Podstawą udanego działania marketingowego jest sprowokowanie odbiorców komunikatu do zaangażowania się w akcje promocyjne. Można to osiągnąć przez zamieszczenie wezwania do działania (Call To Action), które dzięki swojej mocy oddziaływania pozwoli na osiągniecie zamierzonych celów.
Call To Action w marketingu to instrukcja kierowana do publiczności w celu sprowokowania jej do natychmiastowej reakcji, zazwyczaj przy użyciu odpowiednich sloganów. Ze względu na sposób formułowania takiego komunikatu można wyróżnić takie, które będą delikatne sugerować odbiorcy odpowiednie zachowanie, np.: „obejrzyj to wideo”, oraz oczywiste wezwania nakłaniające publiczność do zakupienia danego produktu.
Dobrze przygotowane działania marketingowe zawierają w sobie wiele przesłań w stylu Call To Action, jednak są na tyle delikatne, że nie wywołują w odbiorcach jawnego sprzeciwu. Tworzą one wzór zachowania, dzięki czemu osoba czytająca komunikat nie czuje obiekcji w momencie zetknięcia z bardziej oczywistym wezwaniem do działania, niż w przypadku niezastosowania powyższego zabiegu.
W przypadku stron internetowych, Call To Action może występować w formie banera, przycisku albo specjalnej grafiki lub tekstu, na który należy kliknąć, aby przejść do kolejnego elementu ścieżki komunikacji. Takie działanie jest częścią marketingu przychodzącego lub marketingu za przyzwoleniem, dzięki czemu odbiorca może szybko zostać zakwalifikowany jako klient. Celem takiego działania jest kliknięcie lub zeskanowanie kodu QR, które może być liczone przez czynnik konwersji w czasie, kiedy komunikat został udostępniony.
Skuteczny Call To Action na stronie internetowej
W przypadku witryn internetowych najlepiej oprzeć się o wizualną reprezentację portalu. Ze względu na to, że uwaga internautów jest skupiona przez znacznie krótszy czas, trzeba zadbać o to, żeby wezwanie było dostatecznie widoczne. Oznacza to, że musi ono zostać umiejscowione tam, gdzie poszukujący informacji będzie w stanie je zauważyć. Dobry efekt przynosi umieszczenie go na białym tle, ponieważ wtedy przeoczenie jest bardzo trudne.
Kolory odgrywają znaczną rolę w zaprojektowaniu takiego wezwania. Warto zadbać o to, żeby było ono zgodne z pozostała kolorystyką serwisu. Można zasugerować się np. paletą barw uzupełniających, a więc takich, których zestawienie będzie harmonijne. Równocześnie warto również pokusić się o odwołania do psychologii koloru, czyli do reakcji emocjonalnych, które wywoływane są przez poszczególne barwy.
Następnie należy zająć się kształtem i wielkością takiego wezwania. Przyjęło się, że idealnym kształtem jest prostokąt o zaokrąglonych kształtach, gdyż ludzkie oko stara się zazwyczaj unikać przedmiotów o zaostrzonych rogach. Dodatkowo, pozwala on odbiorcy na skupienie się nie tylko na tym, co znajduje się na zewnątrz (a tak dzieje się w przypadku ostrych kształtów), lecz także wewnątrz. Trzeba również pamiętać o tym, żeby komunikat dobrze komponował się z innymi elementami strony pod względem wielkości. Oznacza to, że nie może być od nich znacznie mniejszy, ponieważ wtedy z pewnością zostanie przeoczony.
Ważnym elementem jest tutaj również tekst. W przypadku wezwań na stronie internetowej warto skupić się na tym, żeby zdania składające się na Call To Action były krótkie, ale jednocześnie skłaniały odbiorców do pożądanego zachowania. Trzeba także pamiętać, że zwroty umieszczone w witrynach internetowych nie powinny być zbyt dosłowne, ponieważ może to skutecznie odstraszyć potencjalnych nabywców. Lepiej zatem postawić na hasła, które będą kojarzyć się pozytywnie odbiorcom lub przynajmniej nie będą narzucały negatywnych konotacji.
Call To Action a content marketing
Również w content marketingu można skutecznie stosować wezwanie do działania (Call To Action). Specjaliści od tej dziedziny zalecają, aby skutecznie konstruować pod tym względem teksty zgodnie z zasadą AIDA, czyli attention (uwaga), interest (zainteresowanie), desire (pożądanie), action (działanie). Zgodnie z tą regułą powinno się najpierw przyciągnąć uwagę odbiorcy, następnie go zainteresować i wzbudzić jego pożądanie, a na koniec zaprosić do działania. To z kolei pokazuje, że proste ogłoszenia, w których informujemy potencjalnego nabywcę o tym, że posiadamy produkt do sprzedania, mogą przynieść skutek. Lepiej odwołać się do korzyści, które klient odniesie z powodu zakupu tego a nie innego artykułu.
Aby język komunikatu posiadał jak największą siłę oddziaływania na czytającego, warto zastosować się do kilku zasad, które mogą zwiększyć efektywność przekazu.
Po pierwsze, dobrze jest zwrócić uwagę, żeby zdania, które składają się na Call To Action były krótkie, ale treściwe. Zamiast długich i zawiłych elaboratów, trzeba zadbać o to, by w przekonujący sposób trafiły do czytającego tekst. Warto pamiętać również o tym, że treść musi być zrozumiała dla ktoś, kto nie jest związany z daną branżą, z tego też powodu dobrym pomysłem jest unikanie branżowych określeń.
W przypadku, kiedy mamy zamiar napisać tekst dłuższy niż pół strony, lepiej powtórzyć na zakończenie wszystkie wymienione wcześniej zalety opisywanego przez nas produktu. Dla większej czytelności można wypisać je w punktach, ponieważ wiele osób czytających tego typu teksty skanuje ich treść w poszukiwaniu najważniejszych informacji.
Atrakcyjny dla odbiorcy artykuł powinien składać się z odpowiednio podzielonych części. Dobrym pomysłem jest zawarcie najważniejszych informacji na jego początku oraz formułowanie akapitów składających się z ok. siedmiu zdań. Jeżeli nie można ich skrócić warto pokusić się o zastosowanie zabiegów pozwalających na ponowne przykucie uwagi czytelnika, chociażby podanie przykładu.
Atrakcyjny artykuł powinien zawierać śródtytuły, które można wykorzystać do podkreślenia najważniejszych cech opisywanego przedmiotu. Aby dodać im odpowiedniej dynamiki, można pokusić się o ułożenie ich w sposób zachęcający czytelnika do zapoznania się z następnym fragmentem opisu. Żeby stworzyć odpowiednią relację z odbiorcą, dobrze jest stosować czasowniki w pierwszej osobie liczby pojedynczej, w stronie czynnej.
Warto wyobrazić sobie odbiorcę, ponieważ dobrze napisany tekst powinien skupić się na jego potrzebach i potencjalnych problemach.
Call To Action w sklepie internetowym
Poza wymienionymi wyżej wskazówkami dotyczącymi tekstów reklamowych, można zastosować poza typowym Call To Action również inne rozwiązania wzywające potencjalnych klientów do działania. Dobrym sposobem jest zadbanie o odpowiednią prezentację oferty. Trzeba pamiętać, że w sieci istnieje wiele sklepów internetowych, w których powtarzają się wciąż takie same opisy produktów. Prawidłowym pomysłem jest zadbanie o unikalne i szczegółowe komunikaty, które pozwolą kupującym na podjęcie decyzji odnośnie zakupu albo poproszenie ich o umieszczenie zdjęć związanych z użytkowaniem produktu w galerii strony.