Bezpieczeństwo płatności online reguluje m.in. Ustawa z dnia 19 sierpnia 2011 roku o usługach płatniczych, jak również Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2018/389 z dnia 27 listopada 2017 roku dotyczące standardów technicznych dotyczących silnego uwierzytelniania klienta i wspólnych i bezpiecznych otwartych standardów komunikacji (dalej: „Rozporządzenie”). Przeczytaj poniższy artykuł i dowiedz się, jakie zasady zgodnie z przepisami zobowiązani są stosować dostawcy płatności, by zapewnić bezpieczeństwo zdalnych transakcji.
Silne uwierzytelnienie użytkownika
Zgodnie z ustawą o usługach płatniczych dostawca ma obowiązek stosować silne uwierzytelnianie użytkownika, w przypadku gdy płatnik:
uzyskuje dostęp do swojego rachunku w trybie online;
inicjuje elektroniczną transakcję płatniczą;
przeprowadza za pomocą kanału zdalnego czynność, która może wiązać się z ryzykiem oszustwa związanego z wykonywanymi usługami płatniczymi lub innych nadużyć.
Zgodnie z ww. ustawą silne uwierzytelnianie użytkownika to uwierzytelnianie zapewniające ochronę poufności danych na podstawie zastosowania co najmniej 2 elementów należących do kategorii:
wiedza o czymś, o czym wie wyłącznie użytkownik;
posiadanie czegoś, co posiada wyłącznie użytkownik;
cechy charakterystyczne użytkownika
– będących integralną częścią tego uwierzytelniania oraz niezależnych w taki sposób, że naruszenie 1 z tych elementów nie osłabia wiarygodności pozostałych.
Dostawca płatności zobowiązany jest ponadto stosować odpowiednie środki bezpieczeństwa w celu ochrony poufności i integralności indywidualnych danych uwierzytelniających.
Kod uwierzytelniający a bezpieczeństwo płatności online
W razie uwierzytelnienia transakcji za pomocą kodu uwierzytelniającego dostawca usług płatniczych zobowiązany jest przyjąć środki bezpieczeństwa zapewniające spełnienie każdego z określonych poniżej wymogów:
z ujawnionego kodu uwierzytelniającego nie można pozyskać żadnych informacji dotyczących elementów składających się na służące do uwierzytelnienia,
wygenerowanie nowego kodu uwierzytelniającego nie jest możliwe na podstawie znajomości żadnego innego kodu uwierzytelniającego wygenerowanego wcześniej,
kodu uwierzytelniającego nie można sfałszować.
Dostawcy usług płatniczych zapewniają, aby uwierzytelnianie poprzez generowanie kodu uwierzytelniającego obejmowało następujące środki:
jeżeli uwierzytelnianie na potrzeby dostępu zdalnego, zdalnych płatności elektronicznych i wszelkich innych czynności przeprowadzanych za pomocą kanału zdalnego, które mogą wiązać się z ryzykiem oszustwa płatniczego lub innych nadużyć, nie wygenerowało kodu uwierzytelniającego, nie jest możliwe ustalenie, który z elementów, o których mowa w tym ustępie, był błędny;
liczba mogących nastąpić po sobie nieudanych prób uwierzytelnienia, po której przekroczeniu wykonanie czynności, zostaje tymczasowo lub stale zablokowane, nie przekracza 5 prób w określonym okresie;
sesje komunikacyjne są chronione przed przechwyceniem danych uwierzytelniających przekazywanych podczas uwierzytelniania oraz przed manipulacją ze strony osób niepowołanych;
maksymalny czas bezczynności płatnika po jego uwierzytelnieniu na potrzeby dostępu do jego rachunku płatniczego w trybie online nie przekracza 5 minut.
Zabezpieczenie za pomocą dynamicznego połączenia wg Rozporządzenia
Jeżeli dostawca usług płatniczych ma w danym przypadku obowiązek stosować oprócz kodu uwierzytelniającego również dynamiczne połączenie, dostawca zobowiązany jest przyjąć obowiązkowo środki bezpieczeństwa spełniające każdy z następujących wymogów:
płatnika powiadamia się o kwocie transakcji płatniczej oraz o odbiorcy;
wygenerowany kod uwierzytelniający jest przypisany do kwoty transakcji płatniczej oraz do odbiorcy, które płatnik zaakceptował podczas inicjowania transakcji;
kod uwierzytelniający przyjęty przez dostawcę usług płatniczych odpowiada pierwotnej konkretnej kwocie transakcji płatniczej oraz tożsamości odbiorcy, które płatnik zaakceptował;
wszelkie zmiany kwoty lub odbiorcy skutkują unieważnieniem wygenerowanego kodu uwierzytelniającego.
Bezpieczeństwo płatności online, integralność i poufność wg Rozporządzenia
Dostawcy usług płatniczych zobowiązani są zapewnić poufność i integralność indywidualnych danych uwierzytelniających użytkowników usług płatniczych, w tym kodów uwierzytelniających, na wszystkich etapach uwierzytelniania.
Dostawcy usług płatniczych zapewniają na potrzeby realizacji powyższego celu spełnienie każdego z określonych poniżej wymogów:
indywidualne dane uwierzytelniające są maskowane podczas ich wyświetlania i nie można ich w pełni odczytać, kiedy użytkownik usług płatniczych wprowadza je podczas uwierzytelnienia;
indywidualnych danych uwierzytelniających w formacie danych oraz materiałów kryptograficznych powiązanych z szyfrowaniem indywidualnych danych uwierzytelniających nie przechowuje się jako zwykłego tekstu;
tajny materiał kryptograficzny jest chroniony przed nieautoryzowanym ujawnieniem.