Ze zwolnienia mogą skorzystać tylko osoby bliskie, o ile spełnią określone warunki. czytaj dalej

Jakie wybrać zabezpieczenie przed nielojalnym najemcą?

Zabezpieczenie przed nielojalnym najemcą - sposoby Chcesz wynająć lokal mieszkalny i zastanawiasz się co zrobić w przypadku nieuczciwego lokatora? Koniecznie będzie zabezpieczenie przed nielojalnym najemcą! Jak to zrobić? Jaką formę zabezpieczenia wybrać? Przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się więcej! czytaj dalej

Niedozwolone postanowienia umowne w umowach konsumenckich

Niedozwolone postanowienia a wzorzec umów Niedozwolone postanowienia występują, gdy m.in.wyłączają odpowiedzialność przedsiębiorcy za niewykonanie lub nienależyte wykonanie zobowiązania, albo pozbawiają konsumenta do rozwiązania umowy bąż jej odstąpienia. Przeczytaj nasz artykuł! czytaj dalej

Kiedy jest dopuszczalna skarga o wznowienie postępowania cywilnego?

Skarga o wznowienie postępowania cywilnego - termin Skarga o wznowienie postępowania cywilnego może wpłynąć przed sąd cywilny w takich przypadkach, gdy np. w składzie sądu uczestniczyła osoba nieuprawniona albo jeśli strona nie posiada zdolności sądowej bądź procesowej. Dowiedz się więcej! czytaj dalej

Świadczenia niezamówione - czym są i jak się przed nimi chronić?

Świadczenia niezamówione, to agresywna praktyka rynkowa Czym są świadczenia niezamówione? W jaki sposób się przed nimi chronić? Czy świadczenia niezamówione są tym samym co inertia selling? Czy konsument musi zapłacić za wykonanie usługi, której nie zamawiał? Sprawdź, czy sprzedawcą grożą za to kary! czytaj dalej

Inertia selling - niezamówione świadczenia wysłane konsumentowi

Inertia selling, czyli niezamówione świadczenia W obrocie konsumenckim na całej UE zabronione są praktyki, polegające na świadczeniu niezamówionych towarów lub usług z żądaniem zapłaty, zwrotu lub przechowania rzeczy. Sprawdź, czym jest inertia selling i jak w tym kontekście wyglądają prawa konsumenta. czytaj dalej

Prawo odstąpienia od umowy i jego konsekwencje dla przedsiębiorcy

Prawo odstąpienia od umowy w e-sklepie Prawo odstąpienia od umowy zawartej na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa bezwzględnie przysługuje każdemu konsumentowi, pod warunkiem, że zakup nie dotyczy określonych przez ustawę konsumencką towarów. Dowiedz się więcej na ten temat! czytaj dalej

Obowiązki informacyjne w sklepie stacjonarnym

Obowiązki informacyjne w sklepie - jakie są? Jakie obowiązki informacyjne w sklepie ma przedsiębiorca? Jakie informacje powinien przekazywać sprzedawca przy sprzedaży stacjonarnej? Co w sytuacji, gdy niedopełnione zostały obowiązki informacyjne? Przeczytaj artykuł i dowiedz się więcej. czytaj dalej

Ochrona praw konsumenta a obowiązki przedsiębiorcy

Ochrona praw konsumenta - jakie obowiązki ma przedsiębiorca? Umowy konsumenckie to umowy, w których po jednej stronie występuje przedsiębiorca, a po drugiej konsument. Przedsiębiorcę z uwagi na swoją silniejszą pozycję będzie obowiązywać ochrona praw konsumenta. Sprawdź, jakie obowiązki ma przedsiębiorca. czytaj dalej

Gwarancja door-to-distributor, czyli reklamacja bez wychodzenia z domu

Gwarancja door-to-distributor - co to jest? Gwarancja door-to-distributor jest jednym z rodzajów gwarancji wystawianej przez producenta. Reklamację wadliwego towaru można zgłosić bez wychodzenia z domu, a koszty transportu ponosi producent. Jakie prawa ma kupujący w gwarancji door-to-distributor! czytaj dalej

Gwarancja door-to-door - czy ją znasz?

Gwarancja door-to-door - co to jest? Gwarancja door-to-door (zwana również D2D lub “od drzwi do drzwi”), to naprawa towaru przez fachowy serwis. Wadliwy towar jest odbierany przez kuriera, a po naprawie również przez niego dostarczany. Koszty transportu w obie strony pokrywa producent. czytaj dalej

Pisemne potwierdzenie udzielenia informacji w sklepie internetowym

Pisemne potwierdzenie udzielenia informacji Pisemne potwierdzenie udzielenia informacji jest jednym z przewidzianych prawem obowiązków przedsiębiorcy, zwłaszcza w przypadku sprzedaży przez Internet. Co musi wiedzieć konsument i jakie są skutki niepoinformowania go? Odpowiadamy w naszym artykule. czytaj dalej
Zdaniem eksperta Pytanie
Czy możliwy jest zwrot towaru na zamówienie, zgodnie z prawem do odstąpienia od umowy zawartej na odległość?
Zobacz odpowiedź eksperta